Gå til innhold

sierra 2.0l vs 2.9efi

bazzxr4i

Anbefalte innlegg

Heia.

Skulle hatt litt hjelp,men får forskjellig svar hos alle jeg snakker med, så jeg sliter max.

Ford sierra 1985 mod 2.0L, skal bygges om til 2,9 EFI som jeg mener er en 1987 el.1989 mod. Er uten Luftmengde/Luftmasse målere men med Mapsensor og lamdasonder.

Ledningsnettet som er i bruk er org. 2.0L inne i bilen og EFI nett med lamda og mapsensor kontaktene.

Har til nå gjort som jeg er blitt fortalt av flere inne her på forumet, og det er som følger:

Har koblet meg inn på ecu med disse ledningene:

15 = tennings spenning

30 = batterispenning

31 = jord

50 = Startmotorens innslags rele

Har funnet den ledningen som gir styrestrøm til bensinpumpe (ECU pin 22) og koblet den over et rele.

Fant ingen plussledning til coilen, så etter mye leting på nettet, kom jeg fram til at coilen skulle ha pluss strøm fra tennings modulen på fordeleren,så jeg hentet den derfra (Skal etter en engelsk side som er meget omfattende på ford), være den ledningen som er ovenfor den grønne ledningen på kontakten til tennings modulen på fordeleren som skal inn på minus på coilen men ikke noe gnist.

Har målt og nå er det pluss 12v på begge sider av coilen med tenningen på.

Har koblet strøm fra tenning og direkte til coil.(fikk tips om at det skulle gå)

Har prøvd og bytte coil men ikke gnist.

Bruker meget tykk gjord kabel fra batteri til motor/gir.

Bruker original jord kabel fra batteri til batterikassen som er originalt.

Bruker meget tykk pluss kabel fra batteri til starter og dynamo.

Men jeg har ikke den formotstanden som skal el.bør være på coiln..er denne et must,eller skal det fungere uten?

Fikk disse opplysningene helt i begynnelsen av prosjektet av en annen inne her på forumet:

bruker du motorelnettet fra 2,9i er d veldi lett.. da kobler du bare til:

Grønn= turteller

kvit/brun= vanntemp

brun/svart= oljelampe

svart/rød= bensinpumpe

blå= ladelampe

svart= skal til tenningslåsen slik at den har strøm på 3hakket når du vrir om til start posisjon på nøkkelen

Men hvor i så fall er det han mener jeg skal hente disse fra?? er det fra ECU-boksen jeg skal koble meg inn på, og derfra inn på det orginale nettet inne i bilen bak instrumentpanelet??

Er ingen bil elektriker, så jeg må si jeg blir litt usikker...

Håper inderlig du kan hjelpe da jeg er blitt anbefalt og kontakte deg, da du tydeligvis har gjort det samme selv.

Håper raskt,positivt og UTFYLLENDE forklaring.

Her er to kontakter jeg lurer på om ikke jeg skal koble meg inn via????

Fra ventre : 1. En tjukk brun med rund kabelsko. 2. Rund kontakt, tre pinner. En grønn/svart, en gul/svart og en rød/svart - en gul/brun inn på ECU

Edit 13/8-09: 1 går til ECU pinne 20. 2 gul/brun til ECU pinne 3

Fra venstre : 1. 3x3 leders plugg. Ovenfra mot venstre - første rad er brun/hvit, svart, brun/grønn. Neste rad - rød/blå, blå (to stykk), [tom]. Nederste rad - svart/grønn, brun/hvit, grønn.

Edit 13/8-09 :

1 2 3

4 5 6

7 8 9

1 - brun/hvit : ?

2 - svart : ?

3 - brun/grønn : Oljetrykk fra motor

4 - rød/blå : ?

5 - blå : Kommer ut ved siden av en grov brun kabel ved dynamo. Ladelampe?

6 - [tom]

7 - svart/grønn : ?

8 - brun/hvit : ?

9 - grønn : Kommer ut ved rund stiftkobling til coil.

2. 3x2 kontakt. Ovenfra mot venste - første rad er sort, brun/grønn, svart/rød. Nederste rad - Rød (tjukk), blå/rød, rød/blå.

Håper oppkobling går litt bedre med litt forklaring på dette.

Svar sendes til: bazzxr4i@gmail.com

Endret av bazzxr4i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om så mye at jeg ramler helt av lasset. Jeg er ingen Ford-mann men når leser om koplingen din på coilen så lurer jeg litt. Coilen skal ha konstant pluss på den ene siden når tenningen er på. Jord skal den ha ved hver puls fra hallgiver/tenningsmodul/sprutet. Da vil du få gnist så sant sprutet er tilkoplet hallgiver/triggersensor.

På bildet ser du hvordan jeg har koplet datasprut på min bil - og det fungerer utmerket. Gir deg en pekepinn ;)

MSMBv30ledningsnett.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett 2.9 nett som jeg delvis har tilpasset Granada for en del år siden.

Dette var til en `88 modell uten kat, og har derfor luftmassemålere og ikke MAP.

Etter husken:

Du trenger signal fra klemme50(styrestrøm starter, svart/rød), klemme 30(pluss batteri(rød), klemme 15(Tenningspluss, svart) og klemme 31(jord/minus, brun) tilkoblet mellom bilnett og motornett.

I tillegg må du ha relè til bensinpumpe og ledninger til denne.

Haynes-boka har faktisk veldig gode koblingsskjema for dette, sitt med skjema for både 2.0 gasser og 2.9 EFI og klø deg litt i hodet.

Coilen sitter på Sierra Scorpio orginalt langt framme på V innerskjerm, uansett motor, ledningen som skal på der skal være der, den ene kabelen er grønn og skal på klemme 1, den andre er vel svart(tenningspluss) og skal på klemme 15, ingen formotstand skal trengs.

Disse ledningene er direkte koblet til tenningsmodul/fordeler, klemme 1 er samme som går til turteller normalt sett, klemme 15 på modulen er strømforsyning til modulen også, og må da selvfølgelig ha pluss.

pluss på coilens begge poler med tenning på og motor stoppet er korrekt, men får ikke coilen signalene sine, så mulig du mangler jordforbindelsen til tenningsmodulen.

Forbehold om at dette er tatt fra husken for flere år siden, ledningefarger kan være litt usikre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider