Gå til innhold

100/120A dynamo drevet av en liten 3~ motor

Ranger emnet


Remulade

Anbefalte innlegg

Skal koble en 100-120 amp dynamo på en liten 1.1kW 3~ motor jeg har liggende. Motoren drives av en liten ABB frekvensomformer. Poenget her er å se på hvordan motoren oppfører seg ved påslag av last.

 

Tanken er å koble opp en del pærer (100W H4) o.l for å simulere lasten. Dynamoen vil seff motarbeide motoren og det vil vise seg i strømtrekket gjennom omformeren.

 

Noen som har noe forslag til en tung 12V last? Evnt idèer til kobling? Regner med å lage en liten 12V likeretter m.trafo til magnetiseringen av dynamoen.

 

Bilder skal postes underveis om noen er intressert :P

 

Pitteliten ASC355 bak motoren

imag0346a.jpg

 

imag0351fp.jpg

Endret av Remulade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å koble på en 12V'230V sinusconverter.... så kan dynamoen drive motoren som driver dynamoen som driver... osv...:doh

 

men seriøst... tanken med bremseskive er ikke dum... men den er jo litt leitt å få en jevn last med da... i

 

hva med englødeplugg eller to til Diesel.... vil tro de er over 100W hver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "må" nesten ha ett batteri tilkoblet, hvis ikke knerter du mest sannsynlig dioder i dynamoen, hvis du i det hele tatt får den til å lade.

12V mopedbatteri holder.

 

en belastningstester til batteri, de trekker ofte rundt 100A

 

 

 

Hva med en mekanisk styrt variator mot en fast brems, eller kanskje enda bedre en elektromagnetisk brems(TELMA) som driver av nettstrøm.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror lukt og brannfare vil være ett større problem med en "stillestående" bremseskive, den vil få dårlig kjøling og blir fort varm.

 

skal du først bruke en mekanisk brems, bør du nok benytte trykkluftbremser, en lastebilskive med kalipper, kombinert med en trykkregulator, stort stabilere får du ikke bremsekraften, men fremdeles vil jo temperatur påvirke den en del.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det kan bli svære konstruksjoner av dette her? Et av begrensningene er at dette skal plasseres i en relativt stor koffert. 70x60x50- noe i den dur. Med tanke på at motoren er 1.1kW vil det tilsvare ca 1.5hk, hvilket ikke er noe spes mye. Dynamoen klarer å levere over 1.3kW ved 1200rpm. Glemte å si det men jeg kjøpte en chevy chrome dynamo i går fra ebay:-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse er jo selvfølgelig ett aspekt ja, men jeg tenkte på en ting til belastning, hvor egnet vet jeg ikke, men kanskje vert en tanke, en gammel 230V varmeovn med effektbryter, ikke termostat, motstanden blir kanskje alt for lav til at det egner seg til 12V.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror motstanden i en 230V varmeovn blir alt for høy. En slik ovn på 2000W vil ha en motstand på ca 25 ohm. På 12V (14V fra dynamo) vil det gi ca 0,5A. Men idéen er god, finnes jo varmeovner for 12V som er egnet til dette, selges også på Biltema.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan jo glødeplugg-varianten funke, en glødeplugg har typisk 0,8 ohm motstand, (12/0,8=15) en glødeplugg trekker ca 15A ved 12V, monter dem i en vannbeholder, så de får litt kjøling, kan komme langt med brukte plugger, for å holde kostnaden nede.

 

Kan variere motstanden ved å velge anntall plugger.

 

Bruk ett minst mulig 12V batteri(stabilisator/magnetiseringsstrøm, så belastningen bruker kort tid på å belaste dynamo, husk også å oble opp ladelampe.

 

Driver bare med litt myldring her.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår