Gå til innhold

Motorolje fra Europris

Ranger emnet

ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Har akkurat vært å handlet meg 5 liter olje av merket Total Classic hos Europris.

Fyllte på det jeg trengte av olje på bilen, da det begynte å bli lite igjen.

På turen hjemover så oppdaget jeg at det røyk noe så forferdelig bak meg. Jeg trodde først det var is på bakruta, men etter at pusseren hadde dratt over ruta uten nytte så skjønnte jeg fort at feilen var en annen. Kikket i sidespeilene og ble helt begeistret. Aldri sett så mye røyk etter en bil i mitt liv.

Er det noen som har en forklaring på hva dette kan komme av? Kan også legge til at motoren begynte brått å fjuske på 3.gir opp en bakke i ca 50km/t, noe den aldri har gjort før. Virket ut til at den ikke fikk laget kompresjon. Satte bilen i 2.gir og da begynte den å komme seg igjen når den bikket ca 2000rpm.

Prisen på olja er forøvrig 249,- for 5 liter.

20120208_140656.jpg

Om det har noe praktisk betydning så gjelder dette en 96mod Opel Astra F 1.6 16v Ecotec.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke olja som er problemet, men kan være at toppakningen er gått hvis det var hvit røyk.

Det kan jo da igjen komme av at du overfylte med olje, men det regner jeg at du ikke gjorde.

Skjekk kjølevæske beholderen og se om det har sunket eller synker etter en tur.

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan og være at olja ifra Europris er tynnere enn den du hadde, så lekker det jo mer olje igjennom den lille lekasjen som du hadde :) Bare ren spekulasjon...

Har selv sett på den olja, men er for glad i bilene mine til at jeg kjøper den :P hehe..

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesper 1201: Synes det er rart om toppakningen skulle ha ryket. Det er liksom ikke noe grunn til at den skulle ha gjort det.

Har heller ikke så veldig mye verktøy her, så det er lite jeg får gjort. Har ikke engang pluggnøkkel her jeg er...

ThomasEK: Det var 10W40 på den fra før og det er edt jeg har fyllt på den nå ;)

16vturbo: Tror vi konkluderer i at det MÅ være Opelen jeg :P

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sant. Kvaliteten er nok ikke den samme. Hvem som har levert olje for Europris kan jeg ikke uttale meg om. Veit ikke om dem også har anbud på lik linje som Biltema?

Hadde jeg hatt igjen olje her, så hadde jeg fyllt på Pennzoil GT Performance 25W50 ;)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, bare for å ha sagt det. Etter det jeg hører om den type motor jeg har så er dette en ordentlig drittmotor. Toppakningen er visst ett svakt punkt på dem og toppen har visst lett for å sprekke helt uten at noen forstår hvorfor :wonder:

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne tatt en test, men har ikke verktøy til det her. Alt ligger hos en kompis av meg ett par mil herifra.

Røyken var hvit ja. Derfor jeg trodde det var is på ruta.

Ekspansjonstanken for frostveske er full, det er ikke olje i vannet og heller ikke vann i olja :wonder:

Temperaturnåla fungerer som den skal og ga heller ikke utslag om overopphetet motor, så den kokte i hvertfall ikke...

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis sin omega mv6 oppførte seg slik når han herjet litt. Røyk noe voldsomt med det gikk over når bilen ble kald igjen. Dette begynte når han byttet til biltema olje, og den var ikke slik før han byttet olje.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan nå ikke akkurat påstå at jeg herjet med bilen heller da. Var i ett humør som gjorde at jeg ville cruise rundt og ta livet med ro.

50km/t i 60sona og aldri over 3000rpm kan nå vel ikke kalles å herje? I så fall så må jeg si bestefaren min er litt av en rallysjåfør, da han også er av typen som sier "Bilen min skal f**n ikke sote ned, så den har bare godt av å få blåst seg opp igjen noen ganger." (Mens han ligger på maks 2500rpm :P

Uansett da, får ikke gjort noe med bilen i dag, så jeg får heller bare la den stå til i morra og se hvordan den oppfører seg. Vil ikke kjøre noe med den nå, da det var ei flaske Corona og ett glass med Jack Daniel's som ropte på meg ;)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mer enn normalt vil jeg påstå. Ett par turer til/fra butikken i løpet av uka og ellers blir det ca 5mil om dagen tur/retur jobb.

Denne rånegreia er ikke noe jeg har orket det siste året. (2011) så den har ikke vært preget av slik type kjøring i hvertfall.

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider