tjobing Skrevet Februar 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2012 Er det egentlig noen som sjekker om felgene som står på bilen er lovlige? Kjøpte nylig ny bil (08-modell MB C-klasse), og hadde den både på NAF kjøpstest, EU-kontroll og service hos merkeforhandler. Ingen kommentarer om felgene noen steder. Jeg la merke til at hjulene stikker litt langt ut, så jeg tok av et hjul og fant ut at innpress er 35. Standard innpress skal være 47 eller 49 (husker ikke helt) i denne dimensjonen. Nå er jeg litt sur fordi jeg sannsynligvis må kjøpe nye vinterfelger. Opplever noe rattvibrasjoner i høy hastighet, og mistenker nå selvsagt at dette skyldes felgene. Selger fikk felgene levert på bilen av en "cowboy" av en dekkforhandler her i distriktet. Har søkt litt rundt på nett, og ser at flere store dekkforhandlere lister 16x7,5 ET35 som passende til min bil (w204 C-klasse). Så her er tydeligvis holdningen at det er greit å slenge på hva som helst så lenge det ikke subber. Hadde dette kommet fram f.eks. på NAF-testen eller EU-kontrollen ville jeg krevd avslag i prisen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terondo Skrevet Februar 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2012 Hvorvidt det er innpresset som lager vibrasjoner tror jeg ikke. Da har jeg mer tro på at det er noe som er litt "off" med balanseringen. BT er ikke så nøye på innpresset, så lenge dekkets kjøreflate er innom skjermen. Nå er jo ikke 16" akkurat de felgene jeg villa hatt langt ut på bilen, men men. Alle standardbiler kommer jo levert med fryktelig høyt innpress, og uten at man kjøper langt lavere innpress kjører man jo rundt med hjulene midt under bilen (veldig overdrevet, men du forstår hva jeg mener). Vil nok tro at det er riktig at innpress ikke kontrolleres på verken EU godkjenning eller NAF test. Noe rattvibrasjon i høy hastighet på vinterdekk er veldig normalt, også om man har helt korrekt innpress. Det normale er at vinterdekkene ikke er sertifisert for samme hastigheter som sommerdekkene, og at de derfor også gjerne vibrerer lettere når det begynner å gå litt fort. Dette har jeg opplevd på alle bilene jeg har hatt, og den ene var helt ny med medfølgende vinterdekk. Siter 2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt) Graphics by Terondo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tjobing Skrevet Februar 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2012 Takker for svar - greit å bli beroliget ang. rattvibrasjoner. Jeg tipper felgene egentlig er ment for W211 E-klasse, som har samme bolter som min (14mm) og ET37 som standard. Lurer uansett på om jeg bare skal få lagt vinterdekk på de originale sommerfelgene (17"), så har jeg en fin unnskyldning for å kjøpe 18-tommere til våren. Sommerdekkene er ganske slitte uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terondo Skrevet Februar 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2012 Ja, det høres ut som en unnskyldning jeg kunne kommet på. 18" på sommerstid er alltid lekkert. Jeg har 18" på sommer og 16" på vinter på min Leon. Hadde ikke gjort noe om det var 17" på vinteren. Siter 2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt) Graphics by Terondo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deltaone Skrevet Februar 26, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2012 Biltilsynet sjekker dette ved evt alvorlig ulykke! Skal max avvike -/+ 7.5 mm, alt utenom dette er ikke godkjent. Siter ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.