Sverre760 Skrevet Mars 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2012 Etter å ha kjørt ulven i halvannen uke nå, må jeg si at dette er en bil jeg kommer til å bli veldig glad i. Ett par små nedturer er det ofte når en får ny bil dog. Det som plager meg mest er girskifte fra 1. til 2. Dette er langt ifra smooth. Av og til hørest det nesten ut som jeg har glemt å benytte clutchen. Søkte litt rundt på webben å forsto at det var muligheter for utbedring. Noen erfaringer ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2012 Reklamér på dette til Møller, med en gang. Kjenner ikke til problemet selv, men skal selvsagt ikke være slik. Noe galt med sync-ringene? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotnisse Skrevet Mars 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2012 Min er også sånn. Greit å høre at det ikke bare er meg. Har bilen inne hos møller idag for å programmere inn hengerfeste, sjekke dugg i lykter og sjekke flimring i interiørlys... Siter Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo3 Skrevet Mars 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2012 Jeg hra dårlig erfaring med de nye girkasseoljene til VW, jeg måtte over på gammeldags god olje for å unngå skraping på min gamle Transporter, men dette er jo ny bil, så her må importør/forhandler komme opp med en fullverdig løsning. Og uansett reparasjonsmetode, må du forbeholde deg retten til å komme tilbake til saken utover normal garantiperiode. Her kommer kjøpsloven inn da du reklamerer på et tidlig tidspunkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2012 Gammel god olje er mye bedre enn nymotens oljer, men hva skjer med garantien dersom du bruker annen olje enn foreskrevet på girkassen din? ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre760 Skrevet Mars 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2012 Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en misstanke om at girskrapingen oppstår ved kaldstart. Altså når oljetemperaturen er lav. Jeg skal følge med på dette gjennom helgen og se om det er ett mønster ved varm kontra kald olje. Blir en tur til Møller over helgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotnisse Skrevet Mars 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2012 Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en misstanke om at girskrapingen oppstår ved kaldstart. Altså når oljetemperaturen er lav. Jeg skal følge med på dette gjennom helgen og se om det er ett mønster ved varm kontra kald olje. Blir en tur til Møller over helgen. Min gjør det når den er kald. Går over så fort den er varm. Når det var nede i 20 blå i vinter så gira jeg rett fra første til tredje.... Siter Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Mars 9, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2012 (endret) Kassa skal være sånn. Dette er ei sinnsykt sterk kasse som har "dårlige" syncroringer på 1./2. gir for at den skal tåle mer med tungt lass og lavserie. Endret Mars 9, 2012 av TL3518 Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotnisse Skrevet Mars 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2012 Tja så sterk er den vel ikke. Bilnorge.no rasa kassa på en nesten ny Amarok i høst når de trakk biltransporthenger med 2 stk el-biler på... Siter Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 På komponenter som masseproduseres vil det alltid være en hvis feilprosent.. Jeg har vært på Amarok kurs og sett hvordan kassa ser ut innvendig, detta er grove saker sammenlignet med kassene til personbiler.. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 (endret) Høres merkelig ut at de bruker "dårlige" synkronringer på 1. og 2. gir for at den skal tåle mer. Har aldri sett en Amarok-girkasse innvendig, men i mitt hode rimer det ikke da synkronringene ikke har noe med hvor mye drev/tannhjul tåler, hvertfall ikke på en normal girkasse. Endret Mars 13, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre760 Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 Etter litt testing nå virker det som at girskrapingen er tilstede bare ved kaldstart. Den forsvinner når bilen er varm. Hva betyr dette? Er det noe som kan utbedres med en annen olje mon tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 Som sagt kjenner jeg ikke til Amarok-kassene, men skrapelyd ved giring er som regel synonymt med slitte synkronringer. Når oljen din er kald kan det være at den er for tykk til at sync-ringene klarer å bryte oljefilmen (synkronisere). Dette ville normalt ha medført at den er tung å få i gir, men gir skrapelyd på din. Siden dette blir synsing bør jeg gjerne overlate dette til TL3518 som kjenner girkassen ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toretrykknapp Skrevet Mai 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2012 Etter å ha kjørt ulven i halvannen uke nå, må jeg si at dette er en bil jeg kommer til å bli veldig glad i. Ett par små nedturer er det ofte når en får ny bil dog. Det som plager meg mest er girskifte fra 1. til 2. Dette er langt ifra smooth. Av og til hørest det nesten ut som jeg har glemt å benytte clutchen. Søkte litt rundt på webben å forsto at det var muligheter for utbedring. Noen erfaringer ? Har akkurat kjøpt en 2011 modell og tok dette opp med selger etter prøvekjøring. Han fortalte at de var slik og skulle være slik i følge Møller. Da de fikk inn sin første Amarok hadde de tatt opp girkassen fordi de mente det måtte være noe feil. Men det er ganske enkelt slik de er. Er enig i at det virker rart siden det bare er fra 1. til 2. det er sånn. Både resten av girene og fra 2. Til 1. er det smooth. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skrotnisse Skrevet Juni 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2012 Jeg hadde min på første service denne uka og de sa det samme. Skal være sånn. Min skraper ifra 1-2 når den er kald og de sa det var vanlig med skraping ifra 2-3 også.... lol vw Siter Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.