106s16 Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Lurte på om det er noen erfaringer med konet luftfilter (K&N, Green etc) og minusgrader. Nærmer seg vinterstid farlig fort, og jeg har ikke hatt konet luftfilter på vinterføre før... Tar jeg ikke feil så er oppgaven til luftfilteret og fôre på med kald luft, men når vi plutselig snakker om at den lufta blir 15-20 minus, hvordan vil det påvirke min stakkars Pug? Bare å glemme å starte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LupoB0Y Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Hepp. Jeg kjørte med konet K&N filter på min 205GTI hele vintern.. Det var ikke noe problem. Merket bare at filteret ble lettere møkkete om vinteren, thats all.. Ingen startproblemer i det hele tatt.. :) Siter Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
106s16 Skrevet September 27, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Originally posted by LupoB0Y Hepp. Jeg kjørte med konet K&N filter på min 205GTI hele vintern.. Det var ikke noe problem. Merket bare at filteret ble lettere møkkete om vinteren, thats all.. Ingen startproblemer i det hele tatt.. :) Høres bra ut... Er nemlig ikke spesielt interessert å dytte på det originale igjen. Bedre lyd med Green filteret :) Får vel heller kjøpe meg et sånn Green rense + olje sett og holde det rent... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Funksjonen til et slikt kon-filter er vel snarere å levere mere[b/] luft, enn kald. Temperaturen er nok uforandret i forhold til original luftfilterboks. Med mindre man kalkulerer inn at luften kanskje blir ørlite oppvarmet ved at den bruker lengre tid gjennom original luftfilterboks, men det tror jeg er så mariginalt at ikke prinsessen på erten ville merket det engang ;) Det er IC'n sin jobb å kjøle luften(om man har noen.) :D Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Man kan muligens få problemer med at luftfilteret tettes av snøkrystaller hvis det er skikkelig kalt. Dette skjedde meg med den gamle golfen. På den var dette løst ved at man måtte feste luftfilterslangen på en brakett ved innsugingsmanifolden så den kunne trekke inn varmluft (InterHeater :) ). På nyere biler er det vel en mer fancy løsning. Dette er sikkert et større problem på standard papirfilter enn på K&N o lign. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
106s16 Skrevet September 27, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Originally posted by Loppa Funksjonen til et slikt kon-filter er vel snarere å levere mere[b/] luft, enn kald. Temperaturen er nok uforandret i forhold til original luftfilterboks. Med mindre man kalkulerer inn at luften kanskje blir ørlite oppvarmet ved at den bruker lengre tid gjennom original luftfilterboks, men det tror jeg er så mariginalt at ikke prinsessen på erten ville merket det engang ;) Det er IC'n sin jobb å kjøle luften(om man har noen.) :D Jo, du har vel rett der. Men er det ikke sånn at hvis det blir for varm luft, så kan man miste effekt? Har sett at folk har pakka et alu-teppe i området rundt filteret. Det blir vel for å skjerme for den værste varmen nedi der... Må ærlig innrømme at jeg ikke er noe sjef på sånn teknisk/mekaniske greier... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Originally posted by Pug106_S16 Jo, du har vel rett der. Men er det ikke sånn at hvis det blir for varm luft, så kan man miste effekt? Dette gjelder vel mest på sommern da det er varmt ute osv.. På vintern vil vel filteret nesten fungere optimalt da det får mye mer kaldluft uansett. Bilen vil miste effekten om filteret tar inn kun varmluft..... (slik jeg har skjønt det..hehe) Er heller ikke noe guru på biltekniske ting, så dette er vel bare noe jeg gjetter på egentlig.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LupoB0Y Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Motoren blir jo varm om vinteren også da.. ;) Siter Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Originally posted by Pug106_S16 Jo, du har vel rett der. Men er det ikke sånn at hvis det blir for varm luft, så kan man miste effekt? Har sett at folk har pakka et alu-teppe i området rundt filteret. Det blir vel for å skjerme for den værste varmen nedi der... Må ærlig innrømme at jeg ikke er noe sjef på sånn teknisk/mekaniske greier... Ja det kalles et varmeskjold, men har iofs ikke noe med filteret å gjøre, bortsett fra at et slikt skjold følger med i en del kit, og er et "must" på de fleste biler. Det er for å hindre varmestråling fra motoren til filteret og for å sikre at filteret suger inn luften som kommer utenfra(kald) og ikke "innefra" motorromet(varm). Suger du inn varm luft mister du hele fordelen, kanskje mer, den økte luftgjennomstrømningen et kon-filter kan gi i forhold til original luftfilterboks. ;) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 en kompis kjørte 106 rallye hele vintern i fjor med KN filter, ikke no problem... forresten er 106 rallye en grisemorsom FWD bil på glatta :) Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Originally posted by LupoB0Y Motoren blir jo varm om vinteren også da.. ;) gjør den! hehe.. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LupoB0Y Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Originally posted by NoLimit gjør den! hehe.. :D Hvis man ikke har elbil da.. :D Siter Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
106s16 Skrevet September 27, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Originally posted by hfracing en kompis kjørte 106 rallye hele vintern i fjor med KN filter, ikke no problem... forresten er 106 rallye en grisemorsom FWD bil på glatta :) Flotte greier... Har en vinter bak meg, og syns den funker greit. Men jeg er vel litt mer reservert i kjøringa med Pug'en enn den gamle Golf'en jeg hadde, gitt... Der kjørte jeg av halve 90-fangern, og tåklysa og leppa dingla foran der en vinter. Har ikke lyst til å ende oppi snøfonna med denne. Men det blir vel litt brekking... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 ingenting er så villt som og drifte i 120kmh med kontra på glatta med 106 :) må oppleves. maken til følelse at man bare sitter på skal man lete lenge etter :) haha Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joaols Skrevet September 27, 2002 Rapporter Share Skrevet September 27, 2002 Bare for å konstatere det så er poenget med kald luft inn til motoren nemlig det at den kalde luften er mer komprimert som alt annet som er kaldt kontra varm luft som utvider seg og motoren kan få pusteproblemer... :) Siter Jokke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.