Gå til innhold

kåseri om bommer!

Ranger emnet


The cowboy

Anbefalte innlegg

i dag er jeg skikkelig post whore azza..men det får heller våge seg ;) hehe

 

 

 

 

Den norske mur

 

Hvis du ønsker å skape misnøye og opprørsstemning i en befolkning: Bygg et gjerde rundt dem og forlang penger hver gang de skal ut eller inn.

 

Du husker historien om Romulus og Remus? De to brødrene som til tross for en hard barndom hvor de ble oppdratt av en ulvinne (!), og en vilter ungdom, skikket seg vel og grunnla Roma på Palatinerhøyden.

 

Men så skar samarbeidet seg. Romulus bygde en mur rundt byen. Det likte ikke Remus, som hoppet over den i protest. Hvilket igjen gjorde Romulus så rasende at han slo lillebror i hjel.

 

Og slik ble det første bomringopprøret kvalt i fødselen.

 

Historisk lærdom har imidlertid hverken skremt myndighetene fra å innføre bomringer, tollmurer og passeringsgebyrer, eller folket fra å rase mot dem. Bompengeavgiften er et av de mest utprøvde virkemidler når det ikke lenger er politisk mulig å påføre folket andre former for skatter og avgifter.

 

Ta norske bilførere, for eksempel, som i disse dager skal betale 2755 kroner hver i årsavgift. Det er en økning på 350 kroner fra i fjor, noe som sannsynligvis nærmer seg smertegrensen. Så her må man opprette noen nye bomringer og øke noen passeringsgebyrer, om man skal få endene til å møtes.

 

I Oslo fikk vi en økning på over 30 prosent i bomavgiften allerede ved nyttår. I Tønsberg ble det nylig innført nytt bomprosjekt til tross for en kommunevalgkamp som knapt dreide seg om annet, en motstand på over 80 prosent i befolkningen og 27000 underskrifter. I Namdal skryter Vegvesenet av at man har innført «verdens minste bomring».

 

For bompenger er politisk retorikk av nesten magisk karakter. Bompenger skal bremse privatbruken av bil og føre til et bedre kollektivtilbud. Og når målene er oppnådd, skal alle bomstasjonene fjernes.

 

Og det er sikkert vel og bra, men i Oslo er trafikken foreløpig bare blitt verre og kollektivtilbudet bare dårligere siden bomringen ble innført for snart femten år siden.

 

Så vi får nok la den stå i femten år til for å se om det hjelper.

 

PS! Men i Roma betaler man ikke bompenger for å kjøre inn i byen. Så Remus døde i hvert fall ikke forgjeves.

 

skrevet av Anders Giæver. jounarlist i VG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet!

 

Syns det er urettferdig at vi må betale store avgifter fordi vi vil kjøpe biler fra utlandet som er billigere en fra forandlere og det norske markedet.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår