gutt78 Skrevet Januar 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2012 Hvor på radiator sitter denne? må den tas underfra? Renner det ut kjølevæske om jeg skal skifte den? Bør ikke viftene starte når tempen er 100grader? Eller kanskje instrumentet viser litt for mye, den ligger på 95-100...ved kø litt over 100. Skal snart skifte register, så da er det vel lurt å sette på ny org termostat i samme slengen når man har av kjølevannet. :blunk: Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2012 (endret) Vil vel renne ut om nr.8 fjernes...? Endret Januar 27, 2012 av gutt78 Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2012 Vann koker ved 100*C ved 1 atmosfæres trykk, økes trykket til 2-2,4 atmosfære vil kokepunktet flytes oppover, usikker på hvor mye, men er vel kanskje snakk om kokepunkt rundt 140-150*C ved 1,4 bars overtrykk, det normale på en bil er 1,2-1,4 bars overtrykk i systemet ved varm motor. Om man ser på det slik, så er det fullt mulig at du ikke har kommet til temperaturern som vifta skal starte ved enda, dog varierer dette veldig, så vifte-tempen kan være alt fra 85-110* for det jeg vet, om sensoren sitter i radiatoren, så bør man også være vel viten om at tempen i radiator er lavere enn i motor som du leser av på instrumentet ditt. Dog skal man skifte den, så slipper man opp trykket i kjølesystemet(skru opp lokket, vente 1/2 min, skru det på igjen, så skrur man ut føleren og monterer ny, pass på tetningsskiva. Litt vil det nok komme, men er du kjapp er det neppe vits å etterfylle væske en gang. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2012 (endret) Giveren ser ut som på bildet under og er plassert som vist på bildet ditt. Ja, det renner vann ut når denne skrus ut, men ikke stort mer enn innholdet i radiatoren. Det er også tappekran i motsatt ende av radiatoren, på undersiden (blå skrue). Som Einar sier, termobryteren din trenger ikke være gåen. Radiatorviften skal ikke gå før vannet på radiatoren er over 100 grader. I tillegg til den elektriske viften har bilen din mekanisk vifte med viskosekopling. Endret Januar 27, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2012 Jeg har enda ikke hørt den gå, bare derfor jeg stusset. Lukter heller ikke brent kjølevæske eller lignende...også kjørt langtur med køkjøring uten at den har kokt. Så tror egentlig at alt er OK. Men hva kan skyldes at tempmåler aldri ligger på 90 ved kjøring? ligger stort sett mellom 97-100. Pga uorginal-billig tempgiver? Eller kanskje instrumentet viser feil....hmm..måle kjølevæska med tempmeter rett oppi tanken å sammenligne kanskje? Hvordan lufter jeg systemet om radiator evt blir helt tømt? Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2012 Det er normalt med den temperatur på 90 grader under kjøring. Litt feilvisning kan forekomme, men ikke under 80 eller over 100 grader. På min AAR starter kjølevifta når nåla bikker over 100 grader og viser jevnt 90 under kjøring. Å måle temp i tanken blir ikke sammenlignbart med temp i motoren. Kjølesystemet er selvluftende - til en viss grad. Fyll opp på ekspansjonstanken og start motoern. La gå på høy tomgang og når termostaten åpner vil væskenivået synke umiddelbart. Etterfyll med en gang. Skru på lokket og kjør en tur, etterfyll om nødvendig når motoren er blitt kald. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Juni 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2012 Nå er det noe varmere ute, ved småkjøring rundt i Oslo viser tempmåler noen ganger 105. Uten at elektriske viften starter, så jeg antar egentlig at tempmåleren viser altfor mye? Siden den aldri er på 90. Om thermobryteren var ødelagt ville vel viften gått heletiden? det gjorde den på min forrige c4 aar..... thermostat må vel være ok, siden varmeapperatet virker så bra på vinteren. Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Juli 6, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2012 update! I går gikk elektriske viften etter bilen var slått av. Det var veldig varmt ute i går...så da er vel viften ok :) Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 6, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2012 Ja, da er viften ok, men når den går etter at motor er stoppet så er det termobryteren bak på toppen som får den til å starte (høy temp i motorrom). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Juli 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2012 Å ja.....men nå har jeg lest litt i elsa. Den sier thermobryteren virker følgende: 1st stage on: 92...97 °C off: 84...91 °C 2nd stage on: 99...105 °C off: 91...98 °C .....så da har den 2 trinn. Når min motortemp ligger på ca 97-100+ pga varmen ute nå så burde vel gå? Ved tomgang kryper den over 100. Så tror jeg må skifte bryteren for å se om det kan være løsningen. Om det viser seg at bryteren var defekt....vil motortempen gå ned da pga el-viften går og får ned tempen på motor? thermostaten skal åpne på 87. fullt åpen på 102 sier elsa. Den må jo virke, siden varmeapperatet virket veldig bra i vinter. Gøy å sett viseren stabil på 90grader. Men umulig å vite om det sitter org eller ettermarkeds thermostat på den. Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 7, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2012 Husk at temp du avleser er målt på giveren framme på toppen mens termobryteren til vifta sitter nede på radiatoren. Temp her kan avvike en del. Uansett skal viften starte når motor går på tomgang en stund med driftsvarm motor. Når viften går så vil vannet i radiatoren bli kjølt ned, følgen av dette er at motortemp ikke vil overstige ~100 grader selv på tomgang. Termostaten trenger ikke fungere for at du skal få varme i varmeapparatet, dette er i bypass av termostaten. Skift termobryter først du. Er du kjapp og har du den nye klar når den gamle tas ut så vil det ikke renne ut mer enn en dl ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Juli 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2012 Kjøpe en til uken, på nettet fås den til 250kr ca. Men gidder ikke vente, den er vel ikke så dyr på møller/andre steder. Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 7, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2012 Vet ikke hva Møller tar for den, men alt i alt er det sikkert ikke så mye å spare på ebay e.l. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Juli 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2012 Bryteren kostet 433kr på Møller :) Monterer den til helgen. Men tenkte litt: Tempgiver som gir signal til instrument, henter den signaler fra ecu? Eller får den signaler direkte fra Tempføler; kan Tempføler gi feil info? Om Tempføler er feill vil vel det påvirke motor, tungstartet etc. Motor starter alltid lettest som kald, men greit som varm også. Den starter lettest om jeg har litt gass på når jeg starter. Uten gassen må jeg dra 2sekunder lenger. Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 10, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2012 En giver direkte til instrumentpanel (den øvre 4-polte) og en til ECU (den nedre 2-polte). Den til ECU kan du måle om er ok, og du skal normalt ikke røre gasspedalen ved start av motor. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.