Gå til innhold

tomgang/clutch problem!?

Ranger emnet

kladden17

Anbefalte innlegg

hei, har et lite problem når jeg trykker inn clutchen for å stoppe og når jeg brenser eller bilen senker farten så virker det som om ikke clutchen tar helt eller at et eller anna drar turtallet ned, som hvis du er litt uforsiktig å nesten kvelere motoren når du tar i gang, er dette et kjent problem? å ja clutchen blir trykt helt inn...

vw golf mk2 1.8 (vraket)

nissan almera n15 1.4l (vraket)

vw golf mk2 1.8 (selges </3)

Saab 9-3 s 2.0i (selges)

Passat B5 1.9 tdi (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt fungerer fint ellers, er bare når jeg senker farten å skal gire... nermer seg krysset og setter i fri og bremser så synker turtallet til 8-900 omdreininger et par sec så løsner det igjen,

vw golf mk2 1.8 (vraket)

Saab 9-3 s 2.0i (selges)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette skjer altså også når du har satt den i fri. Da kan ikke dette ha noe med clutch å gjøre, heller da mer til motor. Dersom dette skjer når du tråkker på bremsen, noe galt med bremsekraftforsterkeren (lekker). Eller kan det være så enkelt at gummiflensen mellom innsug og forgasser/monopoint lekker. Du skriver ikke om det er gasser/monopoint/K-Jet/Digifant.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en GX/RP 1.8l, har ikke utforsket problemet helt enda, er innimellom den er sånn, mulig det er når den er kald, er kunn nå på vinterstid jeg har lagt merke til detta, har bytta til åpent kon luft filter om det har noe å si,

vw golf mk2 1.8 (vraket)

Saab 9-3 s 2.0i (selges)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får ikke gasser/monopoint varmluft fra eksosmanifold, kan gi ising i forgasser ved ugunstige forhold. Sjekk at du ikke har vakuumslanger som ligger løse/lekker slik at motor suger falskluft, samt sjekk den gummiflensen mellom innsug og gasser :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tetta den vacum slangen som går fra orginale luftfilter boksen til forgasseren, skal sjekke, er den lett å bytte? dele pris? burde jeg bytte tilbake til orginal filter boksen?

vw golf mk2 1.8 (vraket)

Saab 9-3 s 2.0i (selges)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningen mellom innsug og gasser er lett å bytte, men vær obs da det er flere typer av denne, alt etter motor. Ikke kjøp ny uten at den du har er verifisert lekk. Koster mye på Møller, ca 200 tror jeg på Biltema. De på Biltema har riktignok elendig kvalitet da.

Om vinteren kan det være lurt å ha forvarmingsfunksjonen intakt, spesielt når det er rått i været og rundt 0 grader. Er da gasser kan ise.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La motor gå på tomgang mens du forsiktig beveger gasser/monopoint fra side til side, frem og bak. Ikke bruk noe makt her. Om bevegelsene fører til uregelmessige endringer i motorgangen så har du mest sannsynlig en lekkasje her. Husk at dette blir bare antagelser, men klarer ikke se at dine problemer har noe med girkasse eller clutch å gjøre siden dette også skjer med clutch inn/gir i fri.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider