Gå til innhold

Motortemp og kupevifte problem

hordvio

Anbefalte innlegg

Hei.

Oppdaget nylig ett problem med min Berlingo 1,4 bensin 2000 modell. Kjørrte en tur til nærbutikken , bilen stod på tomgang mens jeg var inne i butikken i ca. 5 min. Da jeg kom ut igjen lyste varsellampen for motortemp rødt og kupeviften ga kun kald luft. Stoppet motor med en gang, og sjekket kjølevæsken, den var ok. Startet bilen igjen og alt ok. Kjørte så hjem uten problemer. Da jeg var komt hjem prøvde jeg å fremprovosere feilen igjen ved å la bilen stå på tomgang uten hell. Har i ettertid prøvkjørt litt og merker at temperaturen varierer litt men ikke mye under kjøring, på tomgang derimot øker temperaturen enkelte ganger og det kommer da kun kaldt luft fra kupevifte.

Sjekket kjølevæske ekspansjonstanken igjen. Denne gangen var det ganske høyt trykk i tanken, så måtte værre forsiktig med å ta av lokket, rant ut litt kjølevæske og tanken var helt full. åpnet en lufteskrue på inntaket til motoren og da rant kjølevæsken fra tanken og tilbake i systemet, kjølevæsken var nå innenfor max min nivå i ekspansjonstanken. Kom ut litt luft når jeg luftet men ikke veldig mye. Startet bilen etter dette og lot den stå på tomgang en god stund, motortempen økte og kom kald luft fra kupevifte igjen. Bestemte meg da for å ta en kjøretur og temperaturen sank og fikk varm luft i kupe'en igjen. Da jeg kom tilbake fra kjøreturen lot jeg bilen stå på tomgang lenge uten at temperaturen økte.

Kan luftingen ha hjulpet? kanskje motoren bare måtte kjøres litt etter luftingen. Må teste litt mer imorgen.

Noen som vet hva dette kan være, vannpumpe, termostat eller toppakningen. Er ikke olje i kjølevesken og byttet nettopp olje og oljefilter og kunne ikke se at det var kommet vann i oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

God aften.

Jeg hadde samme problemet på min 1997 1,4.

Nå er din bil riktignok litt yngre enn min, men jeg hadde det samme problemet som deg.

For varm motor og kald luft i kupeviften. Jeg løste problemet med å lufte rørene på kjølesystemet.

Jeg vet ikke helt hvordan det ser ut nedi panseret ditt, men kan tenke deg er noe lignende som hos meg.

På torpedo vekken sitter det 2. stk slanger til kupeviften. På disse slangene så er det montert en liten lifte skrue. Ta å åpn denne skruen og da skal kjølevann og kanskje litt bobler komme ut.

Jeg luftet også på selve termostaten.

På toppen av termostaten står den en 16-17 mm skrue som du da skrur ut. Start motoren og etterfyll kjølevæske til all luften er ute og sett skruen på plass.

Hvis dette problemet skulle oppstå selv etter at du har luftet systemet, og at du har samme problemet med at kupè varmeren slåser kald luft. Da må du kontrollere slangene som kommer fra baksiden av vannpumpen. Denne baksiden er kun laget av plast og tåler ingenting.

Litt info:

* Motoren kan ikke være kald når du skal gjøre dette, ettersom termostaten da er stengt.

* La motoen stå på tomgang. Pass på at kupè-varmeren står på varme og at viften er på.

* Termostaten står montert i fronten på motoren, øverste slange på radiatoren går inn på termostaten.

* Dekselet til vannpumpen er kun mulig å se når du er under bilen. Det dekselet ligger ved starteren.

Dette er bassert på min erfaring fra 1997 model Berlingo, men jeg kan tenke meg at det er det samme systemet.

Beklager skrivefeil. Er trøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider