Gå til innhold

Skifte av olje A4 1.8T

Ranger emnet

VHolmen

Anbefalte innlegg

Tenkte å skifte olje på bilen (-04 A4 1.8 TQ) . Har gått på longlife hele sitt liv og fram til nå (165000 km). Rundt 15000km siden siste oljeskift. Etter vinteren kom har jeg merket ventiltikk det første halvsekundet under kaldstart, så tenkte det var på tide.

Er det noe jeg må tenke på når jeg går fra longlife til "vanlig"? Noe problem å gå tilbake til longlife ved neste service?

Hvordan olje trenger jeg og hvor mange liter?

Evt. hvis jeg skal fortsette å ikke bruke longlife. Ved hvilke intervall bør jeg skifte olje og filter? Bilen er chippet. Kjører en del langkjøring, men også "lek og moro"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskositet 0W-40 eller 5W-40, selvsagt helsyntetisk og maks 10000 km før oljeskifte. Kjører du til tider hardt så skal den skiftes oftere. Ikke bruk Shell-olje! Siden du bor langt nord så gå for 0W-40.

Oljen på girkassen sier noen at ikke skal skiftes. Jeg sier minst like ofte som du skifter registerreima, men skifter selv på 50000 km. Helsyntetisk olje også her.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på broren min sin 1.8t. Den har gått 260 000km nå, vært chippet de siste 160 000km (BSR). Der stiger oljetempen veldig fort når en "bruker" bilen litt. Må være altfor dårlig oljekjøling på disse motorene også.

Men som det er skrevet, hold dere langt unna shell. Der har jeg hatt dårlig erfaring i lang tid.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

04 Audi 1.8T, hvor mye gamp har du? Kan sjekke opp mot Autodata hvilken viskositet bilen din skal ha.

PS: På oljetoppa på motoren din står det sannsynligvis castrol. Det gjør det på min 06 1.8T. Antagelig fordi castrol er tingen ;)

Er bilen din chippet?

Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorkoden er BFB, så har 163hk originalt. Bilen er chippet (ellers helt org.) og forhandleren mente det skulle være rundt 200hk slik den står nå. Sikkert litt skryt, men men..

Forresten, hvordan kommer man seg inn for å lese verdier ved bruk av klimaanlegg-panelet? Det var en taste-kombinasjon av noe slag, men har glemt det. Vet dette gikk på en -99 A6 1.8T, men gikk ikke med samme kombinasjon på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorkoden er BFB, så har 163hk originalt. Bilen er chippet (ellers helt org.) og forhandleren mente det skulle være rundt 200hk slik den står nå. Sikkert litt skryt, men men..

Forresten, hvordan kommer man seg inn for å lese verdier ved bruk av klimaanlegg-panelet? Det var en taste-kombinasjon av noe slag, men har glemt det. Vet dette gikk på en -99 A6 1.8T, men gikk ikke med samme kombinasjon på min.

Samme motor som meg du da.

Autodata info:

Kaldt klima: 5W/30

Moderat klima: 10W/40

Varmt klima: 20W/50

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper på at det er rundt 190 hk. Særlig dersom det kun er chip og ikke andre modifikasjoner (større turbo osv) Denne motoren er jo lik 150hk. :-)

Bortsett fra at den har BLÅ dyser 225. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...