Gå til innhold

16vturbo: Omega A Turbo... ikke mobb

Ranger emnet


16vturbo

Anbefalte innlegg

Filmet litt i går.. Turboen min må overhales, kommer sotskyer her og der :P

 

At turboen lekker litt behøver ikke å bety noe. Lekker den på eksossiden så vil du få for høy HC(uforbrennt olje) på avgass måling, men det testes ikke på EU kontroll. Lekker den på turbinsiden så får du med deg litt olje inn i motoren via innsuget.

Du kan ta av slangen på innsugssiden før intercooler og sjekke om det ligger oljefilm i slangeveggen. Er den tørr så lekker den på eksossiden, og da ville jeg ha driti i å overhalle den. Har turbinhuset ditt tykkt gods i utblås så kan du ta av huset og dreie opp hullet slik at du får bedre flow.

 

Jeg ville ha kjørt kanskje 1000 km før jeg hadde tatt opp turboslangen.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 2,5 td er godbil! :D Samme motor som 525 tds fra bmw, så deler er ikke noe problem å få tak i!

 

Med 3'' rakrør og 1.6 bar ladetrykk går det meget godt! :D

 

Bra du konverterer til skikkelig merke ;)

 

Husk at du må chippe den også ;) Har chip, powefilter, 1,6 bar og 2,5" "freeflow" eksos. bare gode erfaringer meg den motoren, Eilif9 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At turboen lekker litt behøver ikke å bety noe. Lekker den på eksossiden så vil du få for høy HC(uforbrennt olje) på avgass måling, men det testes ikke på EU kontroll. Lekker den på turbinsiden så får du med deg litt olje inn i motoren via innsuget.

Du kan ta av slangen på innsugssiden før intercooler og sjekke om det ligger oljefilm i slangeveggen. Er den tørr så lekker den på eksossiden, og da ville jeg ha driti i å overhalle den. Har turbinhuset ditt tykkt gods i utblås så kan du ta av huset og dreie opp hullet slik at du får bedre flow.

 

Jeg ville ha kjørt kanskje 1000 km før jeg hadde tatt opp turboslangen.

 

 

Jeg mistenker at det lekker på begge sider. Når bilen går på tomgang så blir det en stor sotflekk under eksosen (dieselpotte), og når den ladder så kommer det en stor svart sky avogtil. Og det har blitt verre.

Jeg har også sett olje i innsugsslangen til turboen, trykkslangene har ikke jeg sett så mye på, har egentlig ikke sett etter heller, trodde det var vanlig at turboene kun gikk på eksossiden :)

Han jeg kjøpte turboen med har muligens ett overhalingssett til denne, og det skal jeg søren med ha gratis! Han sa ingenting om at den var gåen :p

 

Som jeg sikkert har nevnt tidligere så skal bilen brukes hver dag til-fra skolen, til høsten. Og da skal det bygges skikkelig.

 

Skikkelig motor som holder (kommer ikke til å PRØVE å drepe denne)

Turbo som ikke lekker

Ny eksos hele veien, enten 2,5 eller 3'' rustfritt

Ny manifold, tenkte å ikke ha topmount denne gangen. vi får se.

Ny downpipe må lages.

STOR oljekjøler.

Og datasprut.

 

Tenkte å begynne på manifolden og slikt etter jeg overhaler turboen, for å se om denne fortsatt kan brukes etterpå :) Kjedelig å lage noe som ikke passer til en annen turbo.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemme de :D ikke lenge før eg får meg omega selv nå , få vekk gravlingen som bur i garasjen :D

 

Viktig å lære seg alt man ikke skal gjøre på de gamle dårlige blokkene først, for å ikke gjøre det på den skikkelige blokka med skikkelig innmat :)

 

Må få seg Omega vet du! Konge biler !!

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort røyk tyder vel på at den får for mye bensin..? Brent olje blir blått. Tetningen i begge sider kan gå. Men har du oljefilm i innsuget så tyder det på litt lekkasje. Men ta av utblåsslangen fra turbinen slik at du kan se etter olje så nært som mulig. I de tilfellene hvor det er oljefilm så betyr det ikke så mye, men dersom du kan helle ut olje ut av slangen, ja da er tiden moden.

Du får nok repsett til de fleste turboer..

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort røyk tyder vel på at den får for mye bensin..? Brent olje blir blått. Tetningen i begge sider kan gå. Men har du oljefilm i innsuget så tyder det på litt lekkasje. Men ta av utblåsslangen fra turbinen slik at du kan se etter olje så nært som mulig. I de tilfellene hvor det er oljefilm så betyr det ikke så mye, men dersom du kan helle ut olje ut av slangen, ja da er tiden moden.

Du får nok repsett til de fleste turboer..

 

At den får for mye bensin har jeg planlagt at den skal få, fordi jeg ikke har afr måler. Så det er godt mulig.

 

Skal nappe av slanger å se :) Kommer nok uansett til å overhale den :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte bortkastet å overhalle en turbo faktisk, så sant du ikke skal bytte ut enkelte ting med mer high teck.

 

Overhalte turboen etter 100.000 km på en delta engang, og den var kun 10 % slitt. Verkstedet sa at folk kaster bort mye i å overhalle turboer. Gjør det kun dersom du er sikker på at den lekker, eller dersom du f.eks vil ha andre skovler.

 

Skal du overhalle den så må du ta trykktest, for å se om den har små sprekker.

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte bortkastet å overhalle en turbo faktisk, så sant du ikke skal bytte ut enkelte ting med mer high teck.

 

Overhalte turboen etter 100.000 km på en delta engang, og den var kun 10 % slitt. Verkstedet sa at folk kaster bort mye i å overhalle turboer. Gjør det kun dersom du er sikker på at den lekker, eller dersom du f.eks vil ha andre skovler.

 

ahaaa, vi får se da :) Må få kjøpt meg bredbåndslambda så jeg får kontroll på blandinga :) Er ikke bare du som har sagt at det er bensinen som kan være årsaken :)

 

Får vel ta å inspisere litt.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahaaa, vi får se da :) Må få kjøpt meg bredbåndslambda så jeg får kontroll på blandinga :) Er ikke bare du som har sagt at det er bensinen som kan være årsaken :)

 

Får vel ta å inspisere litt.

 

Original lamdaen kan også bli litt forvirret når den analyserer avgassen, dersom avgassen inneholder mye HC. Jeg vil tro at også en slik lamda du nevnte vil reagere likt.

Har du mulighet så måler du avgassen og sjekker HC. På biler fra før 1/7-1991 skal den være max 300, og på nyere biler max 100. Har du 4-500 så skjønner du at det slippes ut litt for mye olje, men det behøver fortsatt ikke å komme i fra Turboen.

 

Av den siste videoen din vil jeg si at det skyldes for mye bensin. Er jo bra å få for mye enn for lite. Men for mye er bortkastet. Det er de som mener at for mye bensin er positivt fordi at det kjøler...

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår