Gå til innhold

Hjelp!oljetrykklyset mitt lyser!

Ranger emnet

jarli

Anbefalte innlegg

Var ute å prøvde 527en min igår da den hadde gått en stund på tomgang begynte oljelyset å lyse, for å få det til å forsvinne var det bare å touche gassen pittelitt så forsvant det...

Jeg sjekket det opp i instruksjonsboka, og der stod det at dersom motoren var varm kunne oljelyset komme på når bilen stod på tomgang...

Er det noen som har vært borti dette?

Bilen er forresten ikke innkjørt ennå og den har kvass kam, kan det ha noe med dette å gjøre?

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammen skal ikke ha noe å si.Lavt oljetrykk skyldes vanligvis dårlig oljepumpe/trykkreguleringsventil eller for store lager klaringer.Få lånt deg en skikkelig oljetrykksmåler og finn ut hva trykket virkelig er.Kansje er det falsk alarm.Å bytte til en litt tykkere olje vil ofte hjelpe og.Men som sagt finn ut om trykket er for lavt eller om det er oljetrykksgiveren som er dårlig.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her.. mål oljetrykket fysisk.. Disse motorene kan ha ok oljetrykk selv om lampa lyser.. hørt om flere tilfeller, men ta ingen sjangser.. Min var også sånn før jeg rev den, ( M30B35) men jeg målte det aldri.. skifter lager og pumpe nå, så det blir nok bra..

Men hvilke specs er det du bygger? :) Sug? trykk? fortell :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene:)

Skal prøve med tykkere olje først...da jeg må skifte den alikevel...hvilken olje anbefaler dere til innkjøring?

Er ikke jeg som har bygget motoren..den var ferdig når jeg fikk den....det som gjenstod var å montere interiør og noe elektrisk

Men det er 520i som er borret opp til 2.5 med lengre veivstaker og den har kvass kam...

Hele motoren er så og si ny

-520i e39 97mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jarli

Takker for svarene:)

Skal prøve med tykkere olje først...da jeg må skifte den alikevel...hvilken olje anbefaler dere til innkjøring?

Er ikke jeg som har bygget motoren..den var ferdig når jeg fikk den....det som gjenstod var å montere interiør og noe elektrisk

Men det er 520i som er borret opp til 2.5 med lengre veivstaker og den har kvass kam...

Hele motoren er så og si ny

Innkjøring anbefales det mineralolje til, i følge mine kilder.. Skiftes etter 50mil første gang, og gjerne en gang til rundt 150mil.. Er jo endel dritt som skal ut av motoren til å begynne med, derfor bør du bytte ofte.. Så kan du kjøre på syntetisk igjen :)

Oljetype er relativt da.. Jeg kommer ikke til å kjøre på verdens dyreste mineral olje de første 50 mila for å si det sånn :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Innkjøring anbefales det mineralolje til, i følge mine kilder.. Skiftes etter 50mil første gang, og gjerne en gang til rundt 150mil.. Er jo endel dritt som skal ut av motoren til å begynne med, derfor bør du bytte ofte.. Så kan du kjøre på syntetisk igjen :)

Oljetype er relativt da.. Jeg kommer ikke til å kjøre på verdens dyreste mineral olje de første 50 mila for å si det sånn :D

Hehe:D

Ja det blir litt dyrt det...

-520i e39 97mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider