Gå til innhold

Rattkontroll adapter

Ranger emnet


Daniel89

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg ny 2DIN spiller til bilen min, men skjønner meg ikke helt på rattkontroll tilkoblingene. Spilleren er klargjort for rattbetjening, men etter som jeg har skjønt så trenger jeg en rattkontroll interface, som konverterer signalene før de kommer til spilleren.

Men, jeg har kjøpt meg en billig EONON spiller og er ingen interface som er laget spesielt til denne som til de mest kjente merkene. Så jeg vet ikke hvilken jeg skal kjøpe?

 

Det står i brukermanualen til spilleren at bilen må være tilrettelagt for analoge til digitale signaler. Thats it... På kabelen ut av spilleren er det en ground kabel og 2 stk som er merket AD som skal til rattkontrollerne. Bilen er en SAAB 9-5 2002 modell. Det jeg stusser litt på er at på interfacen til de andre spillerene står det at den omformer fra can signaler TIL analoge signaler, mens i brukermanualen min står det at den skal ha digitale signaler. Kunne det vært mulig og koblet til uten interface? Funker can signaler som digitale?

 

Takk for svar hvis det er noen glupinger som har råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du skal kunne koble till rattkontrollene uten noe form for omformer. Du skal vel som regel ha et stikk til overs etter du har koblet til spilleren?

 

På min bil har jeg det. Og i det stikket går det inn 3 ledninger. Jeg bare prøvde meg fram med de tre ledningene som kom ut av rattkontroll-adapteret mitt, og vips så var alt i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er et stikk til overs hvor det er tilkobling til 3 ledninger. En ground og to andre, så er nok her jeg må koble til. Kan jo prøve å koble til her å se om det skjer noe, men det kan ikke bli noe kortslutninger i spiller eller no hvis det skulle vært en omformer der eller? det hadde vært litt små kjedelig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såkalt resistive signaler fra rattet, og det er også det Eonon-spilleren greier å avlese. Dog vet Eonon-spilleren ikke hvilken motstandsverdi som hører til hvilken funksjon på rattet, derfor må du inn på Setup/SWC i spilleren og manuelt innlære hver enkelt spiller-funksjon til den knappen på rattet du synes den skal ha.

 

Utifra nedenstående så henter du Minus/Jord og Signal bakpå SID'en, altså SaabInfoDisplay som står over spilleren. Tilsvarende fra Eonon'en er da Ground og AD 1 tipper jeg. Prøv deg frem, men skygg unna airbag/rattkontakt ved rattstammen om du ikke har peil på hva du gjør!

 

The buttons in the steering wheel is made from six/eight switches and seven/nine resistors connected in series. The switches connects the points between the resistors to a common wire. A seventh/tenth switch connects over all resistors and is used for the horn.

 

Note that four wires connect the steering wheel to the instrument panel wireing. Two of them are for the AIRBAG. Do NOT connect test instruments to the airbag wires!

 

The switch/resistor network is connected to the SID. The SID will measure the resistance of the network and either activate the horn relay or send a message to the audio system over the I-BUS.

 

The information the table below was taken from the 95 workshop manual for model year 1998, 1999, 2000, 2003 and 2004. Wire colours/colors may vary between model years. There were few wireing changes until model year 2001, but model year 2004 has a new SID with a different connector.

SID connections for steering wheel buttons MY 1998 - 2003 Function SID pin # Wire colour/color

Reference ground 9 yellow

A/D converter input with pull up resistor to +5V 22 blue

SID connections for steering wheel buttons MY 2004 - 2005 Function SID pin # Wire colour/color

Reference ground 23 yellow

A/D converter input with pull up resistor to +5V 24 blue

 

The airbag wires do not connect to the SID.

 

With the steering wheel buttons connected to the SID a voltage can be measured. With the steering wheel buttons disconnected from the SID a resistance can be measured.

Steering wheel control buttons MY 1998 - 2002 Button Voltage (V) Resistance (ohm) Resistors (ohm)

Horn 0.0 0 (none)

VOL- 0.7 82 82

VOL+ 1.2 164 82 + 82

SRC 1.8 284 82 + 82 + 120

SEEK>> 2.4 464 82 + 82 + 120 + 180

<<SEEK 3.0 794 82 + 82 + 120 + 180 + 330

NXT 3.6 1474 82 + 82 + 120 + 180 + 330 + 680

(none) 4.2 2474 82 + 82 + 120 + 180 + 330 + 680 + 1000

 

Steering wheel control buttons MY 2003 - 2005 Button Voltage (V) Resistance (ohm) Resistors (ohm)

Horn 0.0 0 (none)

(+) Sentronic 0.4 44 44

(-) Sentronic 0.8 95 44 + 51

VOL- 1.2 160 44 + 51 + 65

VOL+ 1.7 242 44 + 51 + 65 + 82

SRC 2.1 347 44 + 51 + 65 + 82 + 105

SEEK>> 2.5 494 44 + 51 + 65 + 82 + 105 + 147

<<SEEK 2.9 709 44 + 51 + 65 + 82 + 105 + 147 + 215

NXT 3.3 1041 44 + 51 + 65 + 82 + 105 + 147 + 215 + 332

(none) 4.0 2511 44 + 51 + 65 + 82 + 105 + 147 + 215 + 332 + 1470

 

Note that four wires connect the steering wheel to the instrument panel wireing. Two of them are for the AIRBAG. Do NOT connect test instruments to the airbag wires!

 

i brukermanualen min står det at den skal ha digitale signaler

Den er skrevet av en dyslektisk kineser med kun teoretiske kunnskaper om engelsk og ikke minst bilstereo. Nuff said.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår