Gå til innhold

Rust :(

Ranger emnet

Olenor

Anbefalte innlegg

Hei :) har en opel omega b 97 og som alle opler så ruster denne å, jeg har akkuratt kjøpt bilen og det er en del rust roser som er ca 3-4 cm i diameter samt rust i skjerm/hjubue bak, hva er den beste og enkleste måten og fikse dette på ? Har hørt att man kan pusse og tinne, eller sparkle, hva er vanskligst og noen som har erfering med noen av de ? og hvordan grunning skal man bruke eventuellt fyller ? vet fra tidligere att vanelig grunning fungerer som svamp og bare suger til seg vannet :/ så lurer på ossen man skal gå fram, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe grunning er hygroskopisk og trekker noe vann. Grunninger til for at lakken skal feste seg og er ikke ment til toppstrøk av den grunn. Punktsandblås området med rust. Påfør syregrunning eller epoxygrunning, bygg opp området med sparkel og slip til riktig nivå før du påfører heftegrunning og tilslutt baselakk og klarlakk.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe grunning er hygroskopisk og trekker noe vann. Grunninger til for at lakken skal feste seg og er ikke ment til toppstrøk av den grunn. Punktsandblås området med rust. Påfør syregrunning eller epoxygrunning, bygg opp området med sparkel og slip til riktig nivå før du påfører heftegrunning og tilslutt baselakk og klarlakk.

epoxygrunning ? feks. brunox epoxygrunning ? dette har jeg prøvd før og synes selv att resultatet blei helt akseptablet når jeg var ferdig men hadde noe problemer med att lakken slapp på noen steder der jeg hadde på dette, er det noen spesiell grunn til dette ? for ellerså tenker jeg att jeg skal pusse ned punktvis grunne sparkle lakke og klarlakere over det hele til slutt, men lurte da også på om jeg jeg skulle piffe opp reste av døra, og har dermed ett litte spm angående dette, jeg har lurt på om det går ann og rubbe ned lakke poler opp og klarleaker på utsiden av dette funker det ? eller reagerer klarlakken med polish ? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunox er kjemisk rustomvandler og er i mine øyne jallafiks. Skaff Sikkens washprimer som syregrunning.

For å klarlakke bilen må du våtslipe med sandpapir først, men med dine kunnskaper bør du holde deg unna det. Les deg opp på bilpleie og poler den.

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har allderi noengang sveisa rust eller noe annet enn jeg har pussa ned kåper og slik på lett mc og pussa ned og lakert en frammskjerm engang, derfor så spør jeg, jeg har faktisk våtslipa og klarlakert engang før men har hørt att man kan polere opp og klarlaker over for ett enda bedre resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil aldri få klarlakken til å sitte om du har polish under:P Tror du blander litt her. For et bedre resultat kan du våtslipe klarlakken med 3-5000 grit papir og polere etterpå, men da trenger du litt kunnskap. Pusser du for mye må det ny lakk på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider