Gå til innhold

Automat er best, ingen protest!

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by Era

 

Hørt om aluminium?

 

BB cheva i hel alu veier like mye/lite som den slappe 350 du har på 250hk hvis det er 84`du har da...

 

Svinge ja se nå snakker vi Rudskogen MB treff dit skal jeg så kan du få bryne deg på 74` Chevrolet vega med Th350.

 

Så kan vi jo se om 10 år nyere teknikk svinger skikkelig...

Men du ta med tau bremsane og den perfekte automaten takker nok for seg pga varmgang.

 

 

Treffet på rudskogen i November kommer jeg på ja, men corvetten har jeg lovt meg selv at ikke skal ut på banen, jeg blir bare overivrig..

At Vegan din er rå er det da ingen tvil om, at den også har en betydelig høyere ytelse enn corvetten er vel også definitivt?

 

BB i alu, når begynte de å levere det originalt i foreksempel Corvette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Corvette

 

At alle kasser stæler moment er en selvfølge..

Men hvordan kan du da forklare at det er biler som har bedre aks med automat enn manuell? Det er jo i følge det du skriver mot alle fysiske lover.

At man faktisk taper såpass mye på en ørliten feil med ei manuell kasse at man ikke henger på bilen med automat er da også noe alle vet.

 

At selve girkassa tar 50hk er noe jeg bare fnyser av, du forstår også at det er usannsynlig at den reduserer effekten såpass mye? Hvor skal den gjøre av effekten? Varme? Isåfall ville den blitt ganske så varm..

 

Ja se da er vi jo enige da jo...

 

Hørt om utveksling i girkassa og bakaksel? de kan endres veldig vanelig at dette er forskjellig i en bil med automat og manuel.

 

Sett Rickart Bugge gire?

 

At du fnyser av din egen uvitenhet er din greie.

Stemmer det varem kalles det har du lagt merke til at automaten din har olje kjøler?

Det er for og kjøle ned den varmen som produseres.

 

Ja en automat blir ca 80-100 grader under normal kjøring og mer unde rhard kjøring automat olje koker v/ca 120 Dexron II.

 

50hk er under full belastning ikke hele tiden det er så kalt max tap.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Corvette

 

Treffet på rudskogen i November kommer jeg på ja, men corvetten har jeg lovt meg selv at ikke skal ut på banen, jeg blir bare overivrig..

At Vegan din er rå er det da ingen tvil om, at den også har en betydelig høyere ytelse enn corvetten er vel også definitivt?

 

BB i alu, når begynte de å levere det originalt i foreksempel Corvette?

 

Så flott... ikke kjøre hva er detta er ikke den perfekte bil du har da man må jo teste den da???

 

Man kan styre seg selv vetu.

 

Joa ca drøye 400 av de men var ikke farta som skulle testes med 10 år bedre teknikk bør du med den perfekte bilen være raskere.

 

Kom i 69`som meget dyrt option til Corvette og Camaro.

 

Står en i Lindvall sin 64`se og nyyyt den bilen.

 

Nå må jeg gå meir i mårå.

 

Kan jo hende jeg kan by på tur hvis det intresserer?

 

Erik

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

 

Så flott... ikke kjøre hva er detta er ikke den perfekte bil du har da man må jo teste den da???

 

Man kan styre seg selv vetu.

 

Joa ca drøye 400 av de men var ikke farta som skulle testes med 10 år bedre teknikk bør du med den perfekte bilen være raskere.

 

Kom i 69`som meget dyrt option til Corvette og Camaro.

 

Står en i Lindvall sin 64`se og nyyyt den bilen.

 

Nå må jeg gå meir i mårå.

 

Kan jo hende jeg kan by på tur hvis det intresserer?

 

Til banebruk har jeg asconan jeg, å styre meg selv på bane har jeg gitt opp, derfor kjører jeg en billig bil, styrer meg når det er andre biler i nærheten, ellers kjører jeg stort sett litt over evne.

 

Å sitte på en tur hadde vært noe det, helt klart.

 

Er jo rart at folk sier at både C3 og C4 med BB blir alt for fremtung.. Og dette er folk i corvetteklubben liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Hehe, det er litt gjennomsiktig..

 

Men faktisk, til en bil som benyttes til cruising/køkjøring og annet kjedelig, så er nok automat det beste, men etter MIN mening har det ikkeno og gjøre i en sportslig bil.

 

bare quoter jeg :)

 

oxo må jeg bare si at det er latterlig å komme med et 'ditten er best' innslag'.

 

sportsbil = manuell

Bykjøring etc = tiptronic

Amerikanske flak etc = automat (the reason why I have never even bother to look at a amcar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

Sett Rickart Bugge gire?

 

Det er heftig å se både Richard og flere av de andre gutta som kjører hardt med manuell kasse, men det er ikke til å stikke under en stol at det sliter forholdsvis bra på utstyret, og jeg har inntrykk av at overhaling av girkasser er en del av gamet der i gården :-)

 

Forresten; du skriver Rickart, og jeg har sett det navnet bli nevnt litt rundtomkring - er det samme mann, eller er det en annen? (for Mr Mustang heter da vitterlig Rickard?)

 

 

.. ånei -- starter jeg en «Ford vs Chevy»-diskusjon her nå? :-)

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi prøve å skille litt på automat kassene her.Vanligvis ville jeg jo si meg enig i at Automat suger,men kassene som sitter i F.eks GMC Syklone osv,har jo lockup på alle gir(Tror jeg),så man kan låse girkassa på et gir(ingen slurring!!!),noe som gjør underverker på aks!!!Da kan man dra Igang på 2gir uten slurring!!D er grunn til dissa raske Syclonene!!

Vet om en som ble flisa av syclone i lyskryss i drammen(Ferrari 355 mot SYclone!!!!).

1994 M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by M3ess/nos

Nå må vi prøve å skille litt på automat kassene her.Vanligvis ville jeg jo si meg enig i at Automat suger,men kassene som sitter i F.eks GMC Syklone osv,har jo lockup på alle gir(Tror jeg),så man kan låse girkassa på et gir(ingen slurring!!!),noe som gjør underverker på aks!!!Da kan man dra Igang på 2gir uten slurring!!D er grunn til dissa raske Syclonene!!

Vet om en som ble flisa av syclone i lyskryss i drammen(Ferrari 355 mot SYclone!!!!).

 

Syclone har såvidt jeg vet den samme TH700-R4 kassa som sitter i bilen min, den har lockup kun på 4. gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Polly Motorsport er tapet i hans 4L80 kasse redusert fra 105hk til 60hk med prepping og Precision Industries converter (omtrent så bra som det blir). Dette er målt på en 500hk bigblock med full last - og dette var den kassen i som hadde lavest tap.

 

Alu bigblock ble originalt levert som ZL1 option i bl.a Camaro og Corvette, men ikke den helt store slageren på grunn av pris og holdbarhetsproblemer.

 

Og ikke visste jeg at det fantes en DIN standard på måling av akselerasjon på biler med automat, vi andre holder full brems, gir passe med gass til det begynner å spinne og slipper bremsen. At det skiller mye i tid mellom de fleste biler med manuelt og automat er nok bare noe de gjør med vilje :rolleyes:

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Corvette

 

Til banebruk har jeg asconan jeg, å styre meg selv på bane har jeg gitt opp, derfor kjører jeg en billig bil, styrer meg når det er andre biler i nærheten, ellers kjører jeg stort sett litt over evne.

 

Å sitte på en tur hadde vært noe det, helt klart.

 

Er jo rart at folk sier at både C3 og C4 med BB blir alt for fremtung.. Og dette er folk i corvetteklubben liksom..

 

Ehhh hæ bruker du Ascona på bane når du har Corvette?

 

Sorry men den skjønner ikke jeg, men ang og slite med og styre seg skjønner jeg :D sliter jeg med også.

 

Klart de blir med Støpejerns BB med med alu topper på BB er du ikke så mange kg unna SB og med BB i hel alu er du nede på SB vekt med da koster det flesk au...

 

Kaj jo spørre Lindvall om åssen has er og kjøre neste helg på BIG MEET.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L O L

 

Ja her var det mye morro å lese :rolleyes:

 

HALLLOOOOO ass'!!!!

Ta 2 identiske biler, putt auto. i den ene og manu. i den andre....

La 2 drevne sjåfører kjøre disse mot hverandre.....

Hvem vinner aks'en?

Manuell!

 

Som det oxo har kommet fram her av data på Corv. så har manuelt giret bil flere hk på hjula enn med automat.

 

En automat er jo en hydraulisk pumpe. Kraftoverføringen blir: mekanisk -> olje -> mekanisk-kraft

I manuell er det mekanisk -> mekanisk-kraft, altså ett effekttap-ellement mindre.

Automaten gir oxo fra seg en del varme. Og for å få varme ut av mekanisk kraft, så må det finnes en friksjon. Ergo: i automat finnes det friksjon (= kraftmotstand), som fører til et effekt-tap. Det er derfor montert oljekjølere for disse, for å hindre overhetning.

 

Når det gjelder bruksområder for de forskjellige kassene så er det manuell som gjelder i bilsport-grener. Man har da vesentlig mere kontroll på drivhjula, samt mindre effekttap.

Automat er skapt for komfort.

Tiptronic for de gangene "guttungen" i deg kommer fram og vil rive og røske litt selv i "homo-spaken" :lol:

 

Så hvorfor:

- kjører WRC-gutta med manuell?

- Topfuel med manuell? (de som har pneumatisk styring, som jeg ikke husker hva heter)

- Formel 1 med manuell?

- Richard Bugge (ja, mr. Mustang jeg mener) med manuell?

- og jeg.....?

Jeg mener at manuell er til for å få max effekt ned i bakken, og bedre kontroll.

Jeg har manuell i leketøyet mitt, en '70 Chevelle.

 

 

Jeg er oxo enig i at det er helt i orden å la bilen gire selv, når den klarer det utmerket. Kjører selv automat-giret Omega-bruksbil. Ikke akkurat noe leketøy.

Men her snakker vi om et annet bruksområde. Komfort.

Hvorfor har f.eks. de fleste amcars og store Merc'er automat og cruise-controll?

Fordi de er hovedsaklig bygget for rett-fram-kjøring-time-etter-time-og-mil-etter-mil-på-enten-Route66-eller-Autobahn.

 

U get my point out there?

Eg bærre spyjrrr.... ;)

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår