300benz Skrevet Februar 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2012 Heisann. Fekk et lite problem med golfen at hjulet bak låste seg på em golf 3 95 modell uten trommel med ABS . Det viste seg og være hjullageret. etter 2 dager har eg fått nye hjulager fra bildeler.no, og klar til og sette i nye. Tatt vekk calipper,feste til calipper, splinten og mutteren på navet.. Og tenkte at eg var klar til og få av skiva fra navet.. Men det sitter bom fast, har prøvd og denge litt med ein gummihammer , men får det faen ikkje ut. Noke eg har glømt? tips til og få det av uten noke spesialverktøy? HASTER!! Siter Merdedes-Benz E200 / solgt Mercedes-Benz E230 /solgt Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil Vw Golf 3 / In action Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Februar 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2012 Spørs nok om det har gått galt med spindelen der også om det er brent fast. Er ikke så mye annet å gjøre enn å finne slegga, selv om du muligens ødelegger skiva og slår på kast i den. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Februar 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2012 Du trenger vel ikke egentlig å ta av skiva fra navet, men du trenger å ta av navet av spindelen, gjerne med skiva på. Når du har tatt av muttera kan du gjerne skru på et hjul igjen så får du bedre takt til å dra av navet. Problemet i ditt tilfelle er at hjulet låste seg, noe som tyder på at lageret har gått varmt og skjært seg. Det ytre lageret kan du kanskje pirke ut, men da er det muligens det indre lageret som sitter dønn fast. Da må du bruke alvorlig mye kraft. Allikevel kan lagerbanen sitte "sveist fast" til spindelen og du kan trenge en avtrekker, eller i verste fall bytte spindelen (akslingen). -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2012 Er nok bare lageret som har brent seg fast. Du kan spenne opp forsiktig med ters og så slå. Bremseskiven er vel allerede av, om du skader navet må du også ha dette nytt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300benz Skrevet Februar 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2012 Søren og altså ! Tror du det hjelper noe med varme eller smøremidler? Skal prøve med slegge og en trekloss(for og unngå og skade skiva) og prøve og banke ut! Ytterlageret er ikke mulig og pirke ut , ser nesten heilt ut. Men tror innerlageret har skjært seg. vil helst unngå og ødlegge noe. men takker for svar , skal prøve og slå litt med makt! Siter Merdedes-Benz E200 / solgt Mercedes-Benz E230 /solgt Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil Vw Golf 3 / In action Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Februar 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2012 (endret) Du trenger vel ikke egentlig å ta av skiva fra navet, men du trenger å ta av navet av spindelen, gjerne med skiva på. Når du har tatt av muttera kan du gjerne skru på et hjul igjen så får du bedre takt til å dra av navet. -- På Golf III fwd står lageret i skiva akk som på en med trommelbremser, så om vår unge man ikke har syncro så må han av med skiva. Endret Februar 24, 2012 av Golf 3 GTD Special Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mordi87 Skrevet Februar 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2012 har bytta hjullager 3 ganger på 2 år bak:P anbefaler å bytte spindel også når du er i gang hvis du kjører med store felger, slites fort har jeg erfart:) Siter [-1986 VW Jetta 1.6 -] [-2003 Audi A4 1.8T stv-] [-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT [-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT [-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker [-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Februar 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2012 (endret) har bytta hjullager 3 ganger på 2 år bak:P anbefaler å bytte spindel også når du er i gang hvis du kjører med store felger, slites fort har jeg erfart:) Kjørt i noen år med 9x18 bak og 215/35 uten å måtte byttet noen hjulager, sikker på at dere strammer dette riktig? ikke for lite og ikke for mye? Om ikke spindelen er skadet ser jeg ikke behovet for å bytte denne. Er jo "bakdelen" på lageret som ligger inntil spindelen, selve lagere går jo rundt i lagerbanen som ligger intill spindelen. Endret Februar 25, 2012 av Golf 3 GTD Special Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Februar 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2012 Om det går an å dreie hjulet rundt så er det vel ikke helt håpløst. Om det går så treigt at du ikke klarer det for hånd, kan du kanskje sette på ytre lager igjen med noen mm slack, og så kjøre bilen noen meter frem og tilbake til det løsner. Med makt, eller en passende avtrekker, kan du trolig klare å dra av skive/nav. Den indre banene som sitter på spindelen samt simringen innerst vil muligens bli sittende igjen på spindelen, og lagerbanen må trekkes av med en avtrekker, og kanskje litt varmehjelp. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300benz Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2012 Fikk alt ut med en passande ters og litt varme og makt :) hehe, spindelen ser grei ut. Ikkje noke antydling til varmgang på spindelen ( fargeforskjell) Men det var ytterlageret som har blitt ødelagt..er litt småhakk der innerlageret skal sitte, men det har vel ingen betydning siden lageret ikkje skal beveges. Bare og låse det av med skikkelig lagerlåsing locktite. :) og håper på at det går bra.. Noken som har en viss peiling på kor sterkt eg skal teite mutteren som skal på spindelen ? skal vel være et lite glis regna eg med.. Siter Merdedes-Benz E200 / solgt Mercedes-Benz E230 /solgt Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil Vw Golf 3 / In action Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Februar 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2012 Etter å ha skiftet alle lagerbaner, satt inn lager med lagerfett, og satt sammen, så setter du på muttera og drar den til litt. Så løsner du den igjen til hjulet svinger lett rundt. Du skal kunne bevege skiva under muttera med en skrutrekker uten å bruke (mye) kraft. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Februar 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2012 Kjør den gjerne en tur etterpå, rundt 5-10 min også kjenner du på lageret igjen. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas_87 Skrevet Februar 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2012 Etter å ha skiftet alle lagerbaner, satt inn lager med lagerfett, og satt sammen, så setter du på muttera og drar den til litt. Så løsner du den igjen til hjulet svinger lett rundt. Du skal kunne bevege skiva under muttera med en skrutrekker uten å bruke (mye) kraft. -- Detta gjør jeg ALTID og det blir altid perfekt, har bytta sikkert 100 lager på golf/polo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300benz Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2012 Okei , den lille skiva som står bak mutteren ja. Såg der va komt litt skade på den , har det noe og si ?. Det eg har blitt informert om er at eg teiter mutteren passe hardt, og så drar eg den tilbake litt og bare legge handa mi på den til skralla stoppa. Då skal det vær passelig nok teita. Og at eg eventuelt tar på eit ekstrahjul og sjekker om der er slark, deretter teita til det akkurat ikkje er nok slark. Er det noe gunstig? skal prøve din metode jeg bwana :) Siter Merdedes-Benz E200 / solgt Mercedes-Benz E230 /solgt Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil Vw Golf 3 / In action Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300benz Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2012 Då har eg smetta inn alle delane med litt locktite fastsetter for og sette fast hjullagera på innerringen. eg teita mutteren akkurat til eg gredde og lirke på skiva bak mutteren. So no gjenstår det bare balle seg ned bukken og ta seg en prøvetur for og sjå om nave blir varmt:) Takker for all hjelp hittil !:D:checkflag: Siter Merdedes-Benz E200 / solgt Mercedes-Benz E230 /solgt Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil Vw Golf 3 / In action Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.