Gå til innhold

Hjelp til Bilstereo i Alfa romeo 156!

Ranger emnet

prebnoz

Anbefalte innlegg

Heisann har da kjøpt meg en Alfa Romeo 156 1999 mod. sedan. Er ikke spesielt fornøyd med lyden i bilen og vil derfor bytte ut det orginale med noe som gir litt bedre lyd.

som en start har jeg tenkt å bytte ut spilleren med: http://www.pioneer.eu/no/products/25/121/61/DEH-6400BT/index.html

denne har da en pris på 1590,-

totalt har jeg ikke lyst til å bruke mer enn 5000,- i alt.

er det mulig å bruke både diskanter og fulltone høytalere framme? da jeg ikke vil bytte ut diskantene..

ellers trenger jeg nye til bakdørene, to nye til hatte hylla samt en bass.

målene på bassen kan være maks: (hxbxd) (48x87x32).

håper noen har noe forslag til hvordan jeg kan gjøre dette... har ikke peiling på bilstereo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så kjøper du en større modell spiller, billigere her: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/andre-lyd-og-bildeprodukter/bilstereo/DEH7300BT/pioneer-bilstereo-deh-7300bt

Høyttalere i hatthylla dropper du hvis du skal ha sub. Budsjettet ditt tilsier at du bør se etter noe brukt, da det blir vanskelig å få sub, fronthøyttalere og forsterker for 4000,-. Legg til 1000-1500 så går det fint ;)

Hvorfor vil du ikke bytte diskantene?? Blir det for mye jobb for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at jeg valgte den spilleren har noe med at jeg vil ha den til å se orginal ut med grønt lys, samt at den har 3*rca. jeg vil egentlig beholde de i hattehylla sia de allerede er der og når det gjelder diskantene...så er de litt vanskelige å skifte, i allefall på 156...

så er det dumt å bruke diskantene samtr fulltoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på bygge en kasse til 156en min og vil helst ha en dobbel 10" eller en enkel 12"..

plassen er noe sånt som (h*b*d)=(45cm*87cm*30cm*)

vil helst ha mest mulig bass i bilen og tenkte å bygge den slik at elementene skrår framover mot dørken, slik at magneten stikker ut... er dette lurt?

tenkte også på om jeg skulle porte den eller ikke..

evt. hvilke elementer som koster max 1500,- tl sammen anbefaler dere? er opptatt av å delta i noe NM akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalere i hatthylla blir sjelden bra når du skal ha sub, for de vil påvirkes av trykket fra suben og låte ræva, samt at du jo sitter foran og kjører, så da er det foran du skal ha lyden for riktig lydbilde.

Du finner ikke noe bedre sub en denne til ca 2k: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse Og sammen med denne forsterkeren: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/dynabel-bf0804 så har du til både sub og fronthøyttalere. Eneste du mangler da, er fronthøyttalere og kabler til alt. Og du burde helt klart gå for et komponentsett og bytte diskanten også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) da mangler jeg bare byggetegninger for en skreddersydd kasse til 156en min...tro om noe slikt finnes?

Mulig noen andre har laget kasse til 156, men da er du nesten avhengig av å bruke samme element hvis du skal ha lik kasse. Men det er jo ikke noe stort problem å lage til en custom kasse da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kanskje få minne forsamlingen om, utover å holde fortsatt ro i rekkene, at det er plass for 6x9" originalt i hattehylla på 156, utover 6,5" i dørene foran og bak.

rde-003.jpg

totalt har jeg ikke lyst til å bruke mer enn 5000,- i alt.

Fair enough, men ha i mente at du har en Alfa 156 og at en slik bil selvfølgelig ikke skal fylles med billigskrot når det gjelder lyd!

Ny spiller, et komponentsett foran (ja, du bytter diskantene også... å kjøre og eie en Alfa er ingen arbeidsløs tilværelse uansett, så du kan like gjerne venne deg til å jobbe litt med bilen), et par koaxiale i samme serie som frontsettet til bakdørene og en firekanals forsterker til å drive dette. Med litt kvalitetsvalg på dette kommer du på rundt 5k. Så kan du vurdere 6x9" til hattehylla senere og kjøre dem som subwoofer via en egen forsterker, eller fjerne eventuelle originalhøyttalere der så basstrykk fra en egen sub-kasse i bagasjerommet slipper inn i kupéen lettere enn nå.

Eller kjøre klassisk Ascona-oppsett med 6,5" komponentsett foran og 6x9" i originalåpningene bak, samt en 4-kanals forsterker til å drive alt, og ferdig med det.

Har du ikke en skiluke bak midtarmlenet foreresten?

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en skiluke i baksetene ja :) tenkte at jeg skulle prøve meg på å beholde de orginale høytalerne, men skaffe meg ny spiller samt en bass kasse. nå skal det sies at jeg er skikkelig grønn når det gjelder kassebygging og kunne virkelig trengt hjelp til hvordan man skal gjøre noe slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider