Gå til innhold

Turbobil uten turbo? Passat TDI

Ranger emnet


Aalsen

Anbefalte innlegg

Har en Passat 1.9 TDI 2000mod 110hk

 

Tenkte å dra nordover, div 3000km til sammen tur-retur.

 

Bilen har gått 231000km og turbo har aldri vært byttet. Hvis den ryker, går bilen fremdeles rent fremover, bare dårligere, eller er bilen avhengig av turboen for å i det hele tatt gå?

 

Siden bilen er bygget med turbo, om den da må ha turbo for å gå, eller om den går fra "110hk til 80hk" hvis turboen ryker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan turboen ryker.

Går ett lager sånn at den totalhavarerer stopper motoren.

Ryker tetningene i turboen vil motoren gå for full pupp helt til motoren havarerer eller går tom for olje.

Om VNT mekanismen kokser igjen vil bilen fortsatt gå, men kun i nødmodus. Klarer vel kanskje 50-60 km/t på flata..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan turboen ryker.

Går ett lager sånn at den totalhavarerer stopper motoren.

Ryker tetningene i turboen vil motoren gå for full pupp helt til motoren havarerer eller går tom for olje.

Om VNT mekanismen kokser igjen vil bilen fortsatt gå, men kun i nødmodus. Klarer vel kanskje 50-60 km/t på flata..

 

Mao, bilen går ikke uten turbo :p

Hvis tetningene går er det vel bare å slå av bilen på tenningen?

 

Hvorfor går ikke bilen uten turboen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpas ja, hehe. Men det er vel ikke ofte at tetningene ryker kontra at turboen havarerer?

 

Da sliter jeg litt med tanke på å kvele motoren, for jeg har automatgir. Ikke bare å stoppe bilen uten å trå inn clutch :p

Må vel nedi motorrommet for å kvele motoren, men hvordan kvele den da?

 

Og hvorfor går ikke bilen uten turboen?

 

(ble mange spørsmål, men er jæ%ig nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan det se ut hvis tetningene i turboen ryker:

Og hvis det ryker et lager, vil skovlene i turboen stoppe, og da blir det lite luft til motoren. Da kan det stoppe.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Må da være en raskere måte å stoppe motoren på enn å ta av seg skoen og stappe sure sokker inn i luftinntaket?

Hva med å dra ut en eller annen kontakt, til luftmassemåleren eks?

 

Det beste, som allerede er nevnt - Kvel motoren! Drit nå i sokker og skjerf, bilen i 4-gir, hold bremsen og slipp ut clutchen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår