Gå til innhold

ASTRA G 2003 Motor problem

Ranger emnet


Mrflashy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Astra G 2003 med Z16XE motor som har gått 81 000km (Automat) og den står ganske bra ;) - Probleme startet da den flotte lampa med motor & lyn begynte å lyse en periode for så å gi seg og alt fungerte fint, helt til tidligere i vinter. Da fusket den og gikk som ei gammal snekke på fjorden, så jeg fikk den på Opel i Drammen for feilsøking. Fikk etter mye om og men at det kunne være plugg, noe med drivstoff, samt coil. De byttet den ene pluggen og nullstilte, men problemet kom tilbake.

 

Jeg kjøpte og byttet selv Coil, men problemet vedvarte. Siden Opel da ville ha mellom 5 & 20 000 for å feilsøke videre satte jeg den inn på ett annet verksted, hvor de byttet EGR ventilen og Coilen min (som var helt ny) måtte byttes da den ikke ga gnist på sylinder 3. Fikk byttet den og helt nye plugger og etter nullstilling så holdt det en uke ca før problemet var tilbake. Verkstedet tok den inn igjen og feilsøkte og nullstilte uten kostnad, men resultatet var at det fortsatt ikke var tenning på sylinder 3. De testet da Coilen og den fungerte og ga gnist på alle. Som resultat så antok de da at jeg må bytte ECU og den koster 11 000 ny, noe billigere på Blomdal, men de hadde ikke inne. Har også sett på ecu-express.co.uk, men jeg er fullstendig uteknisk når det gjelder bil. Kan sikkert ta det fra hverandre, men aldri sammen igjen ;)

 

Spørsmålet er om det virkelig er den som har tatt kvelden, hva kan jeg eventuellt ellers sjekke? Og en brukt fra Blomdal, hva må gjøres for å få den til å fungere?

 

Kan også sies at jeg har hatt den i 2 år, problemfritt ellers og den bruker ikke olje ;)

 

Takk for alle svar :)

 

Mvh

MrF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør få sjekket kompresjonen ja, men det hjelper ikke å ha kompresjon for gnisten er ikke der uansett. Er et kjent problem som kan oppstå, finnes firmaer som reparerer styerenheter. Billig for deg blir det ikke uansett.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør få sjekket kompresjonen ja, men det hjelper ikke å ha kompresjon for gnisten er ikke der uansett. Er et kjent problem som kan oppstå, finnes firmaer som reparerer styerenheter. Billig for deg blir det ikke uansett.

 

Verkstedet tok den inn igjen og feilsøkte og nullstilte uten kostnad, men resultatet var at det fortsatt ikke var tenning på sylinder 3. De testet da Coilen og den fungerte og ga gnist på alle.

 

:)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår