Gå til innhold

Kjøre bak og fram-høyttalere direkte fra spiller ?

Ranger emnet

MazdaHelge

Anbefalte innlegg

Har en Volvo 940 stasjonsvogn, Forrige eier har vist køddet noe til med delefilter og koblet alle høyttalere til i sammen eller noe greier...

Tenkte og kjøpe alle høyttalerene nye, Montere de og koble de direkte til cd-spilleren

Er dette lurt?

Cd spilleren er en ganske så ny Pioneer med 4x50 watt.

har en subwoofer på 1000 watt som jeg kobler opp med egen forsterker i mono ?

Noen tips?

Biltema 5" noe å satse på for en som ikke er så kresen på lyd for å gjøre det billig som mulig?

Hører bare på musikk til og fra jobb! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville nok kjørt bakhøyttalerne på egen forsterker og styrt unna greier fra biltema. Men ja er fult mulig å rigge 4 høyttalere på cd spilleren , selv har jeg svidd ett par kanaler på en av mine spillere så dette er ikke noe jeg anbefaler om det ikke er original høyttalerne såklart.

Men er jo fluss av merker som har rimelige alterntiver til ditt bruk , selv også di kjente merkene:)

men en tanke, hvorfor ikke kjøre alt i pioneer? kjører du alt i samme serie og merke så kan det jo hende du ender opp med ganske fin lyd også selv om det ikke koster all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det som skrives over her, det henger ikke på greip. Så lenge alle høyttalerene er 4ohm, så kan du koble dem rett til spilleren, men spilleren din gir ikke 4x50w rms, men kanskje 4x20w rms hvis du er heldig, så en separat forsterker er å anbefale. Så skal du selvfølgelig prioritere lyden FORAN i bilen, da det er der du sitter og kjører. Har du lite penger, så kjøper du KUN nye høyttalere foran, og evt forsterker til disse. Du vil ikke kunne spille spes høyt på høyttalerene som er koblet direkte til spiller, med mindre du kjøper noen med veldig HØY følsomhet, men da bør du opp i 15-1600kr for et sett. Siden du også skal ha sub, så må denne justeres forholdsvis lavt, slik at den ikke overdøver høyttalerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig det cossie sier, det skagers sier er 95% ikke noe og høre på. ørene er lagd for og høre lyd forfra, så konsentrer deg om foran først, og helst driti i bak høytalere, da disse skaper et feil lydbilde, hvis du ikke absolutt må ha det. orginale eller ikke, har ikke noe og si som cossie sier, er dem 4 ohm blir det samme belasting på spilleren. og ja HOLD DEG UNNA BILTEMA :D hehe, da er det bedre og beholde det som er der ;)

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nå egentlig at det første jeg ville gjort, var å finne ut hva forrige eier faktisk har gjort; da det på din formulering virker som om du ikke var helt sikker på hva han hadde gjort?

Har du et budsjett på dette? regner med svaret: "minst mulig", men det får deg ikke så alt for langt. Finn ut hvor mye du kan bruke på nytt, og kvaliteten på det som alt er rundt i bilen (kan jo fort være at noe kan brukes)

Så lenge du har én sub på én forsterker, så blir det mono (enkel). (Flere sub'er gir dog flere muligheter på kobling)

Slenger med til slutt på bølgen og sier at de 5" fra biltema ikke er noe tess. Min bror har 2 6x9 fra biltema i bilen, og er imponerende MYE lyd, men like imponerende DÅRLIG lyd fra akkurat disse.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og er imponerende MYE lyd, men like imponerende DÅRLIG lyd fra akkurat disse.

Dén setningen burde alle skrive seg bak øret på generelt grunnlag... altfor mange som tror stereoanlegget blir bedre og bedre jo høyere volum det kan spille. Volum og kvalitet har ille lite med hverandre å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider