Gå til innhold

Sliten clutch, symptomer?

Ranger emnet

alexan0204

Anbefalte innlegg

Hei!

Har siden jeg kjøpte bilen i sommer irritert meg over clutchen.

Det er snakk om en Audi A4 B5 97 1.8.

Den er ekstremt "tung" å dytte inn. Det verste er vel at den tar helt ytterst! Det betyr at køkjøring om morgningen er grusomt. Rene treningsøkten.

Hva kan jeg gjøre for og bedre dette? Å bytte hele clutchen vet jeg ikke om er aktuelt i første omgang mtp på pris.

Hvordan fungerer egentlig dette?

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet er det ikke byttet clutch på den. Den er ikke unormalt tung tror jeg. Det er jo selvsagt forskjeller, har kjørt en Audi A3 09 modell, den er lett, og ekstremt skarp, så har jeg kjørt en SAAB 95 10' den har litt kortere "rekkevidde" men litt tyngre. Problemet jeg har er at den skal trykkes så langt inn. Og når den i tillegg tar helt ytterst blir det slitsomt.

Jeg har vel tenkt at den kunne være slitt, og at slakk av clutch "waier??" ville hjelpe. Men jeg kan virkelig ingenting om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro clutchen din er unormalt tung å trykke inn. I hvert fall ikke med tanke på at du samenligner med en a3 09 mod. Når jeg tok lappen (som faktisk begynner å bli en stund siden når jeg tenker på det:P) så kjørte jeg a3 et par ganger, riktignok et par år eldre enn 09. Litt a6 og en golf. Og samtlige hadde clutch som var mye lettere å trykke inn enn det jeg nå har i min a4 95mod. Samtidig som clutchen tok myyye tidligere:P Men for all del, kan jo være noe galt hos meg også, men da vil jeg nesten tro at verkstedet hadde bemerket det de gangene den har vært der.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer på slitt clutch er i hovedsak at den tar veldig langt ut. Du kan prøve å kjøre på f. eks 3 gir og en del gass, prøv å trå clutchen litt inn, hvor langt inn trykker du før den begynner å slure? Er det snakk om 1 cm er det som oftest OK, er det snakk om 0,5 mm så skjønner du lunta sjøl.

En annen test er å ta i gang på ett høyt gir, greier du å dra i gang på 3 eller 4 gir uten nevneverdige problemer så er jo det ett bra tegn, dog denne testen sliter jo en del på clutchen, er den dårlig, så risikerer du å være uten clutch etterpå.

For meg høres dette ut som en sliten clutch, har selv en A4 Q med dårlig clutch, kjøpte ny, kosta ca 3 laken der jeg kjøpte den.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider