Gå til innhold

Flatt batteri eller noe annet som er problemet? Får ikke startet bilen!

Ranger emnet


Mebea

Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Håper noen kan hjelpe meg fordi jeg kan ikke så mye om biler eller om det tekniske anlegget. Saken er det at bilen min har stått stille i ca. 3 uker der hvor den siste uka var kaldere enn de tidligere ukene (-15 oslo). Har ikke klart å starte bilen. Det eneste som funker i bilen når nøkkelen står i start er radio, lys og ventilasjon. Først trodde jeg at det var frostvæsken som hadde frosset fordi jeg hadde kun helt på vann forrige høst, men fant ut at det var en del frostvæske der fra før av så det var det ikke frossent, men flytende gul væske. Spurte noen bilkyndige venner og de mente at det var batteriet (seff!) Når jeg prøver å starte bilen så hører man en svak knurring og så "dør" alt etterfulgt av en svak ringe lyd i noen sek. Jeg har en jumpstarter som jeg har prøvd å bruke, men har ikke klart å koble + klypen til + polet fordi det sitter en liten svart boks oppå batteriet som står i veien for + polet, slik at jeg ikke kommer til med klypen, som er mye tykkere enn vanlige startkabler for bil+bil. Aner ikke hvordan jeg kan fjerne boksen heller, den sitter som støpt oppå batteriet. Hvis jeg ikke har fortstått feil så er det en "fuse box". Batteriet er merket med VW logo og virker veldig gammel siden boltene som batteriet er skrudd fast med er rusten.

 

Dette er forresten en VW Polo color concept 1998 1,4

 

Håper dere har noen gode råd å komme med. Takk på forhånd.

 

Forresten, la også merke til at batterivannivået lå noe under min. Har dette noe å si? Vet ikke hvor lenge den har vært sånn.

Endret av Mebea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt batteriet. Uansett hvor nytt det er, så kan alle batterier tappes. Dette gjelder spesielt nå i den virkelig kalde årstiden - kulda tapper batteriene. Når du har gjort dette, er det lurt å ladde batteriet inne (lad det fult opp over natten) - og hvis bilen skal stå i lengre tid uten bruk, ta batteriet inn i varmen hjemme.

 

Det med den svarte boksen var ny for meg. Stort sett alle originale batterier har et svart plastdeksel over +polen, men at det faktisk er en sikring som står oppå der var litt rart. Kan være det stemmer, men det ga ikke helt mening i mitt hodet, med mindre det er satt inn et uoriginalt musikk-anlegg. Kunne du tatt et bildet av denne boksen?

 

//

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Baard1, bytt batteriet ditt. Om det er like gammelt som bilen så har det holdt ufattelig lenge og er modent for utskifting ;)

PS: Batterier skal lagres kaldt og fulladet. Bør også vedlikeholdslades minst en gang hver 2. måned.

Endret av Quattro73
Rettet skriveleif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i svarte boksen oppe på batteriet er det noen sikringer 15 og 30A.

Boksen er festet med "klemme" på siden inn i dekselet som er rundt batteriet.

Noen WV og Skoda modeller har det.

Bare fyll på distilert vann og ladd batteriet og prøv før du kjøper nytt.

Få noen til å måle syrevekten etter oppladding og et par dagers bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Baard1, bytt batteriet ditt. Om det er like gammelt som bilen så har det holdt ufattelig lenge og er modent for utskifting ;)

PS: Batterier skal lades kaldt og fulladet. Bør også vedlikeholdslades minst en gang hver 2. måned.

 

Mener du at batteriet burde stå kaldt når det lader? Kald som i minusgrader, eller kaldt som i en varm norsk sommerdag?

 

Den i svarte boksen oppe på batteriet er det noen sikringer 15 og 30A.

Boksen er festet med "klemme" på siden inn i dekselet som er rundt batteriet.

Noen WV og Skoda modeller har det.

Bare fyll på distilert vann og ladd batteriet og prøv før du kjøper nytt.

Få noen til å måle syrevekten etter oppladding og et par dagers bruk

 

Noen som vet hvordan sikringer som er oppå selve batteriet? syns det var en snodig måte å gjøre det på - selv om alle sikringer burde være så nært batteriet

 

//

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at batteriet burde stå kaldt når det lader? Kald som i minusgrader, eller kaldt som i en varm norsk sommerdag?

 

Ser nå jeg skrev feil, mente lagres, ikke lades ;)

Når batteriet lades kan det gjerne være rundt 20 grader såfremt laderen ikke har ekstern temp-sensor til batteriet, slik som f.eks. Ladac har. Når det lagres bør det være fulladet og kan med fordel stå kjølig, hvilket betyr heller i en kald kjeller enn i stua :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er altså nok en gang inne på den gyldne middelvei? Ikke for kaldt, ikke for varmt. Jeg forstår hvorfor det ikke skal stå for kaldt, batterivæska er vel heller lite glad i det - men hvorfor ikke "for" varmt? Hva er det som skjer når et batteri over tid lagres i... la oss si 30grader?

 

//

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge batteriet er fulladet eller noenlunde godt ladet så tar det ingen skade av å stå kaldt. Er det derimot utladet så kan også batterisyre (som har blitt til vann) fryse ;)

Selvutladingen stiger med temperaturen, derfor lagres kaldt :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge batteriet er fulladet eller noenlunde godt ladet så tar det ingen skade av å stå kaldt. Er det derimot utladet så kan også batterisyre (som har blitt til vann) fryse ;)

Selvutladingen stiger med temperaturen, derfor lagres kaldt :)

 

Da ble man litt smartere i dag også! :pray

 

(mange spørsmål fra meg her, men er slik man lærer)

Er det slik at svovelsyra og vannet i batteriet skiller seg fra hverandre når batteriet er utladet & har en ugunstig temp.? Og skjer dette bare når et batteri er utladet, fordi det da er "plass" i batteriet til at det skjer?

og et siste spørsmål om batteri: hvorfor stiger selvutladningen når temperaturen stiger?

 

//

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan si at svovelen skiller seg fra vannet når batteriet utlades, dette er uansett temperatur. Svovelen legger seg på blyplatene, også kalt sulfatering. Blir batteriet helt utladet og blir stående slik, vil sulfateringen legge seg som et isolasjonssjikt på platene, noe som medfører at batteriet ikke mottar lading når man forsøker å lade det opp igjen. Resultat - ødelagt batteri. Noen ganger klarer man å bryte sulfateringen, da med pulslading og forhøyet ladespenning. Når svovelen går fra blyplatene vil noe av den ramle ned i bunnkaret som slam. Skjer dette ofte nok så kan slammet komme helt opp til blyplatene, kortslutte disse og cellen er da død!

Batteriet består av blyplater (positiv pol) og blyplater beriket med oksygen (negativ pol), samt svovelsyre. Derav vil et oppladet batteri bestå av Pb + PbO2 + 2 H2SO4.

Når batteriet er utladet synker syrevekten grunnet svovel og oksygen binder seg til blyet, vi sitter da igjen med 2 PbSO4 + 2 H2O. PbSO4 er svoveloppdundet bly og H2O er vann ;)

Batterier bør som sagt lagres kaldt for å redusere selvutladingen, høy temperatur gir raskere ionevandring. Drifts-/ omgivelsestemperaturen vil også sterkt påvirke batteriets levetid.

 

Litt "kjekt å vite" http://www.sorumbilogmaskin.no/batteri.htm

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Mye "tung" info, men nyttig! :thumb Legger ved et bilde av batteriet og den lille sorte boksen.

 

[ATTACH]27539[/ATTACH]

 

Ifølge en kamerat av meg så mente han at den sorte boksen ikke gjorde noe nytte av seg og at jeg skulle prøve å skru av den lille metallbiten og prøve å "flytte" på den slik at jeg kan komme til med startkabelen.

 

Hvis batteriet skulle vise seg å være helt defekt, er det enkelt å skifte ut batteriet selv? Evt, vet dere hvor mye det koster å få det gjort hos et verksted?

 

Legger ved et bilde til.

 

[ATTACH]27540[/ATTACH]

 

Ser dere den sorte-hvite kabelen som går fra - polet? Er det farlig at det er koblet på den måten? Virker som om det er bare - polet som er koblet på slik. Vet ikke helt hvor den kablene går heller. Noen som vet? I følge en elekrikerkompis av meg så var dette ufarlig, men jeg vet ikke helt om jeg stoler på det han sier.

post-64966-13804853827928_thumb.jpg

post-64966-1380485382804_thumb.jpg

Endret av Mebea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du heller burde gjøre er å lade batteriet ditt med vanlig batterilader, eller enda bedre, bytt det om gammelt.

Dersom du skal skru på eller i nærheten av batteriet så skru alltid av polskoen på minus først og ta denne av batterpolen. Dersom du skulle være uheldig å komme borti plusspolen med verktøy e.l. så får du ikke gnistregn ;)

Batteriet skifter du enkelt selv, også her, skru av polsko på minuspol først. Løsne batteriet og sett inn nytt. På med batterifest o.l. før polskoene monteres, pluss først!

 

Den tynne ledningen kan være som den er, men ledninger ut fra plusspol ha påmontert sikring.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og sjekket batteriet igjen. Denne gangen prøvde jeg å skru av den metallplaten som går fra sikringsboksen og til + polet for å komme til med startkabelen. Men da jeg skulle vri nøkkelen i start så var hele bilen død. Jeg antar at sikringsboken er startssperren på bilen? Heldigvis postet du, Quattro73 akkurat in the nick of time, fordi da jeg skulle skru på metallplaten igjen til + polet så kom det gnistninger. Etter at jeg leste posten din så skrudde av jeg - polet og da forsvant gnistregnet og dermed kunne jeg skru på platen igjen. Etter det testet jeg med å sette nøkkelen i start posisjonen og da kom alt tilbake. Jeg aner ikke hvordan jeg skal ta av batteriet og lade det pga den sikringsboksen fordi den sitter fast på batteriet.

 

Forresten, via forskringen min har jeg tilgang til veihjelp fra Falken med en egenandel på 500 kr. Er det verdt/vits et forsøk på å få hjelp fra de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår