Gå til innhold

Stratus - Etter 10 verkstedbesøk er bilen fortsatt ikke helt i form.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei allesammen!

For snart et år siden, bestemte jeg meg for å kjøpe en Chrysler stratus som min første bil. Jeg hadde strengt tatt ikke noe peiling på bil i det heletatt, og kjøpte dermed en relativt sliten utgave (1995, 273k km, manuelt gir) usett. Jeg regnet med at den måtte vel ha en tur eller to på verksted, men etter det skulle den nok være "good to go", og der tok jeg feil. Etter ca. 10 verksted besøk, er bilen fortsatt ikke helt i form, noe jeg har merket mer og mer i løpet av de siste ukene. Men, som fattig student er det begrenset for mye mer jeg kan gjøre med bilen. Verkstedbesøk for "feilsøking" og evt. utbedring av små, enkle feil som jeg strengt tatt kunne greid selv vil jeg helst unngå. Derfor tenkte jeg å lage en liten post her, for å se om noen hadde noen tips. Har selvfølgelig lest igjennom en god del poster her på forumet i forkant :)

 

- Olje på tennpluggene. Verkstedet mitt kom frem til at dette skyltes en defekt toppdekselpakning, og byttet denne. Lekasjen er der enda (Kun på pluggene i midten (plugg 2 og 3). Her må vel kanskje rørene/toppakning byttes? (Regner med at dette er en jobb for et verksted, og at det kommer til å bli kostbart). Har også oppdaget sorte flekker i snøen der bilen har stått parkert. Tydelig at den lekker olje, og dette kan vel være i sammenheng med lekasjen på pluggene? Noen ganger mens jeg kjører begynner det også å lukte svidd olje, tenker at det er oljen på tennpluggene..

- Bilen kveler seg regelmessig på tomgang. Veldig plagsom feil, som begynte for kun noen uker siden. Dette kan vel ha flere grunner, men har lest at rens av luftmengdemåler/tomgangsregulator kan hjelpe på dette. Noen som har noen tips/fremgangsmåte på dette? Og evt. flere ting jeg kan sjekke?

-Bilen er tung å styre på lavt turtall. Virker som om dette også er en gjenganger på disse bilene. Har nylig fått ny servoreim , og styringen fungerte fint en stund - men nå er det nesten "som før". Lager en høy "Hylelyd" mens bilen sliter også. Dette har vært et problem lenge, men det er nok av olje på pumpen. Har også skiftet kule og bærearm (?) på venstre side i forstillingen. Muligens dårlig pumpe/slakk reim?

- Bensinmåler "går" bare fra 90-50%, lyser heller ikke når det er lite bensin på tanken.

 

Ellers av nevneverdig vedlikehold kan jeg nevne at jeg skiftet olje+filter og luftfilter for under 6 mnd siden. Har kjøpt nytt bensinfilter, men det er tilsynelatende noe et verksted må montere. Har også skiftet Dynamo/Reg reim og vannpumpe, plugger og ledninger.. etc. En av de tidligere eierne hadde ogs� skiftet til en bedre toppakning (tror iværtfall det var toppakning, pga svakheter på original.

Hvis noen har noen tips til meg, settes det veldig pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det lukter svidd så har du en utvendig oljelekkasje som treffer noe som er varmt,eksosmanifold etc. Olje på pluggene kan være feil på ventiltetninger. Hva er tomgangshastigheten?

 

Ok,jeg trodde det var olje på selve tennstiften,det er altså utvendig på pluggen? Da er ikke toppdekselpakningen riktig montert,send en klage til verkstedet som utførte jobben.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Olje på tennpluggene.

 

Mest sannsynlig pakningen som går rundt røret ned til pluggene.. Pleier å følge sammen med toppdeksel pakningen, men kan jo verr at verksted hev disse hvis de ikke viste hva det var til. Sier ikke at DET ER DETTE SOM ER FEIL, men 90% av gangene så er det feilen på stratus.

 

- Bilen kveler seg regelmessig på tomgang. Veldig plagsom feil, som begynte for kun noen uker siden.

 

Dette kan det være flere grunner til, men ville vært forsiktig med å rense luftmasse målere. Noen ganger så kan rensesprayen ødelegge føleren istedenfor å fikse.

 

Men nå er det heller ikke luftmasse måler som ligger ved luftfilter boksen i Stratus. Er vel noe andre greier som ligger på innsuget :) Så må finne stikket som går inn bak spjeldhuset (under boksen det står Chrysler--- 2.0 liter osv...)

 

Så prøver du å ta av stikket å starter bilen igjen, hvis den går som vanlig så kan det være at føleren ikke er helt god.. Å må da byttes.

 

Under denne:

26032011613.jpg

 

Kan også være dårlig bensinfilter, feil på kam sensor, feil på veiv sensor, feil på spjeldhus.. osv. Så dette må nesten feilsøkes og prøve en og en ting :)

 

 

-Bilen er tung å styre på lavt turtall.

 

Dette er nok desverre servopumpa de som holder på å ta kvelden. Kan finne billig brukte eller kjøpe en ifra statene. Anbefaler å bestille på Ebay.com hvis du skal ha noen deler til Stratusen! ca 1/4 eller 1/5 av prisen som er i norge :) Å som regel veldig trygg plass å handle på nett..

 

- Bensinmåler "går" bare fra 90-50%, lyser heller ikke når det er lite bensin på tanken.

 

Dette tror jeg moderatoren på Chrysler delen her inne har vært borti!?(Rstange) Noe med svidd kobling på kretskortet, skal være veldig lett å ta speedometer ut av også finne den svidde kretsen for også lodde det. Men jeg har ikke hatt Speedometer ut av Stratusen, så kan ikke hjelpe deg mer der :)

 

Har også oppdaget sorte flekker i snøen der bilen har stått parkert.

 

Hvor store er flekkene da? Ofte de svetter litt olje ifra rundt ytre del av topp pakningen (imellom topp å blokk)... Så bare til å bruke lommelykt å lyse litt rundt å se om du ser noe olje :) Men hvis den ikke bruker døds mye olje, så ville jeg heller brukt pengene på å fylle litt olje innimellom. Bilen din har gått langt.. Å bytte toppakning kan bli dyrt på verksted.

 

Edit: Chrysler stratus kan være veldig god biler, men de kan og være noe dritt! :) Desverre så ligger den årsmodellen som du har under dritt kategorien :P ifra 97- og utover så er stratusen god og "barnesykdommene" er fikset :)

 

Edit.. Edit? :P

En av de tidligere eierne hadde ogs� skiftet til en bedre toppakning (tror iværtfall det var toppakning, pga svakheter på original.

 

Det som er feilen med tidligere stratuser er toppen, mange har en liten fabrikasjonsfeil i form av dårlig materiale eller dårlig produksjon. Så skjevheter i toppen som gjør at topp pakningen ryker! Ved montering av topp pakning med bedre holdbarhet så utsetter du vel egentlig bare at den ryker. For ryker gjør den nok igjen... Måten å fikse dette blir å få et maskin verksted til å plane toppen sånn at ujevnhetene går vekk :)

Endret av ThomasEK

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet !

 

Du må gjerne legge ut noen bilder av bilen :) Stratus er en flott bil som er undervurdert. Dessverre har også mange verksted en dårlig holdning til disse bilene, så ofte feilvurderer de små feil og bruker mange og dyre timer på feilsøking og bytter dyrere deler enn det som trengs. Hvilket verksted er det du bruker?

 

Olje på tennpluggene. Verkstedet mitt kom frem til at dette skyltes en defekt toppdekselpakning, og byttet denne. Lekasjen er der enda (Kun på pluggene i midten (plugg 2 og 3). Her må vel kanskje rørene/toppakning byttes? (Regner med at dette er en jobb for et verksted, og at det kommer til å bli kostbart). Har også oppdaget sorte flekker i snøen der bilen har stått parkert. Tydelig at den lekker olje, og dette kan vel være i sammenheng med lekasjen på pluggene? Noen ganger mens jeg kjører begynner det også å lukte svidd olje, tenker at det er oljen på tennpluggene..

Olje på oversiden av tennpluggene er ikke ett så uvanlig problem. Men hvis de bare byttet toppdekselpakningen hjelper ikke det. Det er fire pakninger rundt rørene til pluggene som må byttes. Jeg hadde samme på min -95 Stratus, byttet pakninger uten at det ble tett. Andre gang jeg byttet ble det tett, så det er mulig at pakningene ikke står helt rett på. De er ikke så enkle å få til, det er lett at de blei skeive og da lekker de. Det er lite trolig at rørene lekker i nedkant. Gåen toppakning gir ikke olje på oversiden av pluggen. Du skriver ikke noe om det, men regner med det er der siden det er vanlig.

 

At det drypper olje på bakken har ikke sammenheng med lekasjen på pluggene. Hvis du kommer deg under bilen så kan du prøve å se hvor det lekker fra, altså hvilken side fra motoren. Vanlige plasser å få lekasje:

 

Venstre side bak, mest sannsynlig oljetrykk-sensoren.

Høyreside, rundt og bak registeret, pakning rundt kamaksling.

Venstre side, på oversiden av gearkassen, pakning rundt kamakslingsensoren.

 

Utfra symptomene kan det høres ut som oljetrykk-sensoren, det som skjer der er at oljen drypper ned på akslingen og kastes opp på eksosmanifolden/katalysatoren når akslingen går rundt. Da får du lukten av svidd olje. Men du må nesten bare prøve å se hvor det kommer fra.

 

Bilen er tung å styre på lavt turtall. Virker som om dette også er en gjenganger på disse bilene. Har nylig fått ny servoreim , og styringen fungerte fint en stund - men nå er det nesten "som før". Lager en høy "Hylelyd" mens bilen sliter også. Dette har vært et problem lenge, men det er nok av olje på pumpen. Har også skiftet kule og bærearm (?) på venstre side i forstillingen. Muligens dårlig pumpe/slakk reim?

Det kan være slakk i reimen ja, at den ikke er strammet nok.

 

Bensinmåler "går" bare fra 90-50%, lyser heller ikke når det er lite bensin på tanken.

Kjent problem, det er tankmåleren som er dårlig, den sitter på bensinpumpa og hele enheten må byttes. Lyser det i lampa når du slår på tenninga? Kan være pæra? Med mindre nåla aldri går helt ned.

 

Ellers av nevneverdig vedlikehold kan jeg nevne at jeg skiftet olje+filter og luftfilter for under 6 mnd siden. Har kjøpt nytt bensinfilter, men det er tilsynelatende noe et verksted må montere. Har også skiftet Dynamo/Reg reim og vannpumpe, plugger og ledninger.. etc. En av de tidligere eierne hadde ogs� skiftet til en bedre toppakning (tror iværtfall det var toppakning, pga svakheter på original.

Hvis noen har noen tips til meg, settes det veldig pris på! :)

Toppakningen på 95-97 mod. er dårlig ja, så hvis den er byttet er det bra. Skiftet du registerreim når du skiftet pumpa? Hvis den bare er byttet 1 gang begynner det vel å bli påtide igjen.

 

Edit: Ser ThomasEK kom meg litt i forkjøpet, jeg var litt treig med å trykke svar ;) Men håper kanskje du får noe hjelp i innleggene våre.

Endret av rstange

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for mange og gode svar :)

 

Først og fremst, høres ut som om det er pakningene som skal ligge på rørene som er skyld i oljen på ttennpluggene mine. Her får jeg vel sende en mail til verkstedet, men. Det er jo flere måneder siden reparasjonen, så jeg regner med at jeg ikke kan kreve stort her, annet enn å få bekreftet om de faktisk monterte disse pakningene. Skal selvfølgelig prøve å klage, men det spørs vel om det nytter. å skifte disse pakningene, høres ikke ut som noe jeg kan gjøre selv. Så det blir vel kostbart..

 

Det største problemet mitt er vel likevel at bilen lekker olje. Varsellampen for olje har lyst flere ganger i løpet av de siste dagene, og jeg har etterfylt over 1L olje på under en uke. Dette har blitt værre og værre i løpet av de siste dagene. Lekasjen er (etter hva jeg kunne se mens jeg så sist gang) nede til venstre under motoren. Har dessverre ikke nok kunnskap om bil til å vite hva det heter. Siden den lekker såpass mye, har jeg vel ikke stort annet valg enn å ta den til verksted for å få konstatert hvor feilen ligger. Er svært redd for at dette kan bli kostbart, og med en presset økonomi håper jeg virkelig at dette kan være en simpel sak, som feks en pakning/simmering, eller noe i den duren.

 

Har også merket at i løpet av de to siste dagene, har bilen min ikke kvelt seg en eneste gang mens den har gått på tomgang. Misstenker at det skyldes mildere vær, da det har vært store forskjeller i løpet av de siste dagene. Taler dette for en dårlig/Defekt sensor, eller rusk som må fjernes ved luftmengdemåler/regulator? Er litt vanskelig å forklare hvordan dette skjer (når bilen først kveler seg på tomgang), men det virker nesten som om tomgangen slår inn for sent, og noen ganger at den rett og slett er for lav. tomgangen på ca. 650 RPM. Det pussige er at den greier seg fint på tomgang etter jeg starter motoren, men når jeg kjører og clutcher.. feks hvis jeg venter i en rundkjøring, kveler den seg.

 

Skal undersøke litt nærmere i løpet av de neste dagene, så skal jeg skrive igjen når jeg får bilen tilbake fra verksted, og får konstatert hvor oljelekasjen faktisk stammer fra. kan bli interessant :( Håper virkelig at dette kan være en simpel sak, og at bilen kan repareres rimelig. Har overhodet ikke lyst å selge chryslern, da den er svært god å kjøre. At det er min første bil sier vel enda litt. Men, en presset studentøkonomi har sine begrensninger, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningene klarer du nok fint selv, du trenger kun å skru av topplokket, montere pakninger og skru topplokket på plass. Det er gjort på ett kvarter. :) Pakningsett til topplokket koster rundt $30 + frakt, så det er ikke allverden. Verkstedet tar vel minst 4x prisen bare for å gjøre jobben.

 

Hvis du har lys i oljelampa høres det ut som du plages med ett kjent problem, og det er nok fra oljetrykksensoren oljelekasjen kommer fra. Jeg hadde samme problemet med min Stratus. Sensoren kostet rundt 400kr og er byttet på en halvtime. Og det er som jeg skrev, nok derfor det lukter olje. Jeg låner en Neon noen dager nå mens jeg venter på deler til Stratusen, og den lider av samme problem. Lukter svidd olje og lekker fra oljetrykksensoren.

 

Slik så det ut hos meg når jeg kjørte:

 

Jeg hadde ikke noe voldsom stor oljelekasje, så det var på grunn av lyset at jeg oppdaget det. Den Neon jeg kjører nå lukter sviddolje bestandig og bruker mye, men ikke noe lys. Det er ganske greit å se om det er sensoren det kommer fra bare man kommer seg under bilen slik at man ser sensoren.

 

At bilen kveles, du har ikke prøvd noe så enkelt som en reset av computeren? Ta ut batteriet i 10 min. Ellers er det nok sikkert en sensor ja, det er jo bare ett spørsmål om hvilken.

 

Du må bare si i fra hvis du trenger hjelp til noe, jeg har skrudd en del på disse bilene, har hatt Stratus siden jeg fikk lappen som 18-åring. Og det er snart 4 år siden :P Bor i Bodø selv så jeg kan komme å se på bilen sammen med deg.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om jeg greier det med å bytte om de pakningene, men om jeg iværtfall skaffer dem selv vil det jo hjelpe på:) Skal undersøke litt nærmere, se om jeg får tak i de pakningene. Vet du hva man kaller dem på engelsk?.

 

Om det bare er en sensor som forårsaker lekasjen, betyr det at jeg kan beholde bilen sannsynligvis ^^ Det burde jo absolutt være en overkommelig sak å skifte. Oljelampen min lyser akkurat som på videoen du linker, så det kan jo absolutt være noe her ja. Og hvis det bare skal være en god halvtimes jobb å skifte, så lover det jo veldig bra. Det kan bety at chryslern slipper å ta turen til huggern.. Regner med at jeg skulle greie å finne den sensoren på nett også :)

 

Og siden du bor i bodø.. Hadde tenkt å ha bilen innom "Bil og Transmisjon", har hørt mye bra om det verkstedet. Eller har du et annet å anbefale, som ikke er så dyre? Må få sjekket at det faktisk er fra den sensoren lekasjen stammer fra. Er såpass dårlig med bil at det eneste jeg greier selv er å etterfylle olje og andre småting, dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrysle A588 fra 95 - 97 hadde problemer med lekasje i toppakningen. Tror det er mellom 3 og 4 sylinder. Grunnen er at gjengehullet til en av toppboltene er for grunne, som gjør at du ikke får riktig trykk på toppakningen. Dette er på eksossiden. http://www.modernperformance.com har egen toppakning for 95 motoren. Tror denne er litt tykkere. Kan bare sende dem en mail.

Sjekk om du har kjøleveske i oljen foresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får tak i pakninger så kan jeg hjelpe deg å bytte, tar 15 minutter. Du finner pakninger på ebay hvis du søker etter: stratus 2.0 valve cover gaskets

 

Sensor får du på nett også ja, jeg mener delenr. på den er 4608303

 

Har ikke hatt biler selv hos Bil og transmission, men har ikke hørt noe negativt om dem. Han er vist en av de dyktigste i landet på automatkasser :)

 

Hvis det lyser i oljelampa må du uansett få byttet den sensoren. Er 98% sikker på at det er den. Hvis ikke så har du trøbbel med oljetrykket.... Det er derfor det lyset er der.

 

Ellers stemmer det som Trialmaster sier, at de tidlige A588 motorne hadde problemer med toppakningen. Det resulterer ofte i olje i kjøleveska eller omvendt. Men det har nok ikke noe med den oljelekasjen du har nå...

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vist en av de dyktigste i landet på automatkasser :)

 

Problemet er bare at det ikke hjelper hvor dyktig han er på automatkasser, om dette ikke er problemet ;)

 

Ellers så tenkte jeg på det at du kunne vel ha knipset noen bilder av diverse sensorer i motorrommet rstange, og linke dem inn her sånn at Bjarny får se hvilke sensorer og eventuelle pakninger som kan være gåene?

 

Bjarny: Dette med å bytte simmeringer og diverse pakninger greier du fint selv. Dette er en smal sak, så lenge du er interessert i å lære.

Heng deg på rstange og spør han om råd, så går nok dette den rette veien ;)

Det fine for din del er at dere to holder til på samme plass, så da er det ikke så vanskelig om du skulle trenge hjelp ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at det ikke hjelper hvor dyktig han er på automatkasser, om dette ikke er problemet ;)

 

Hehe, det er sant nok :)

 

Ellers så tenkte jeg på det at du kunne vel ha knipset noen bilder av diverse sensorer i motorrommet rstange, og linke dem inn her sånn at Bjarny får se hvilke sensorer og eventuelle pakninger som kan være gåene?

 

Det er ett greit tips, skal prøve å få gjort det ikveld. Kanskje lettere å se hvor man skal lete. :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for enda flere gode svar.

 

Finner ut om det er sensoren som er gåen neste onsdag, har time på bilen da :) skulle vel være en enkel sak for han å finne ut om det var den det kom fra eller ikke, har allerede snakket med han. Tok en kjapp forespørsel til http://www.maldalimport.no og de hadde sensoren på lager til 315 kr :) Så da skal vel ikke leveringstid være noe trøbbel heller. Håper virkelig det er den sensoren som er skyld i lekkasjen, for den begynner å lekke noe jævlig nå. Har sikkert fylt på 2.5L olje på 2 uker.. kanskje mer også.

 

Bare dette (og tomgangsproblemene) går i orden blir det nok chrysler på meg en stund til ja :p Er fortsatt mye arbeid som må gjøres på bilen (bare ikke like kritiske greier), så det kommer nok fort et par nybegynnerspørsmål til fra meg skal dere se :D

 

Må også få takke for alle svarene jeg har fått, det har vært mye til hjelp. Og også en stor takk til Rstrange, spørs om vi ikke må snakkes om de pakningene om en stund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også få takke for alle svarene jeg har fått, det har vært mye til hjelp.

 

Det er derfor vi er her, for å hjelpe hverandre med bilproblemer, dele erfaringer, vise frem prosjektene våres osv ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen allesammen.

Fikk akkurat beskjed fra verkstedet om at denne oljelekasjen var værre enn kun oljetrykksensoren, dessverre. Etter å ha etterfylt ca 8-9 L olje på 2 uker burde jeg vel ha regnet med det også, men men. Husker ikke helt hvor lekasjen var iværtfall, men han anslo kostnadene for å fikse noe sånt til 15-20000 kr. Det betyr dessverre at chryslern går til huggern', da jeg ikke har økonomi til noe sånt. Vil uansett takke for all hjelpen jeg har fått her =)

 

Faen ! Jeg som likte chryslern min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår