Gå til innhold

Mercedes 123 tdt stt hjelp?!


Kristian Fredrik

Anbefalte innlegg

satt å surra på nett og fant dette som forrige eier har skrevet om bilen min som jeg kjøpte av han:

merca mi har fungert greit siden eg kjøpte den til no i det siste, da har tempraturen steget å steget, fjerna termostaten for å se om det var den, men uten hjelp! spylte gjennom radiatoren, d var heller ikkje den som var tett, vannpumpa virker som den skal (sirkulere oppi ekspansjonstanken på litt turtal) det er heller ikkje unormalt trykk i kjølevanne! ka f.....! kan vere feil da?? er heller ikkje tregstarta, men den er litt merkli ellers, har justert diesel pompe å turbo trykk men merker nesten ikkje noe forskjell verken på power elr røyk eller noe!!! å da tempraturen bjynte å tulle seg forsvant turbotrykket, den gikk ned fra 1.5 til 0.7 i ladetrykk! prøvde å bytte til en stt turbo sett turbo ( den er i god stand å den merca eg plukket den fra gikk jevli godt!) men i min vel den rett å slett ikkje lade den heller.... skjønner ingenting!!! eneste som hjalp på tempen, var å låse av slurekoplinga på kjølevifta, da holder den normal driftstemp, som den skal vere, men d er UTEN termostat :S

han mener det er ventilene som må justeres.. stemmer dette eller er rett å slett motoren bare å kaste?.....

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle meg formålet med denne tråden, ser bare en sitering fra en eller annen plass og noe babling om motoren skal kastes.

Forklar selv hva problemet ditt er, så kanskje du har litt mere hell.

Litt bedre topic, litt bedre tråd(1-innlegg) og ikke minst litt info om bilen, litt misvisende da STT aldri har levert turbokitt til 300TDT.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle meg formålet med denne tråden, ser bare en sitering fra en eller annen plass og noe babling om motoren skal kastes.

Forklar selv hva problemet ditt er, så kanskje du har litt mere hell.

Litt bedre topic, litt bedre tråd(1-innlegg) og ikke minst litt info om bilen, litt misvisende da STT aldri har levert turbokitt til 300TDT.

 

Mulig jeg har formulert meg noe uklart i denne tråden, men hadde du giddi å lest hva som sto så tror jeg du hadde fått med deg hovedpungtene..

 

Grunnen til jeg tar med forrige eiers sitat er av den enkle grunn for å unngå missforståelser som feks. toppaknings ras osv....

 

For å gjøre dette enklere å forstå skal jeg skrive dette på nytt...

for å stare et sted:

Hovedpoengeter at bilen ikke drar som den skal. Virker rett å slett dau.

 

Forrige eier har justert diesel pompe å turbo trykk Bilen er ikke tregstarta til info. men merker nesten ikke noe forskjell verken på drag eller røykutvikling fra eksos.

Temperaturen på bilen begynte en dag å tulle og da forsvant turbotrykket, den gikk ned fra 1.5 til 0.7 i ladetrykk. I mistanke om sliten turbo byttet forrige eier tubo til et stt turbo kitt. Dette settet var i bra stand og bilen det hadde stått på gikk godt, men da den ble montert ville den ikke lade noe mer enn med den forrige.

 

Forrige eier mener grunnen i hovedsak er at ventilene må justeres (noe som sikkert ikke er gjort på noen 100 000 km...)

 

Tydelig nok forklart?

 

Jeg har IKKE sagt jeg skal kaste motoren! Dette var et spørsmål i forhold til teksten hvorvidt folk tror den er ihjelkjørt eller ikke da jeg ikke har stor kunnskap på diesel!

Til info har bilen har gått 430 000 i følge speedometer. Men disse motorene kan holde over en mill med rett stell..

 

En ting moderator... Ikke kom med påstander som du ikke har bakgrunn for at er feil! Er ganske ironisk når du sier det ikke kom noe STT kitt til disse motorene da jeg veit om flere biler som har hatt dette! Dette er ikke noe som er jalla til for å passe. dette er et kit til denne bilen og denne motoren! Veit at fler ambulanser hadde dette og en kamerat hadde dette kittet på sin 300 tdt.

 

Alle har lov å ta feil, men liker ikke når folk kommer å påstår ting uten å ha nokk grunnlag/kunnskap!

 

Hvis du forstatt mener dette ikke er noe som ble laget til denne bilen vil jeg GJERNE høre din forklaring...

Endret av Kristian Fredrik

Golf 2 91 mod sommerbilen (G60 konvertering på gang)

Mercedes 123 300 TDT Prosjekt-bruksbil http://www.bilforumet.no/bilmerker/mercedes-benz/e-klasse-w123-w124-w210-w211-w212/283271-min-mercedes-300-tdt.html

x anntal golf 2'ere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næimen jøss, der kom det litt mere lettforståelig informasjon.

 

STT leverte ikke tubokitt til 300TDT, men de leverte til 300D og 300TD.

 

Tolke jeg deg rett om jeg forstår at dette er en 300TDT(orginal turbobil) med turbo fra STT-settet?

 

Nå vet ikke jeg hva som er gjort med denne bilen, men ladetrykket skal ikke ligge på 1,5, men 0,6-07 bar, hvorfor det har detti ned fra 1,5 og ned til orginale 0,7, ikke godt å si, hvordan er trykket justert opp, bleedventil? Er denne defekt?

 

Hvorfor bilen gikk varm en dag, mest sannsynlig lite vann eller kjølevifte som fusker/er defekt.

 

Ventiljustering på disse skal gjøres hver 12.000 km om jeg husker rett, iallefall minst hver 20.000 km, symptomer på ujusterte ventiler er i hovedsak tungstartet kald vinterstid(ventilklaringene blir for trange, ventilene står på gløtt).

Dette vil uansett ikke gjøre at den plutselig detter ned 0,8 bar på turbotrykket.

 

Det er i hovedsak 3 ting som jeg ville kikka på her i 1. omgang:

Turbotrykksjustering, hvordan er denne gjort, kan noe ha feilet, prøv å koble fra slangen til WG-aktuator)

 

Eksos/luftlekkasje

 

Pumpetiming

 

Er forresten Ventilen på slangen til ALDA fjernet?

 

I motsetning til hva du tror har jeg faktisk en del peiling på disse bilene, har hatt en selv, og den røyk svart og gikk godt.

Forøvrig, med justert pumpe gikk den bedre på 0,6 bar enn på 1,7, med ujustert pumpe ladet den maks 1,4 og effekten var omtrent den samme. Det var med en 617.952 med 1,4 på telleren....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår