Gå til innhold

Oljeskift 2.3E AAR, oljesuger eller tømmeplugg?

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

http://www.norskindustriolje.no/Files/Filer/TekniskNiO/Omega/917brosj.pdf

 

Jobber på verksted, og omega 917 e krute bra ! Myker opp pakninger/simmeringer osv, anbefaler stert!

 

Ehhh, er jo kjølevæskelekkasje det er snakk om her!

At Omega 917 er et meget godt tilsettningsstoff for å eliminere oljelekkasjer er jeg helt enig i. Særlig hell har jeg hatt med lekkasjer i ATF lavtrykk servosystemer.

 

Edit: du siktet selvfølgelig til hva trådstarter hadde av problemer. My bad!!!

Endret av xr4ti
Les hele tråden før man svarer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Lekkasjetest kjølesystemet og du finner nok ut om og hvor lekkasjen er. Har du sjekket det jeg skrev for leeeenge siden, om du ser hvit pulveraktig "støv" på vannflenser eller slangekoplinger, samt plastflensen bak på motoren???

 

Heei! :) I dag skiftet jeg motorolje, den var svart og fin.

 

Kikket litt mere på plastflensen bak på toppen igjen, den er av sort plast(orginal?)....kunne ikke se noe lekkasje/tydelig hvit forstøving rundt/på den. MEN, når jeg dytter litt på stussen så pippler det lett ut kjølevæske...utfra der plasten har anleggsflate mot toppen. Motor var av når jeg gjorde det, hvor mye trykk kan det være i systemet når bilen er varm og man kjører? Nok til at det kan pipple ut og tørke helt opp pga varm motor så det ikke er synlig?

 

Om jeg skal sette på ny pakning(nr 26) der, nok å strype slangen inn på stussen med wisegrip tang? vil det renne mye ut fra toppen da?

 

Innfestingen på sprengskissen er ikke lik i virkeligheten, men det betyr vel ikke noe. Bolten er under flensen, mens på skissen på siden.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt hele den plastflensen inkl pakning, blir sprø med årene og står litt i spenn siden den kun har en festeskrue. Kjølevann vil lekke ut av toppen, etterfyll med riktig type, går ut ifra du har rød kjølevæske på den?

 

Trykket i kjølesystemet er normalt 1 kg ved varm motor, altså mer enn nok til at det kan lekke ut.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt hele den plastflensen inkl pakning, blir sprø med årene og står litt i spenn siden den kun har en festeskrue. Kjølevann vil lekke ut av toppen, etterfyll med riktig type, går ut ifra du har rød kjølevæske på den?

 

Trykket i kjølesystemet er normalt 1 kg ved varm motor, altså mer enn nok til at det kan lekke ut.

 

Skal prøve å skifte neste uke, skal bli artig å se om det hjelper :thumb. Men er litt trangt å komme til, hvor mye væske er det i toppen? Vil det renne heletiden? Bør jeg ikke klemme slangen som går inn flat med noe. Tåpelig at den er kun festet med en bolt, men dette er vel pga stussen som går inn i toppen hjelper til å holde den på plass....pakningen som tetter vel.

 

Det er nok blå væske på den. Har 4L blå konsentrat stående.

 

 

 

Nå har jeg også lest litt om termostater. Lest om flere som har kjøpt ettermarked til C4 Audi uten at de har vist 90. Så skiftet til org...problemet løst. Må jeg tømme av all væsken med pluggen i radiatoren om jeg skal skifte den?

 

:thanks

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bytte vannflensen bak på toppen, samt vurderer å skifte termostat, da hadde jeg skrudd av termostathuset og latt det renne av før jeg hadde skiftet begge deler. Om du kun løsner vannflensen på toppen vil det renne ut en del, og dette vil du ikke ha ned på clutchlamell ;) Derfor tapp av ved å løsne termostathuset. Om du åpner kranen nederst på radiatoren så er det omtrent kun radiator du tømmer fordi termostat er stengt ;)

Bland konsentrat 50/50 med destillert vann og etterfyll. Start motor og la gå på høy tomgang, når termostat åpner så vil ekspasjonstanken tømmes temmelig raskt, etterfyll med en gang.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bytte vannflensen bak på toppen, samt vurderer å skifte termostat, da hadde jeg skrudd av termostathuset og latt det renne av før jeg hadde skiftet begge deler. Om du kun løsner vannflensen på toppen vil det renne ut en del, og dette vil du ikke ha ned på clutchlamell ;) Derfor tapp av ved å løsne termostathuset. Om du åpner kranen nederst på radiatoren så er det omtrent kun radiator du tømmer fordi termostat er stengt ;)

Bland konsentrat 50/50 med destillert vann og etterfyll. Start motor og la gå på høy tomgang, når termostat åpner så vil ekspasjonstanken tømmes temmelig raskt, etterfyll med en gang.

 

Når jeg har fyllt på til MAX første gangen, så må jeg jo skru på lokket på tanken før motor startes(?) Må være rimelig rask til å skru det av for å fylle på mere væske når termostaten åpner...

 

Må ta dette alene, er kanskje en 2-mannsjobb. En som fyller på.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I kveld skiftet jeg vannstussen og thermostaten. Den gamle vannstussetn var knekt helt av, ikke lett å få ut restene av den i godset på toppen. Håper jeg fikk ut alt. Så da håper jeg det er svaret på vannbruket.

 

Bilde av ny og gammel:

[ATTACH]36435[/ATTACH]

 

Når det gjelder thermostaten; den gamle som satt der var plassert horisontalt, ikke vertikalt som elsa sier. Ukjent merke, så noe annerledes ut enn Audi org.

 

Resultat; tempføler viser fortsatt ca 100grader ved varm motor og kjøring. Til nå har jeg skiftet tempgiver og thermostat. Men må vel bare akseptere at det er slik. Men vanskelig siden jeg er en pirkete fyr :blunk:

 

Mulige løsninger:

1.instrumentet viser feil.

2. billige tempgiveren jeg kjøpte fra ebay gir feil verdi. Denne henter vel signalene sine fra ecu? så til instrumentet?

3. hva med tempføler?

 

:thanks

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår