Gå til innhold

16vturbo: Omega A Turbo... ikke mobb

Ranger emnet


16vturbo

Anbefalte innlegg

Vet du hva annet du trenger eller skal jeg bare si hva du trenger til MS?

 

For å begynne en plass:

 

Kjøp megasquirt med Velox Motor, va der jeg handlet fra og de bygde den akkurat slik jeg ville, er storfornøyd!

Du må ha litt div ledninger i diverse tykkelse og lengd.

Stikk på biltema å kjøp deg en sikringsboks (gjerne den med 8 eller 10 sikringsholdere) og sikringer i alle størrelser, med det samme du er der så kjøper du deg ett par releer.

Ang motorledningsnett så kan du bruke det originale på bilen, men det krever en god del over gjennomsnittet peiling på elektro og omega A1 2,0 se motornett. Derfor laget jeg nytt i starten, jeg trodde det var ledningsnettet mitt som var dårlig siden alt var i svart og rød, så det kastet jeg. Kjøpte nytt ledingsnett med alle plugger og sensorer fra Finland og det kan jeg anbefale. Protoparts Webshop

 

koblingsskjema er her:

 

Koblingsskjema (pin #37 er jord på bensinpumpereleet. Jeg dreit meg ut her når jeg las styrestrøm. Tenkte det var styrestrøm inn på MS men det er det IKKE! Måtte få bensinpumpetransistoren inni MS skiftet pga. det.

 

Bare spør her hvis det er noe :) Det jeg ikke kan svare for svarer helt sikkert Quattro73 for på denne tråden :)

Hvordan koble releer.

 

Takker :) det holder vell med JMA 315 dyser? tørr ikke å ladde nå mer over 1bar uansett :) ihvertfall ikke før det blir onkli bygd motor :)

Ford Pinto med 332cid stroker.

Ford Mustang med 408cid stroker.

Opel Omega A under ombygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) det holder vell med JMA 315 dyser? tørr ikke å ladde nå mer over 1bar uansett :) ihvertfall ikke før det blir onkli bygd motor :)

 

JMA dyser fungerer sikkert flott :) Men jeg vil anbefale å få tak i noen c20let dyser, de er 346cc. De originale som jeg har på nå blir makset ut på 5000 rpm på 0,7 bar. og de er på 250cc... så JMA sine er ikke sååå store :)

 

Skal du ha originalsprut så kan JMA dysene være greie, c20let dyser er greiest når du har skikkelig sprut. Jeg hadde problemer med at bilen ble sur på tomgang med originalsprut og LET dyser :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men husk at dersom du fukker en motor til pga bensinmangel, eller hva som helst,saa endrer jeg underteksten min!!

 

bilen begynte å gå på tre i sta, ''faaaaaen nå har jeg tatt toppakninga, nå er jeg ikke helten til delta lenger'' men det var bare ei smelta pluggledning ;)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bilen til skolen hver dag :-) Må igjennom to undersjøiske tunneller på veg dit, før lå jeg på 10000rpm i tredje gir og klarte 110 opp, nå ligger jeg på 110 i femte på halv gass :-D Er så deilig vet du :-D

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro!

 

Når bilen er iiiiskald er den ikke god å få start på, starter og stopper.. Er det bare å flytte varmup kurven litt opp akkurat der?

Prøv å få en noenlunde jevn kurve uten peaker :)

 

Ja, du går inn i WUE-tabellen og øker verdiene på det temperaturpunktet den sliter. Legger med utklipp av min tabell (som er noe fet).

WUE Quattro73.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen begynte å gå på tre i sta, ''faaaaaen nå har jeg tatt toppakninga, nå er jeg ikke helten til delta lenger'' men det var bare ei smelta pluggledning ;)

 

Da må du være forsiktig, smeltet tennplugg --> for mager blanding ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få en noenlunde jevn kurve uten peaker :)

 

Ja, du går inn i WUE-tabellen og øker verdiene på det temperaturpunktet den sliter. Legger med utklipp av min tabell (som er noe fet).

 

Ser nå at kurven din slutter på 78, muuulig min også skullet det :-) stilte litt på kurven den dagen jeg skrev dette, ble helt bra akkurat der, men i dagtidlig var det kaldere så samme leksa om igjen :-P

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skal ikke motor ha WUE over 70 grader, altså der skal den ligge på 100%. Min slutter på 72 grader, ikke 78 ;)

Når du starter så trenger du kun stille på punktene der markøren er, altså dersom motor er 10 grader så stiller du bare på kurver ved 10 grader (eller punktene over og under 10 grader).

 

Svarer sent da jeg egentlig skulle reist i nordsjøen i går morgen, men pga tåke ble jeg sittende på heliporten til langt på dag og hjem igjen på kvelden ;)

WUE2.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

78 var nermest så :-P

 

Skal endre så min slutter tidligere, for den har kurve til 150 mener jeg :-P

 

Skal prøve sann her datalogging en dag, for det er av og til den fjuaker på lavt turtall ut av kryss og slikt. Ikke mye men nok :-P

 

Reiser du utigjen eller blir du hjemme?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, kurven slutter på 72 grader ;) WUE er for bensinberikning og skal normalt ikke gå høyere enn til 70 grader. Om din går opp til 150 grader da bli det feil, da så sant den ikke ligger på 100% over 70 grader, men det medfører færre settpunkter der du virkelig trenger de ;)

 

Du vet hvordan du logger med Tunerstudio?

 

Ja, skal reise ut men blir sikkert ikke før fredag, er hvertfall siste varsel...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår