Gå til innhold

strømforsyning til cd spiller

Ranger emnet

sven410

Anbefalte innlegg

Hei kloke hoder....

jeg har handla meg bil man kan sove i, og på den er cd spilleren kobla utenom tenninga.

Noen som vet om det finnes en eller annen dings som gjør at spilleren slår seg på og av med tenninga, og at spilleren kan slås på igjen med tenninga av?

setter pris på tilbakemeldinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å gjøre det på. Du kan foreksempel lage en rele-kobling der du tar styrestrøm fra noe som går på når tenninga kommer på. Eller du kan ta strøm fra foreksempel sigarettenneren, men da ryker fort sikringen visst du bruker den samtidig som spilleren;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er ikke å få strøm når tenninga er på, problemet er at jeg vil ha spilleren til å slå seg av når jeg slår av tenninga, for at jeg så skal kunne skru den på igjen om jeg skal ha på spilleren når bilen står parkert, uten at nøkkelen skal stå i tenninga.

Det er for å slippe å glemme å slå av spilleren når jeg bruker bilen til annet enn å sove i... blir mye både transportetapper og en god del overnatting og treff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en blaupunkt CD-spiller, de har en funksjon som lar spilleren stå på 1 time med tenning av.

Sikkert flere som har en slik funksjon.

De 2 enkleste mulighetene jeg kommer på er en bryter som kan veksle mellom tenningspluss og konstantpluss til styrestrømmen.

Eller ett rele med 85 koblet til tenningsplussen, 86 koblet til en bryter som veksler mellom konstantpluss og jord, 30 til konstantpluss, 87 til spillerens styrestrøm.

Da vil spilleren virke med tenning på med bryteren ene veien, men ikke med tening av, med bryteren andre veien vil spilleren virke motsatt og man vil gjerne huske å snu bryteren npr amn kjører for å få på radioen.

Koblingen forutsetter at det er noen forbrukere koblet på samme krets på tenningsbryteren, det pleier det å være, men ei lyspære er nok.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider