masterV Skrevet Mars 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2012 Hei. Skal lakke evt rullemale min gamle 245. Den er sliten, med mye overflaterust, så harrytralla trenger et lite løft. Det er en vinterbil som i første omgang skal vare til neste eu-kontroll, dermed skal kostnadene holdes nede. (Da jeg også er student) :) Har sett på div "pigmenter" eller hva det heter, og lurer på om dette kan blandes med bengalakk, for så å sprøytes på bilen? Er ute etter et passe ok resultat.... Noe ala dette her: http://www.ebay.com/itm/NEW-SCP-Glow-Pearl-Auto-Paint-Pigment-GLO-Airbrush-color-shift-SikCustomPaint-/330617595233?hash=item4cfa582561&item=330617595233&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr#ht_1440wt_1401 http://www.ebay.com/itm/Pure-Sparkling-PURPLE-power-pearl-Candy-auto-paint-HOK-HVLP-SPRAY-GUN-GRAVITY-/150767721840?hash=item231a74dd70&item=150767721840&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr#ht_2762wt_1169 Takker for innspill. Og ja, vet det er mange her som er heftige motstandere av benga.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Soerheim Skrevet Mars 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2012 Tror nok ikke at ekstra pigmenter merkes i bengalakk. Bengaen er så tykk at effektfargen bare drukner i den, og den airbrushfargen vil i beste fall bare endre nyansen litt :) Skal du derimot bruke effektfarger bør du blande de i en 1k binder eller noe tilsvarende som er gjennomsiktig. Siter Den som har begge beina på jorda, står stille. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
masterV Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2012 Takk for svar. Googlet binder litt, er det en slags klarlakk? Vet du av en såkalt binder man kan lakke over bengaen uten at det koker? Trenger bare litt ettersom jeg tenkte jeg skulle lage noen detaljer med disse effektene :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Soerheim Skrevet Mars 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2012 Det er vel egentlig vanskelig å legge noe som helst over bengaen uten at det koker, klarlakk går ihvertfall ikke ! Det er vel egentlig en slags 1K klarlakk som brukes i tre-sjikts lakkeringer på lakkverksteder rundt omkring. Tre-sjikt = perlemoreffekt, flakes, candy og andre effekter :) Da er oppbyggningen som regel en nogenlunde nøytral basefarge, fulgt av et mellomsjikt med binder + effekttilsetninger og tilslutt en UV-beskyttende klarlakk over. Siter Den som har begge beina på jorda, står stille. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K3nn3th0ls1 Skrevet Mars 1, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2012 Hvis du bare vil ha det blankt ved bruk av bengalakk, kan du ha Owatrol sammen med benga :) Siter '92 Mazda 626 2.0 GLX (GE) Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
masterV Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2012 Det er vel egentlig vanskelig å legge noe som helst over bengaen uten at det koker, klarlakk går ihvertfall ikke ! Det er vel egentlig en slags 1K klarlakk som brukes i tre-sjikts lakkeringer på lakkverksteder rundt omkring. Tre-sjikt = perlemoreffekt, flakes, candy og andre effekter :) Da er oppbyggningen som regel en nogenlunde nøytral basefarge, fulgt av et mellomsjikt med binder + effekttilsetninger og tilslutt en UV-beskyttende klarlakk over. Ok, da får jeg vell valget mellom og jeg skal droppe bengaen, og kjøpe ordentlig lakk, eller drite i det. Vil lastebilakk fungere med effekttilsetninger? :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
masterV Skrevet Mars 3, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2012 Hvis du bare vil ha det blankt ved bruk av bengalakk, kan du ha Owatrol sammen med benga :) Owatrol som tynner? :) Eller er det maling som man kan blande 50/50med vanlig benga? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Mars 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2012 Du kan ha effekt tilsettninger i binderen til lastebillakk ja, men da må du sjekke ut hvilke merker som har binderen for seg selv, er noen lakkmerker som har binderen allerede tilsatt fra produsenten. Evt at du bruker klarlakk til å blande effekt fargen i Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K3nn3th0ls1 Skrevet Mars 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2012 Owatrol som tynner? :) Eller er det maling som man kan blande 50/50med vanlig benga? Det er jeg litt usikker på, har bare hørt at man kan blande owatrol med benga for å få en blankere overflate :) Siter '92 Mazda 626 2.0 GLX (GE) Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
masterV Skrevet Mars 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2012 Takker for alle svar, ble litt klokere nå :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hclande Skrevet Mars 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2012 Eller så kan du gjøre som meg.http://www.bilforumet.no/andre_forum/lakk-og-karosseri/281266-biltema-lakk-traden-2k.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg