HeadZone Skrevet Februar 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2012 Hei. Trenger stablisatorstag på bilen min, men når jeg søker på det så kommer det nesten bare opp styrestag. Er stabstag og styrestag det samme?? På forhånd, takk! Siter Opel Vectra 2001 Modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2012 Nei. Er det de ytre bena du trenger? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HeadZone Skrevet Februar 17, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2012 Hadde bilen på eu-kontroll og fikk beskjed om å bytte stablisatorstag :P Siter Opel Vectra 2001 Modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2012 Hva står på kontrollseddelen? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet Februar 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2012 Stablisator stag kan være flere stag eller et som prøver å hindre bilen å krenge. Kort sakt et stag som går fra venste hjul til høyre hjul. Tenk at du svinger så skal det motvirke kreftene og holde bilen "vannrett". På mange biler er det ett kort stag som er festet til bærebru og til et langt stag som går til den andre siden av bilen og kort stag til bærebrua der. Disse korte staga har ofte kuler i endene som blir slitt og du kjenner det ved at dem er slarkete når du tar på dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Keyakoo Skrevet Februar 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2012 Hadde det samme på en bil for et par år siden, da ble det etter hvert en klunkelyd hver gang du kjører i en dump eller svinger brått. Selve delen kostet meg ikke mer en ett par hundrelapper, og arbeidet var fort gjort, så ble ikke en dyr affære. Dette var en eldre bil, så kan være helt annen historie på en nyere bil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2012 Stabilisatorstag er ett stag som er montert med to fester i chassis og 1 feste på hver side i aksel eller bærearm, korrekt navn er krengningstabilisator, skal redusere krengning. Det er som oftest montert noen stag mellom sagets ytterkant og akselens fester, ofte kallt bikkjebein, som oftest er det disse som har slark og må skiftes. Dog er det noe rart at verkstedene tør gi mangel på dette, det er nemlig ikke krav til krengningstabilisator på biler opp til 3499 kg tot.vekt. Jeg vet om ett verksted som fikk tilsnakk fra SVV på dette. I de fleste tilfeller har det ingen større praktisk betydning annet enn bråk. Det finnes dog biler der stabstaget fungerer som reaksjonstag, som ved macpearson-oppheng(ekte vel og merke, eks Ford Sierra og Scorpio. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HeadZone Skrevet Februar 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2012 Hmm... Da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Bilen jeg har er en Opel Vectra B 2001 modell. Tusen takk for raske svar:-) Siter Opel Vectra 2001 Modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Februar 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2012 http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=433488&CarReference_ID=3450&CategoryType_ID=1 Sånn en. Den sitter på stablisatorstaget som går i mellom hjulopphenget foran og bak. Sitter skrudd fast på dempertårnet og stablisatorstaget. Jeg kaller det lenkearm. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HeadZone Skrevet Februar 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2012 Fikk ordnet det:-) Tusen takk for alle svar. Da gjenstår det bare å selge bilen, så jeg får kjøpt meg Audi:-D Siter Opel Vectra 2001 Modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 21, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2012 Fikk ordnet det:-) Tusen takk for alle svar. Da gjenstår det bare å selge bilen, så jeg får kjøpt meg Audi:-DSå var det det med å gå fra asken til ilden da....:) Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg