Gå til innhold

Skal montere oljetrykk- og temperatur måler, trenger litt hjelp!

Ranger emnet

Skybert

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal montere oljetrykk og oljetemperatur måler i bilen, og lurer på litt forskjelligt.

Jeg tenkte å kjøpe instrumentene på bilextra:

http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/elektrisk/instrumenter/oljetemperaturmaler2/

http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/elektrisk/instrumenter/oljetrykksmaler2/

Er alt inkludert i de instrumentene? (givere?)

Og lurer på hvordan jeg skal koble til givere og slikt, jeg har sitt på sånn sandwitch plate(heter de det?) på biltema, men etter som jeg har forstått så funker bare det til oljefilter som har maks diameter på 78 milimeter, og mitt er 82..

Sandwitch plate: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Adapter-for-oljegivere-322005/

oljefilteret mitt: http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=214934&CarReference_ID=1164&CategoryType_ID=1

Noen som vet hvor jeg eventuelt får tak i sånn plate som er stor nok til mitt filter?

Takker for svar :)

Jeg er JÆVLIG maskin til å skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det som er av betdning for om sandwich-plate vil passe er diameter på tetningen på filteret og gjengen i midten.

Mange filer som har stor yttre diameter med mindre diameter på tetningsringen.

Oljetrykksmåleren monteres ofte i ett T-stykke med orginal oljetrykksbryter.

Olje temperaturmåler må monteres ett sted oljen sirkulerer, det blir enten i bunnpanne, oljefilter eller oljekjøler.

Man får tempfølere i peilepinne, man kan også montere tempføler i bunnpannens tappeplugg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den sierraen jeg hadde var jeg hos rørlegger`n og kjøpte et t rør og noen andre skøtestykker. Brukte gjengeteip og festet gjenger stykket inn i motorblokka der den orginale oljegjiveren sitter. Monterte så t-røret på blokka med et hull opp og et hull rett ut. Festet sammen delene slik at den orginale oljetrykkgivern (til lys i dashbord) og den nye oljetrykkgivern (til det nye instrumentet) på t-røret. brukte litt tid med å få det tett brukte litt lite gjengetape 1 gang så bruk det i alle skjøter og sjekk etter lekkasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sandwich-platen passer finner du ut ved å ta med et oljefilter og sjekke om hele pakningen på filteret ligger innenfor platen. Og ja, i T-røret plasserer du original oljetrykkbryter og ny oljetrykkgiver.

images?q=tbn:ANd9GcR_GOK4N1HbcBGalz9Cf3HqIJWynk9lPdT-hFTsYp_P2VxtEhS67ha9dLqz

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan minke litt på trykket etterhvert ja, så er enig i at man helst bør måle der den orginale trykkbryteren sitter.

Det er mange som har greid å montere tempføler i en T ved oljetrykksmåleren også, vi kan vel si det slik at oljetempen en plass det ikke er sirkulasjon ikke er så interessant.

Men det er ikke alltid å lett å komme til, eller praktisk mye lettere å ha det samlet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider