Gå til innhold

Hjelp angående lyd til Golf 4 highline 2000

Ranger emnet

Ullsokk1

Anbefalte innlegg

Heisann bilfolk! Har nå hatt golfen min i drøy måndte, bare noen enkelte ting jeg lurer på angående lyd.

Kan starte med å si at jeg er ganske fornøyd med selve lyden på golfen, bra standard anlegg. Spesielt etter at jeg bytte ut blaupunkt-spilleren med en Alpine 133. Det jeg savner litt av er den litt dypere bassen, altså litt mer trøkk. Hvor viktig er det å bytte ut frontsettet hvis jeg skal ha en sub baki? Ødelegger det lydbilde helt? Og er det noen forslag til sub + forsterker i 4k prisklassen?

Takker for alle hjelpelige svar og håper dere tar meg inn i bilstereovarmen.

Bilde av bilen for de interesserte: [ATTACH]27705[/ATTACH]

post-67542-13804853870432_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes fronthøyttalerene dine spiller ok nå, så trenger du ikke bytte dem. Men hvis du kobler dem til en ekstern forsterker i steden, så blir det MYE bedre. Du har da også mulighet til å bruke høypassfilter og ta bort de helt laveste frekvensene, og dermed spille høyere uten at høyttalerene sliter.

I din prisklasse, så blir følgende noe av det bedre du finner.

Sub: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse

Forsterker til sub OG fronthøyttalere: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/dynabel-bf0804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Hvordan blir det du har linka sammenligna med f.eks denne pakka? http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/mutant-mtsbp12-12-basspakke/7/1

Det er vel bare forsterker til suben der? Og hvordan er det med montering i Golf 4? Er det noe som krever en spesialist, eller holder det greit med en som har vært borti det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Hvordan blir det du har linka sammenligna med f.eks denne pakka? http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/mutant-mtsbp12-12-basspakke/7/1

Det er vel bare forsterker til suben der? Og hvordan er det med montering i Golf 4? Er det noe som krever en spesialist, eller holder det greit med en som har vært borti det før?

Det jeg linker til er mange ganger bedre enn det fra mutant.

Det er ikke noe hokkus pokkus å montere i en golf 4 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte litt videre med en annen som har holdt på en del med bil og hatt bilstereo som hobby. Han mente at Alpine hadde en god del bra aktive subber. Det var også mere stilrent + ikke så mange kabler å strekke.

Tanker rundt detta? Og er det bare jeg som finner dårlig utvalg på aktive subber på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ative suber blir sjelden like bra som separat sub og forsterker. Men FOCAL har noen som er ganske så bra, og som låter veldig fint.

Denne feks er bra: http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16017 og den har også innebygd forsterker til fronthøyttalerene dine. Du vil ikke få like mye trykk som med DD kassa jeg linket til, men et veldig fint og behagelig løft i de nedre frekvensene av lyden. Alpine sine aktive suber kan ikke måle seg med denne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Har sett litt på forskjellige alternativer nå. Sett Digital Designs DDLE312 plassert i bilen min og kan virke som det nesten er litt overkill, veldig stor var den nå ihvertfall! Jeg nevnte ditt forslag og, han mente at forsterkeren ikke vil kunne gi nok kraft til subben og risikoen for at den går fyken er høyere. Stemmer dette?

Var innom fortknox også, han halveis anbefalte meg Focal 25A1 eller så ga han meg et tilbud på: Alpine MRX-M50 forsterker + JL 12" 12W1 for 4000,- Jeg kunne videre få 2x JL 12" 12W1 + samme forsterker til 5200,-

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Har sett litt på forskjellige alternativer nå. Sett Digital Designs DDLE312 plassert i bilen min og kan virke som det nesten er litt overkill, veldig stor var den nå ihvertfall! Jeg nevnte ditt forslag og, han mente at forsterkeren ikke vil kunne gi nok kraft til subben og risikoen for at den går fyken er høyere. Stemmer dette?

Var innom fortknox også, han halveis anbefalte meg Focal 25A1 eller så ga han meg et tilbud på: Alpine MRX-M50 forsterker + JL 12" 12W1 for 4000,- Jeg kunne videre få 2x JL 12" 12W1 + samme forsterker til 5200,-

Noen tanker?

Hvis det er snakk om DD kassa og dynabel forsterkeren her, så tar han du snakket med helt feil. Den DD kassa er oppgitt til å tåle 250w rms, og dynabel forsterkeren gir 260w rms brokoblet. Jeg har selv momtert dette i flere biler nå, og det funker helt fint. Men hvis du synes kassa blir for stor for deg, så finner du selvfølgelig noe annet. Når han i tilegg foreslår en 500w MONOforsterker til en tungdreven sub som bør ha minst 300w rms pr. spole, så blir jeg litt skeptisk til kunnskapen der i gården. Både JL og alpine er bra saker, men den forsterkeren koster jo nesten 3000kr, og for den prisen så kan du få feks en dynabel BF4501 forsterker som yter hele 1200w rms i 1ohm...

Den JL suben er ikke i nærheten av DD suben. Begger bra suber til prisen, men du får MYE mere for pengene ved å kjøpe DD kassa, men så var det det med plassen da, hehe.

En annen bakdel med forslaget til fortknox, er at de vil selge deg en forsterker kun til suben, og du har dermed ikke noe til fronthøyttalerene dine, som da ikke vil holde følge med suben når du drar på litt. Jeg ville mye heller valgt FOCAL kassa da, og den er endel mindre enn DD kassa.

Et annet forslag kan være denne: http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/focal-sub-p30-performance-12-bass og da lage en custom kasse til din bil, og bruke dynabel BF0804 forsterker til den og front ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider