Gå til innhold

Hvilke motorer er effektive?

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Originally posted by EvoMan

 

INGEN krefter for å holde konstant fart, selv uten luft/ og rullemotstand... da har du en rå motor... hva er det som drar hjula rundt på slike biler?

 

Har du prøvd å kjøre uten luft og rullemotstand? :D

 

Det blir som å sende en puck bortover isen, bare mye glattere.

 

Det er sef teoretisk, men har man ingen motstand bremses ikke bilen. I den virkelige verden gjør den det, men en tung bil bremses ikke så veldig mye mer enn en lett bil. Det er bare det som er poenget.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teoretisk har en motor best virkningsgrad når den går med maks fyllingsgrad dvs full gass.Teoretisk ville en bitteliten motor som såvidt greide å holde bilen i 90 kmt ha det laveste forbruket.Men det var jo det med teori og praksis da...

Vekten har mye å si for rullemotstanden.Prøv bare å trille en stor og en liten lett bil på et flatt gulv.Stor forskjell!

Blir ellers en litt uretferdig sammenligning etter som en gjennomsnitts amcar fra 1990 har automat.Selv med lockup vil den bruke litt mer pga oljepumpen som skal drives og større friksjon i kassen.

Husk at forbruket på amcaren vil øke mindre prosentvis med last i bilen enn på japsebilen.Hiv feks på en 900 kg henger på japsen og en 600 kg på amcaren slik at den totale vekten blir lik på de to kjt og jeg tipper forbruket blir likt og.Forskjellen blir at amcaren fremdeles har krefter til motbakker og forbikjøringer.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V8power

Rent teoretisk har en motor best virkningsgrad når den går med maks fyllingsgrad dvs full gass.Teoretisk ville en bitteliten motor som såvidt greide å holde bilen i 90 kmt ha det laveste forbruket.Men det var jo det med teori og praksis da...

Vekten har mye å si for rullemotstanden.Prøv bare å trille en stor og en liten lett bil på et flatt gulv.Stor forskjell!

Blir ellers en litt uretferdig sammenligning etter som en gjennomsnitts amcar fra 1990 har automat.Selv med lockup vil den bruke litt mer pga oljepumpen som skal drives og større friksjon i kassen.

Husk at forbruket på amcaren vil øke mindre prosentvis med last i bilen enn på japsebilen.Hiv feks på en 900 kg henger på japsen og en 600 kg på amcaren slik at den totale vekten blir lik på de to kjt og jeg tipper forbruket blir likt og.Forskjellen blir at amcaren fremdeles har krefter til motbakker og forbikjøringer.

 

Det er her moderne "europeiske" dieselmotorer virkelig får vist sin styrke, god kjørbarhet (selv med last), mye krefter og lavt forbruk.

 

Høyt moment på lavt turtall gir optimal utnyttelse av kreftene sett i forhold til forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess! Moderne turbodieselmotorer (les: VAG 1,9 TDi med pumpedyse) er perverst effektive. På en vanlig vinterdag kjører man i et kvarter med bestemora mi sin '97 Passat 115hk før man kjenner noe varme i varmeanlegget. Ikke mye av forbrenningsenergien som går til spillvarme (les: varmeregisteret). På tomgang en vinterdag med varmeapparatet på max varme og vifte trinn 1 forsvinner nesten all varmen i motoren. DET er effektivitet. Og 0,37 på langkjøring, da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår