Gå til innhold

Hvem sjekker innpress?

Ranger emnet


tjobing

Anbefalte innlegg

Er det egentlig noen som sjekker om felgene som står på bilen er lovlige? Kjøpte nylig ny bil (08-modell MB C-klasse), og hadde den både på NAF kjøpstest, EU-kontroll og service hos merkeforhandler. Ingen kommentarer om felgene noen steder. Jeg la merke til at hjulene stikker litt langt ut, så jeg tok av et hjul og fant ut at innpress er 35. Standard innpress skal være 47 eller 49 (husker ikke helt) i denne dimensjonen.

 

Nå er jeg litt sur fordi jeg sannsynligvis må kjøpe nye vinterfelger. Opplever noe rattvibrasjoner i høy hastighet, og mistenker nå selvsagt at dette skyldes felgene.

 

Selger fikk felgene levert på bilen av en "cowboy" av en dekkforhandler her i distriktet. Har søkt litt rundt på nett, og ser at flere store dekkforhandlere lister 16x7,5 ET35 som passende til min bil (w204 C-klasse). Så her er tydeligvis holdningen at det er greit å slenge på hva som helst så lenge det ikke subber.

 

Hadde dette kommet fram f.eks. på NAF-testen eller EU-kontrollen ville jeg krevd avslag i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det er innpresset som lager vibrasjoner tror jeg ikke. Da har jeg mer tro på at det er noe som er litt "off" med balanseringen.

 

BT er ikke så nøye på innpresset, så lenge dekkets kjøreflate er innom skjermen. Nå er jo ikke 16" akkurat de felgene jeg villa hatt langt ut på bilen, men men. Alle standardbiler kommer jo levert med fryktelig høyt innpress, og uten at man kjøper langt lavere innpress kjører man jo rundt med hjulene midt under bilen (veldig overdrevet, men du forstår hva jeg mener).

 

Vil nok tro at det er riktig at innpress ikke kontrolleres på verken EU godkjenning eller NAF test.

 

Noe rattvibrasjon i høy hastighet på vinterdekk er veldig normalt, også om man har helt korrekt innpress. Det normale er at vinterdekkene ikke er sertifisert for samme hastigheter som sommerdekkene, og at de derfor også gjerne vibrerer lettere når det begynner å gå litt fort. Dette har jeg opplevd på alle bilene jeg har hatt, og den ene var helt ny med medfølgende vinterdekk.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar - greit å bli beroliget ang. rattvibrasjoner.

 

Jeg tipper felgene egentlig er ment for W211 E-klasse, som har samme bolter som min (14mm) og ET37 som standard.

 

Lurer uansett på om jeg bare skal få lagt vinterdekk på de originale sommerfelgene (17"), så har jeg en fin unnskyldning for å kjøpe 18-tommere til våren. Sommerdekkene er ganske slitte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår