Gå til innhold

Hva feiler bilen min?


fuckmycar

Anbefalte innlegg

Har en 97 mod Citroen Berlingo. Da jeg kjøpte den var jeg fullstendig klar over at toppakningen og vannpumpen var fucked(kjøpt billig billig). Jeg har hatt den i 6 mnd uten noen problemer.

Før kunne jeg kjøre bilen så langt jeg ville, så lenge jeg ikke presset motoren for mye, da den ville koke over. Jeg måtte bare være obs på å fylle nok vann på radiatoren da denne slukte ca 1.5 liter for dagen, ved mye kjøring.

Nå har jeg plutselig svært kort rekkevidde før termostaten skyter til værs og jeg bare må parkere bilen. Bilen bruker ikke vann lengre(????), og varmluften virker ikke.

Har en mekaniker som mest sannsynelig kan fikse dette billigere enn ett merkeverksted, men vill først høre her for å få litt oversikt over skadeomfanget.

 

Hva har skjedd siden jeg kjøpte bilen? Bør jeg bare selge den mens den fremdeles går? :nono::driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en konsekvens av at toppakningen er i større grad defekt enn når du kjøpte den. Du sier også at du vet at vannpumpen ikke er ok. Er jo da også normalt at bilen går varm siden det ikke blir noe sirkulasjon på vannet.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg mistenker luft i systemet. Dette på grunn av at du ikke får varme i kupee viften + opphetingen. Dette kan også forklare hvorfor du ikke lengre har forbuk av vann.

 

1. Skru ut skuen på toppen av termostaten. ( Følg den øverste langen som kommer ut fra radiator.Denne går rett inn i termostaten )

2. Fyll på vann til radiatoren. Fyll helt til det renner ut hvor du tok ut skruen. ( Er det mye luft bobler som kommer ut så må du bare forsette å fylle på til det ikke er mere luft.

3. Skru på plass skuen til termostaten.

4. I torpedovekken er det to slanger som står montert / går inn i veggen fra motor-rommet. Disse har også lufte-nippel.

Vær jævlig forsliktig med at du skrur riktig vei, knekker du disse så må du ut med hele dashbordet for å fixe.

Åpne litt på disse lufte niplene og skru igjen når luften / boblene avtar.

Prøv å kjør bilen.

 

------------HUSK:---------

Kupè viften må stå på, og den må være stilt inn på full varme når du lufter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår