Gå til innhold

Turbo ras samt eksos ventil som står.

Ranger emnet


yngver

Anbefalte innlegg

Hei,,,,

 

Lurer på om noen vet hvorfor min tiguan 2008 mod fikk turbo ras og eksos ventil som står.

Er dette et kjent fenomen ?

 

Vet jo det er dyrt og holde bil men det er jo for galt at en bil på knappe 4 år skal koste eier raske 30 000.- helt uten videre.

Merket ikke noe på bilen ingen varsellys eller noe som helst forvarsel på raset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver turbomotor som kjøres hardt må få tid til å kjøle seg ned (turboen altså) før motor stoppes. Om ikke kan turbo ta kveld nokså fort, eller i det minste få meget redusert levetid. At eksosventiler står fast høres merkelig ut. Hvor ofte har oljen blitt byttet og hvilken olje har blitt brukt på motoren? Om ventiler står fast så må dette ha laget lyd i forkant av havariet, etter mitt hode temmelig mye lyd.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver turbomotor som kjøres hardt må få tid til å kjøle seg ned (turboen altså) før motor stoppes. Om ikke kan turbo ta kveld nokså fort, eller i det minste få meget redusert levetid. At eksosventiler står fast høres merkelig ut. Hvor ofte har oljen blitt byttet og hvilken olje har blitt brukt på motoren? Om ventiler står fast så må dette ha laget lyd i forkant av havariet, etter mitt hode temmelig mye lyd.

 

Nix. kjørte bilen frem til min jobb. startet halv varm bil ingen ulyd. kjørte ca 500 meter. Ga gass og ingenting skjedde. kom da på noen gule lys på. Stoppa biln. startet og kjørte videre nix kraft ga gass kom da en rar lyd ikke kjent lyd.

Kjørte bilen til verksted. fikk ikke mer en ca 40 kmt.

Eksos ventil var nesten tett. bytta den på verksted. dem prøvekjørte og fortalte at Turbo goså var gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt det er en ganske klar reklamasjon på turboen, den skal holde lengre.

 

Joda enig med deg. Men møller vil selvsagt ikke det. Demmes argument er at biln er brukt import fra Tyskland. Og det stemmer. Den er importert 3 måneder gammel.

Ergo 1 års garanti sier dem. ER det noen her som kjenner disse reglene godt?

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På importbiler gjelder kun garantien bilen har i det aktuelle landet. Så om din er import fra Tyskland foreksempel, hvor garantien er 2år, er det kun den garantien du har på bilen din etter at den kom til Norge.

Hadde du kjøpt den ny i Norge gjelder 3års garanti (Volkswagen fabrikken betaler all garanti i 2år, det siste året må møller betale) Itilegg har du 5års reklamasjon på Norskkjøpte biler som møller må betale. (Altså 5års "garanti")

Ergo har du ingen rettigheter her, du må punge ut alt selv.

Så selvom du sparer kanskje 50000kr der og da når du kjøper bilen er jeg ikke så sikker på at du er i pluss etter 5 år..

 

Har forøvrig ikke sett en Tiguan med havarert turbo enda. EGR ventil derrimot...

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nok fått dekket dette om bilen var solgt ny i Norge, så nå kan du jo kanskje ta det endelige regnestykket på hva du sparte på å importere bil... (Ikke meningen å gni salt i såret, men når så mange hele tiden roper ut hvor mye det er å spare på import, så har dem ikke alle tall og fakta med i beregningen!)

Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers

http://dvs.skynetblogs.be

-73 1303RS

-13 Polo WRC edition

-15 Octavia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja man får svi i eget fett.......:driving

Uansett er dette surt. Har kjørt Volkswagen i 10 år. Med og uten turgo og Egr.

Har lovet meg selv at neste bil ikke kommer til å være i nærheten av et tyskt produkt.

E virkelig for dårlig dette...

Men på en annen side kommer jeg vel til å slite med denne til det bare er gummien som ikke er råtten.

Pga verditap :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hmmm alt blei borte. Forsøker på nytt.

 

Var innom møller i dag.

Dem hadde sjekket oljetrykk da dem misstenkte det siden hard gange.

Oljetrykk normalt.

Bil starter som normalt ingen ulyd i det hele tatt. Ved pådrag så kakler den kraftig som en gammel utslitt traktor diesel.

Dem klarer ikke og finne noen feil.

Sier dem har funnet en ulyd fra svinghjulet og det kan være en årsak.

 

Er det noen som har noen som helst peiling???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel sikkert dobbeltmassesvinghjulet som har begynt å dele seg.

 

EGR-ventiler som setter seg er nok helt vanlig i dag, uansett merke, Turboer som raser, tja, som oftest er det en treghet i den variable turbo-geometrien som gjør at ikke bilen får regulert turbotrykket som den skal, heller ikke ett helt ukjent fenomen.

 

Sjekket du priser på turbo annet enn hos Møller, det finnes andre som kan levere turbo uten å gå fra KKK(eller andre turbofabrikanter) til deg som kunde uten å gå via VAG sitt hovedlager, så til VW i tyskalnd sitt hovedlager, så til Møller Norge, og så videre til din forhandler der alle skal tjene penger hele veien.

 

Har du hørt på ulyden?

Er det noe du har hørt før?

 

Lykke til videre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nei jeg har ikke hørt den kaklelyden dem refererer til.

Angående Turbo satte dem inn en fabrikkoverhalt turbo, så dem kjenner sikkert til dette problemet også.

 

Du nevner her et "dobbeltmassesvinghjulet " er for noe det da? er det vanlig at det går sundt er automat på denne bilen.

OG sist men ikke minst lager motor støy "Håre kaklelyder" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harde klakkelyder slik som du beskriver høres ut som tenningsbank, dysene som står å drypper, er ikke ukjent det på common rail, men at det skal skje så tidlig er jo litt rart.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår