Gå til innhold

Escort Mk2, en bra bil? Del din erfaring/mening her!!


Lethal

Anbefalte innlegg

Heisann..

Har fått en forespørsel om å kjøpe en escort Mk2, den er visst i veldig bra teknisk stand og ikke mye rust..

Det er en 1300, men dette vil det bli gjort noe med hvis jeg kjøper bilen ;)

 

Det jeg lurer på er hvordan er denne bilen å kjøre?

Balanse i bilen?

Problemer?

Dyre/billige deler?

Feller?

Tips angående trimming?

 

Hvis det er noen her som har noen erfaringer med bilen så hadde det vært flott om dere ville dele det her..

Gjerne erfaringer om kjøreegenskaper og sånne ting..

Har litt lyst på denne bilen, men jeg har lyst på en bil som er en såkalt drivers car, siden jeg liker å kjøre litt aktivt og være med på treff om sommeren og vinteren. og da har det en god del å si hvordan den oppfører seg under aktiv kjøring..

 

Spytt ut!! ;)

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis du tar en titt i backissuelista i classicford så finner du en del artikler om mk2. Den har stort sett samme problemene som andre gamle forder med rust, slarkete hjulopphengsforinger, oljelekasjer(, og elendig lydisolering). Har du funnet en uten mye rust er det bare litt trivelig småmekking som skal til for å få den brukbar.

 

Kjøreegneskapene er nokså avhengig av hvor mye digg fra f.eks raldes.co.uk eller burtonpower.com du velger å koste på den. Med tolitersmotor veier den i overkant av 900kg, ikke helt dumt for kjøreegnskapene det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

..ellers så er det billige deler hvis en ikke skal lage versting escort.

med enkle grep kan en lage en virkelig artig bil som går godt..

 

Lyst til å utdype dette littegrann ? Noen tips om hva som kan lønne seg å gjøre for å få en escort med litt pulver i, men også greie kjøre egenskaper, uten å blakke seg fullstendig..

 

Jeg vet det går ann å få tak i mye rått til Escort, men i første omgang vil jeg ha noe som går greit, som man kan ha det morro med uten at det koster en formue...

 

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloo ! Trenger svar her !!

Det må da være noen som har litt mer å si om dette temaet, om en så populær bil !!

Spytt ut rett fra hjertet nå.. gode og dårlige erfaringer alt er av interesse!

Jeg har lyst til å vite så mye som mulig om denne bilen før jeg eventuelt kjøper, og da vil jeg ha DIN mening eller DITT tips !!

 

Spytt ut !

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel escort er akkurat det du gjør den til.

Bilen er veldig enkelt laget, og det er derfor null problemer å reparere og modifisere de.

 

Orginale 1300er er ikke såå mye å hoppe i taket for, men de er veldig lette bak så de spinner lett.

Bilen er også lett og du har god følelse på rattet med de, så de er veldig lette å venne seg til og å få til å gjøre akkurat det du vil.

De tåler også veldig mye juling.

Men skal du ha værst koster det penger.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

 

Lyst til å utdype dette littegrann ? Noen tips om hva som kan lønne seg å gjøre for å få en escort med litt pulver i, men også greie kjøre egenskaper, uten å blakke seg fullstendig..

 

Jeg vet det går ann å få tak i mye rått til Escort, men i første omgang vil jeg ha noe som går greit, som man kan ha det morro med uten at det koster en formue...

 

 

Mvh

Lethal

Hvis du investerer en ca 25 000 i en slik bil så har en mye morro for penga..

 

2 link bak, kjøp bakaksel med sperre, stivere bladfjærer 143 pund stivhet.., bilstein dempere bak, blåbein( bilstein ) foran, 190 punds fjører foran, anti dive kit foran, ventilerte bremser foran, eventuelt skiver bak(veldig enkelt å ordne, men koster litt) da har en greie kjøre egenskaper..

 

standard høyde foran på fjærene og senke 2" bak.. med klosser..

 

Motor messig så kan en sette inn det meste.. anbefaler en zetec hvis en vil bruke litt ekstra.. hvis ikke så passer 2.o ohc inn.. Hvertfall med litt modifisering..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

Hvis du investerer en ca 25 000 i en slik bil så har en mye morro for penga..

 

, stivere bladfjærer 143 pund stivhet..,

standard høyde foran på fjærene og senke 2" bak.. med klosser..

 

Motor messig så kan en sette inn det meste.. anbefaler en zetec hvis en vil bruke litt ekstra.. hvis ikke så passer 2.o ohc inn.. Hvertfall med litt modifisering..

Er det bladfjærer bak på de? hmm. .det visste jeg ikke..

Er det det på alle modellene ?

 

Takk for fin info/tips om deler å kjøpe..

Hvis jeg tenker meg en motor på rundt 160-200hk, hvilken ville være best å velge/lettest å sette inn? Hva må gjøres med motoren?

Er det dumt å kjøpe en 1300 med tanke på større motor og sånnt etterhvert?

 

Jeg har nå fått litt mer info om bilen, og det virker virkelig som et funn ;)

 

1979 Ford Escort 1300

Km: 110 000 garantert

Nye bremse calipper

ny vannpumpe

nye lykter

 

Ikke vinterkjørt siden 1984

Eiere -> Foreldre->mor->datter->sønn

Eu godkjent i høst

 

Det er litt rust i innerskjermer, og bittelitt i gulvet..

Eieren sa at han hadde sveiset en god del rust opp gjennom tida (ikke på escorten), og han så på den rusta som var som en kvelds arbeid..

 

Har ikke sett på bilen enda, men skal dra nedover så fort jeg har mulighet..

 

Hvordan synes dere det høres ut?

Hva ville være fornuftig pris?

Eieren har ikke peiling...

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjørbeins rust kan være meget uff.. lønner seg da å kjøpe escort mk 2 karroseri forsterknings kit som kollevold selger.. da har en rep plater til toppene... 79 mod krever og å lage større hull for å få på korrekte fjørbeinstopper..

 

de dela som er skiftet telller minimalt, men viser at de har tatt litt vare på den..

 

Ville gått for en 2 ohc.. går godt med litt vass utveksling..

 

 

Er bladfjører på alle.. kan bygge om til fjørbein bak, men endel jobb..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

fjørbeins rust kan være meget uff.. lønner seg da å kjøpe escort mk 2 karroseri forsterknings kit som kollevold selger.. da har en rep plater til toppene... 79 mod krever og å lage større hull for å få på korrekte fjørbeinstopper..

 

de dela som er skiftet telller minimalt, men viser at de har tatt litt vare på den..

 

Ville gått for en 2 ohc.. går godt med litt vass utveksling..

 

 

Er bladfjører på alle.. kan bygge om til fjørbein bak, men endel jobb..

En sånn 2ohc er de motorene som sitter i 2.0l sierra f.eks ikkesant?

Mye tror du jeg må legge i motoren i deler og sånnt for å få den til å gå litt?

 

Han karen har visst vokst opp med bilen, og har tatt vare på den så godt han kan, men han hadde visst ikke plass til den lengre..

Så jeg tror den er kjempebra.. gleder meg til å dra å se på den..

Skal se om jeg får dratt på søndag..

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

En sånn 2ohc er de motorene som sitter i 2.0l sierra f.eks ikkesant?

Mye tror du jeg må legge i motoren i deler og sånnt for å få den til å gå litt?

 

Han karen har visst vokst opp med bilen, og har tatt vare på den så godt han kan, men han hadde visst ikke plass til den lengre..

Så jeg tror den er kjempebra.. gleder meg til å dra å se på den..

Skal se om jeg får dratt på søndag..

 

Mvh

Lethal

 

Hvis du satser på en motor med ca 150 hk så vil det bli rundt 15 000 tenker jeg. burde høre med svein kristiansen på gran. han gir gode svar. eller jan vidar jahrmann..:)

 

samme motoren som i sierra i prinsippet. små forskjeller.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår