Gå til innhold

ombygg fra automat til manuell

Ranger emnet

Olenor

Anbefalte innlegg

Hey :) har en opel 2,0 16v omega B CD og denne sitter det da en automat i, har også en lik bil bare ikke CD version men med manuell kasse, har en plan om og pusse opp hele bilen og bruke den som første gangs bil og derfor ønnsker jeg meg manuell og når man har allt av deler så burde jo ikke dette være så vannskelig ? altså, jeg lurer på om det er noen som har erfaring med dette og som kan komme med forslag og tips på veien til ossen dette kan gjøres på så enkel måte som mulig. på forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ossen er det med svinghjul osv ? må jeg bytte over svinghjulet ? og eventuellt ledningsnette, siden det er automat så sitter det vel en slags "starssperre" på automaten skal jeg bare ta og lodde disse ledningen sammen også bare legge til sides ledningene ? eller må man gjøre noe mer ommfattende der ? har hørt noen si att jeg må bytte svinghjul og ledningsnett og masse greier grunnet tenningspunkter osv men jeg skjønte egentlig allderi hvorfor :S så om noen har noen konkrete svar til dette så er jeg svært takknemlig :) men ellerså takk for go respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig enkelt! Du kobler bare sammen disse to ledningene på pluggen for å få bilen til å tro at den står i park :)

automat_park.jpg

Og du må muligens gjøre noe med pluggen til ryggelysbryteren, men den har du jo på manuellbilen så den er bare å flytte over :)

Du flytter over svinghjul, clutch å trykkplate selvfølgelig, det har du ikke på automat.

Endret av 16vturbo

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste som kan være litt jobb er vel å flytte over pedaler osv?

Er det hydraulikk clutch på disse elller Vaier?

Må jo ihvertfall ut med pedaler og inn med de ifra Manuell.. Svinghjul må byttes ja, å kan være at mellomakslingen må være med hvis det er forskjellige lengdre på girkassene.. Er mye jobb! Men det 16vturbo mener er at det er såre enkelt å koble alt opp og få start etterpå...

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulisk clutch ja, du flytter bare over hele systemet der.

Må flytte over bemse- og clutchpedal som er veldig trangt, men du trenger ikke suuuperpeiling for å få til noe slikt.

Fremdelen på mellomakslingen må flyttes over.

Det er gjort på en kveld om du har gjort det før, men for en ''newb'' så tar det ikke stort mer enn ei helg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig enkelt! Du kobler bare sammen disse to ledningene på pluggen for å få bilen til å tro at den står i park :)

automat_park.jpg

Og du må muligens gjøre noe med pluggen til ryggelysbryteren, men den har du jo på manuellbilen så den er bare å flytte over :)

Du flytter over svinghjul, clutch å trykkplate selvfølgelig, det har du ikke på automat.

å!! takker så meget :) hehe :P har allderi bytta girkasse før :S så er litt nooobish der, så spørr heller enn og fakke opp noe som er helt unødvendig, men brude vel ikke ta mer enn max 2 dager og bytter over girkasse og pedal sett, og jeg slepper styret med og bytte bremseveske beholder og det der for jeg mener det er wire clutch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du mene det, men det er ikke realiteten :) Omega B har hydraulisk clutch og du trenger ikke å bytte over beholderen. Om du ser på sjoførsia av beholderen så ser du at det stikker ut en nippel som er blendet, der tar du væske fra.

Er ikke såååå mye verre om det er hyd. clutch. Du må bare huske å få med alle slanger og slikt fra andre bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt henne det er hyd.clutch orginalt, men jeg tror det er wire clutch grunnet det har vært noen før meg og triksa på den bilen før, en viss person som er min far, han har hatt en gammel girkasse og litt ymse fordi han har skrudd en del, og han mener han har bytta til wier clutch på den, ikke vet jeg hvorfor, men kan jo også tenkes att han husker feil fordi han har hatt 4-5 omegaer blandt annet den gammle typen og det kan hende det er der han har det fra :S men jeg skal se i marra er ikke hjemme så får ikke sett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Bygd om fra hydraulisk til wire? går virkelig tilbake i tid... men sjekk ut du..

Jeg hadde rett det var wier clutch, men har fått tak i komplett hyd clutch med pedaler og hele dritten, begynte så smått i gårkveld så da fikk jeg ut motoren av den manuelle bilen :P litt skøy og shacky første forsøk men gikk sånn tålig greit :P så nå er det bare og få igang bremsr på den andre så er det kasse bytte på g :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider