Gå til innhold

Konet luftfilter og minusgrader...

Ranger emnet


106s16

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noen erfaringer med konet luftfilter (K&N, Green etc) og minusgrader. Nærmer seg vinterstid farlig fort, og jeg har ikke hatt konet luftfilter på vinterføre før...

 

Tar jeg ikke feil så er oppgaven til luftfilteret og fôre på med kald luft, men når vi plutselig snakker om at den lufta blir 15-20 minus, hvordan vil det påvirke min stakkars Pug? Bare å glemme å starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LupoB0Y

Hepp.

Jeg kjørte med konet K&N filter på min 205GTI hele vintern..

Det var ikke noe problem. Merket bare at filteret ble lettere møkkete om vinteren, thats all..

Ingen startproblemer i det hele tatt.. :)

 

Høres bra ut... Er nemlig ikke spesielt interessert å dytte på det originale igjen. Bedre lyd med Green filteret :) Får vel heller kjøpe meg et sånn Green rense + olje sett og holde det rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonen til et slikt kon-filter er vel snarere å levere mere[b/] luft, enn kald. Temperaturen er nok uforandret i forhold til original luftfilterboks. Med mindre man kalkulerer inn at luften kanskje blir ørlite oppvarmet ved at den bruker lengre tid gjennom original luftfilterboks, men det tror jeg er så mariginalt at ikke prinsessen på erten ville merket det engang ;) Det er IC'n sin jobb å kjøle luften(om man har noen.)

 

 

:D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan muligens få problemer med at luftfilteret tettes av snøkrystaller hvis det er skikkelig kalt.

Dette skjedde meg med den gamle golfen.

På den var dette løst ved at man måtte feste luftfilterslangen på en brakett ved innsugingsmanifolden så den kunne trekke inn varmluft (InterHeater :) ). På nyere biler er det vel en mer fancy løsning. Dette er sikkert et større problem på standard papirfilter enn på K&N o lign.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Funksjonen til et slikt kon-filter er vel snarere å levere mere[b/] luft, enn kald. Temperaturen er nok uforandret i forhold til original luftfilterboks. Med mindre man kalkulerer inn at luften kanskje blir ørlite oppvarmet ved at den bruker lengre tid gjennom original luftfilterboks, men det tror jeg er så mariginalt at ikke prinsessen på erten ville merket det engang ;) Det er IC'n sin jobb å kjøle luften(om man har noen.)

 

 

:D

 

Jo, du har vel rett der. Men er det ikke sånn at hvis det blir for varm luft, så kan man miste effekt? Har sett at folk har pakka et alu-teppe i området rundt filteret. Det blir vel for å skjerme for den værste varmen nedi der...

 

Må ærlig innrømme at jeg ikke er noe sjef på sånn teknisk/mekaniske greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pug106_S16

 

Jo, du har vel rett der. Men er det ikke sånn at hvis det blir for varm luft, så kan man miste effekt?

 

Dette gjelder vel mest på sommern da det er varmt ute osv..

På vintern vil vel filteret nesten fungere optimalt da det får mye mer kaldluft uansett.

Bilen vil miste effekten om filteret tar inn kun varmluft..... (slik jeg har skjønt det..hehe)

Er heller ikke noe guru på biltekniske ting, så dette er vel bare noe jeg gjetter på egentlig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pug106_S16

 

Jo, du har vel rett der. Men er det ikke sånn at hvis det blir for varm luft, så kan man miste effekt? Har sett at folk har pakka et alu-teppe i området rundt filteret. Det blir vel for å skjerme for den værste varmen nedi der...

 

Må ærlig innrømme at jeg ikke er noe sjef på sånn teknisk/mekaniske greier...

 

Ja det kalles et varmeskjold, men har iofs ikke noe med filteret å gjøre, bortsett fra at et slikt skjold følger med i en del kit, og er et "must" på de fleste biler.

 

Det er for å hindre varmestråling fra motoren til filteret og for å sikre at filteret suger inn luften som kommer utenfra(kald) og ikke "innefra" motorromet(varm). Suger du inn varm luft mister du hele fordelen, kanskje mer, den økte luftgjennomstrømningen et kon-filter kan gi i forhold til original luftfilterboks.

 

;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hfracing

en kompis kjørte 106 rallye hele vintern i fjor med KN filter, ikke no problem...

 

forresten er 106 rallye en grisemorsom FWD bil på glatta :)

 

Flotte greier...

 

Har en vinter bak meg, og syns den funker greit. Men jeg er vel litt mer reservert i kjøringa med Pug'en enn den gamle Golf'en jeg hadde, gitt... Der kjørte jeg av halve 90-fangern, og tåklysa og leppa dingla foran der en vinter. Har ikke lyst til å ende oppi snøfonna med denne. Men det blir vel litt brekking... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår