Gå til innhold

Motorfusk Ford Cologne V6.

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Dette blir litt feilpost men satser på at det går greit siden det blir litt generelt.

 

Har en 2.3 114hk V6 med Solex 35 EEIT forgasser og Ford Duraspark(TSZ-i) elektronisk tenning.

 

Hentet bilen i november eller noe sånt, da gikk den ok, lå på 0,9 på langkjøring og rett rundt literen på normal kjøring.

Så begynte den å fjuske, døde liksom ut og kom igjen på rundt 2000 rpm, men fungerte bortsett fra dette helt fint.

 

Jeg skiftet til Orginale Motorcraft tennplugger da disse er kresne på plugger.

 

Til slutt så tok jeg opp forgasseren, gjorde den grundig rein, smurte opp og justerte spjeldsynkroniseringa som var ganske sliten.

 

Pakningen mellom spjeld og forgasserhus var litt dårlig så jeg satte den inn med fett som en nødløsning. Justerte da forgasser skikkelig med avgassanalysator, og bilen gikk veldig fint, reint og bra, i ei uke, så måtte jeg justere en gang til, og da var den bedre, men ikke bra.

 

Slet litt med å få tak i repsett og pakninger til forgasser, så de er på vei i posten nå.

 

I mellomtiden har jeg fått lånt meg en annen maken forgasser som har stått noen år.

 

Kjørte først noen uker uten å røre annet enn tomgang, nå har jeg også fått justert den best mulig uten avgassanalysator.

 

Har også Skiftet coil, justert tenning, skiftet fordeler pga fast vakuumregulering.

 

Problemet nå er lett fusking, dårlig motoreffekt, forbruk på nærmere 2 på mila, og den kutter motorkraft helt og skyter i forgasser.

 

Fordeler og coil montert er fra en 2.8 liter, som virket fint ved parkering for en del år siden, samme delenummer.

 

Vurderer å åpne forgasseren å gjøre den skikkelig rein, dog redd for pakningene, vurderer å teste den gamle fordeleren igjen(har fått løsnet vakuumreguleringa delvis), og jeg vurderer å skifte tenningsmodul.

 

Jeg betviler at den suger falskluft siden disse veldig lett får jagende tomgang da, det har ikke denne.

 

En ting er ikke korrekt justert, tenningstidspunktet er stillt til 11* statisk tenning på 98 oktan bensin, skal være 9* ved 97 oktan og 6* ved 95 oktan, ingen tenningsbank.

 

Den har og de siste dagene blitt veldig tregstarta, og har ved en anledning for min samboer vært helt død, før den plutselig startet som ingenting var galt.

 

Disse motorene har også en trykkregulator mellom pumpe og forgasser som kan være en svakhet, denne er utelukket ved utkobling.

 

Jeg mistenker at problemene er tenningsrelatert, jeg merker denne kuttingen med skyting i forgasser under 2000 rpm, vil vel kanskje merke lite til det ved høyere turtall.

 

Bilen er også veldig svak i revers, dør lett.

 

Noen som har noen tips til både feilsøking og feilkilder?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har koplet ut trykkregulatoren mellom pumpa og forgasser. Vet du hvilket trykk pumpa leverer? Forgassere er sjelden glad i bensintrykk over 0.25 bar, da klarer ikke flottørnål(ene) å lukke skikkelig, med det resultat av bensinnivået i flottørkammer blir alt for høyt. Dette medfører at forgasseren mater bensin ut hovedkretsen på mye lavere turtall/undertyrkk i venturi, enn den normalt skal. Resultatet er høyt bensinforbruk og motor som ikke går som den skal.

Har du byttet flottørnål/sete og justert flottørnivået?

Når den er tregstartet, er da pluggene våte?

Når leser siste setningene dine, "dør lett i revers" så tenker jeg ledningsbrudd som merkes bedre når motor beveges andre veien enn normalt.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja.

 

Det var ett godt tips det med ledningsbrudd, siden dette er en forgassermotor er det jo begrenset med ledninger til motorstyring, faktisk kun fra torpedovegg til fordeler, så det er jo en lett sak å sjekke, med 27 år gamle motorfester kan det jo bli en del bevegelse også.

 

Denne bilen har ei mekanisk bensinpumpe, og trykkregulatoren har som oppgave å redusere slitasje i pumpa, så den ikke skal jobbe mot stengt flottørventil, meg bekjent er det samme pumpe på de eldre uten retur og trykkregulator. En vanlig fiks å plugge returen, jeg klemte den bare flat som test, ingen endring merket.

 

Flottørnivået er meg bekjent ikke justerbart på denne, men jeg har lurt på om det er lavt.

 

Tenkte jeg skulle sprette opp topplokket på forgasseren etterpå, for å brenne opp 62 liter bensin på 35 mil blir for drøyt, selv for en gammel granada.

 

Skal se om jeg finner igjen pluggpipa mi og skru ut pluggene. Monterer mest sannsynlig tilbake orginal fordeler o justerer tenning til orginale 9* også, mon tro om jeg får stillt den med prøvelampe, har ikke tenningslampe hjemme dessverre, men det tror jeg kun fungerer med stift.

 

Snart putter jeg en 2.9i oppi, de går iallefall greit på literen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kikka gjennom manual til forgasseren, og 11 mm stemte med det jeg fant...

Skal finne skyvelæret å sjekke etter en rens av dyser.

 

Har ikke sjekka kompresjon, har mine tvil til det siden det har kommet over så kort tid, og oljeforbruk ikke eksisterer, men skal aldri si aldri...

 

Røska og rivd litt i ledningene til fordeleren og coil, ingen endring.

 

Selvfølgelig gikk bilen veldig fint nå...

 

Lurer på å sjekke ventilklaringer, ikke det at trange ventiler er noe problem, men jeg kjører trossalt på blyfri bensin av en eller dum grunn...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte flottørnivået nå, ligger 10-11 mm for lavt, fikk vel ca 22 mm med tommestokken fra kanten...

 

Får leite etter en flottør som har liggi lenge og kanskje er litt lettere, sto noe om å bøye noe, men plastikk er liksom ikke så lett å bøye på.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært messingflottør hadde det bare vært å bøyd denne litt, men siden flottøren er i plast så funker ikke det, har prøvd 3 flottører uten hell nå, ofret en i ett forsøk på å varme å bøye, det funket dårlig.

 

Fordeleren er forsøkt skiftet, pga fast vakuumregulering.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der greide jeg endelig å lese at jeg målte feil, trodde jeg skulle måle nivået fra kanten til bensina. men jeg skulle måle fra kanten til flottørens topp.

Da kanskje flottøren var rett likevel. Faen

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottørnivået stemte på en prikk det, når jeg endelig greide å måle rett plass...

 

Dog sjekket jeg ventilklaringer, for trang på alle 6 eksosventilene, 5 av dem sto på gløtt

Innsug var tilnærmet bra, men justerte de også.

 

Skal justere tenning og forgasser nå etterpå, nå står den å går etter kjølvannskifte og jeg tiner meg foran ovnen.

 

Skal kjøre en runde med vann i forgasseren før oljeskift også.

 

Nytt orginal EFL90 oljefilter og API SJ-olje ligger klart, luftfilter måtte bestilles fra Sverige så var der til mandagen...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt service på forgasseren, fikk til slutt tak i repsett, så nå skal det bli artig å prøve en "ny" forgasser, gjenstår montering av automatschoken og tannsegmentet mellom spjelda.

 

Syns det var rart at det kun fulgte med O-ring til den ene blandingskruen, og har en Stor O-ring til overs, samt en middels Oring og en ringpakning som mest sannsyblig er ment til sila, var ikke noe der på de 3 forgasserene jeg hadde her.

 

Noen som har vært borti justering av "choke pull down diaphragm"? Blei ikke så klok....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet ut noe? Jeg har nemlig samme problemet selv. men hos meg avtar fusking og skyting i forgasser når motoren kommer opp på temperatur.

Jeg mistenker automatchoken, men har ikke fått det bekreftet.

.:Fette kinder zind schwerer zu kidnappen:.

- '74 Ford Consul 4.7 GL Perana

- '82 Ford Granada 2.8 Ghia

- '82 Ford Granada 2.3 L

- '84 Ford Granada 2.8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår