Gå til innhold

2.3 AAR, thermobryter radiator?

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg tenkt å skifte Thermobryteren, men etter å ha fått av plata under motor ser jeg at det ikke sitter noe bryter der. Radiator er plugget som vedlagt bildet. Nr.13.

 

Hva er grunnen til det? Er heller ingen ledning som går til evt Thermobryter der heller, ikke funnet ut hvor kabel evt skulle kommet fra. Den er ikke i strømpen som innholder tempgiver/føler/oljetrykkbryter osv.

 

Instrumentet viser 100grader, dette oppnår den etter ca 10min kjøring. Så liten sjans for at thermobryteren kan løse det da. Synd org thempgiver er så dyr, gøy å prøvd å se om den viste annerledes enn min billige ebay-sak.

 

[ATTACH]32311[/ATTACH]

post-5863-13804854345011_thumb.jpg

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Mener å huske fra regreimbytte at jeg heller ikke har den føleren ;)

 

Jasså :) Ligger din motortemp på 90 heletiden?

 

Men om denne føleren ikke er der; hva styrer el.viften? Er det kun et rele da?

 

Viften virker den, min går av og til etter motor er slått av :)

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den heller ikke, jeg har samme plugg som deg.

Min motortemp ligger på ca 100-110 grader..

 

Hvis du ser i min tempføler-tråd (som du også har kommentert i) er det veldig greit forklart hva som aktiverer viften ;)

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/288633-delenummer-pa-samtlige-tempfolere-pa-2-3-aar.html

 

Det er nok termostaten som må skiftes ved høy tempratur. Jeg skal snart skifte den selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den heller ikke, jeg har samme plugg som deg.

Min motortemp ligger på ca 100-110 grader..

 

Hvis du ser i min tempføler-tråd (som du også har kommentert i) er det veldig greit forklart hva som aktiverer viften ;)

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/288633-delenummer-pa-samtlige-tempfolere-pa-2-3-aar.html

 

Det er nok termostaten som må skiftes ved høy tempratur. Jeg skal snart skifte den selv ;)

 

Hei :) Sjekka tråden nå.

 

Ser du skriver at du også kjøpte thermobryteren....,men du har vel ikke satt den på? Siden det ikke er noen kabel med kontakt dit. Du skriver også at viften din gikk heletiden; dette ble løst ved å bytte rele?

 

Min el.vifte går aldri ved motor i gang, kun avlslått pga tempføler for motorrommet får den til å gå :)

 

Men litt rart det ikke skal være thermobryter på radiatoren. Jeg hadde en 2.3 AAR 1994modell, der satt føleren på....der sleit jeg også med at el.viften gikk heletiden med motor i gang. Løsningen der var å sette på ny thermobryter på radiator.

 

Har også tenkt på å skifte thermostat for å se om det hjelper for at den skal vise rett temp, kommer uansett til å kjøpe den hos møller for å være helt sikker. Lest at ettermarkeds kan vise feil.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke den jeg Ohmet ;) Jeg sjekka nr. 21 på bildet:

091965118

bildet er sakset fra tidligere nevnte tråd..

 

Totalt byttet jeg 3 sensorer under det hele opplegget ;)

Nr. 13, 15 og 21 ;)

 

Så tok jeg ut viftereléet og ga det et lite kakk i bakken og satt alt på plass igjen. Nå funker alt fint ;)

 

Da er vi enige. Jeg har også skiftet tempgiveren(13), ettersom tempviseren min var helt i bunn. Da våknet den til liv, men som din ligger den på ca 100grader ved varm motor. Ved tomgang kryper den opp mot 105+.

 

Sifra om du skifter termostat da! :) Om det hjelper.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 21 er thermoswitch til kjølevifte. 13 og 15 er givere til ECU og instrument. Nr. 8 er vel bare en sokkel for oljetrykkbryter.

 

Stemmer, 21 er thermobryter for varme i motorrommet. Som gjør at viften går når motor er slått av, denne funker rett hos meg! Men aldri hørt el.viften gå mens motor er i gang, det er min våte drøm :D

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår