Gå til innhold

Ulyd i clutch

Ranger emnet

Skogen90

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 2005 Audi A3 2,0 TDI Quattro som har gått ca 118.000km.

For et par uker siden begynte det å "ule"/skrike når jeg slipper ut clutchen i det jeg skal ta i gang. Er dette et tegn på at clutchen er slitt eller er det bare en "arbeidslyd"? Cluchen tar ikke tak like tidlig som før heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en 2005 Audi A3 2,0 TDI Quattro som har gått ca 118.000km.

For et par uker siden begynte det å "ule"/skrike når jeg slipper ut clutchen i det jeg skal ta i gang. Er dette et tegn på at clutchen er slitt eller er det bare en "arbeidslyd"? Cluchen tar ikke tak like tidlig som før heller.

Hvis du setter bilen i fri og slipper ut clutchen kommer ulyden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare når jeg skal ta i gang at det "uler" litt akkurat i det clutchen begynner å ta tak.

Hvis det ikke er noen ulyd når bilen står i fri med motoren i gang så tror jeg ikke utløserlageret er defekt. Tror vel heller at du har en utslitt clutch. Du kan prøve å ha bilen i 3 gir og med litt turtall slippe ut clutchen,er den dårlig står den og slurer er den bra vil bilen stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noen ulyd når bilen står i fri med motoren i gang så tror jeg ikke utløserlageret er defekt. Tror vel heller at du har en utslitt clutch. Du kan prøve å ha bilen i 3 gir og med litt turtall slippe ut clutchen,er den dårlig står den og slurer er den bra vil bilen stoppe.

Burde ikke levetiden på en clutch være en del lenger enn 118.000km?

Jeg har lest litt på andre tråder inn på forumet her og mange sier at de merker at turtallet går opp, men ikke farten. Det problemet har ikke jeg, men den den kan vel være slitt allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert du må skifte svinghjulet, men du har sikkert dobbeltmasse svinghjul. Dårligste oppfinnelsen på lenge, dyrt og dårlig mange bilmerker sliter med det. Da kan du vel nesten utelukke at problemet er slitt clutch, er en av delene tilhørende clutchen som er defekt så lenge det er en lyd der.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å sette bilen i tredje gir og slippe clutchen med litt turtall, og bilen kvelte seg. Det er vel et godt tegn? Er det mulig å stramme clutchwire eller må man rett og slett ta ut girkassa for å sjekke hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen mekanisk clutch på bilen. Det er hydraulisk. Nå er ikke jeg helt sikker på om utløserarmen er hydraulisk styrt eller om slavesylinder og utløserlager er i samme delen. Høres om som kassa må ut ja. Ja clutchlamellen din er i orden, det er enten en feil på trykkplata eller utløserlageret. Kanskje muligens svinghjul, men det er ikke mulig og si uten og ta ut kassa.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider