Gå til innhold

Merkelig olje, Trenger noen råd!!

Ranger emnet


MazdaHelge

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en 1997 mod s40 , 1,8 Bensin Automat

 

Skulle peile oljen i dag og fikk se at oljen var helt hvit,gul. skumaktig gugge.. Tørket dette av og stakk den ned i peilehullet og opp igjen, Enda hvit, en gang til og vanlig farge på oljen....

 

Jeg vet at forrige eier har fylt på Biltema olje, Den grønne flasken....

 

Er det toppakningen som har røket?

 

Har selv nettopp tømt og fylt på ny kjølevæske og er ikke minket noe i tanken, har kjørt ca 45 mil etter dette og vannet ligger på samme nivå enda..

 

Hva kan dette være?

 

Dårlig kvalitet på oljen ? eller Dårlig simmering på peilepinn? Kansje dårlig Termostat? Nålen går ikke helt opp på midten på temperaturmåleren,,, kansje det kan forårsake kondens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at oljen på peilepinnen var OK (brun/svart) den tredje gangen du dyppet peilepinnen nedi?

 

I så fall kan det være litt kondens. Det er ikke uvanlig at det blir litt hvit / majonesfarget olje på undersiden av påfyllingslokket. Kan tenkes at det samme har skjedd i røret hvor peilepinnen står.

 

Om imidlertid selve oljen er majonesfarget er det vann i oljen som normalt skyldes defekt toppakning, eller oljekjøler.

Om det ikke er noe forbruk av kjøleveske er dette imidlertid ikke sannsynlig.

 

Lav motortemperatur (defekt termostat) vil kunne øke problemet med kondens.

 

Kanskje på tide med oljeskift igjen?, og kanskje bytte termostat.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen under påfyllingslokket er helt normal farge på, ingen anlydning til hvitfarge der, Heller ikke noen antydning den tredje gang jeg peilen oljen, bare de to første.

 

Tenkte og ta meg en tur på mekonomen i morgen og kjøpe Olje og Termostat..

 

Bilen bruker ikke olje, heller ingen vann, og det kommer ikke noe hvit røyk av bilen, men det er jo kaldt i luften, så kan jo være kondens.

 

Har kjørt vel 45 mil etter bytte av kjølevæsken, den holder seg på samme niva enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår