Gå til innhold

Snart ny W124 eier og ny på forumet...:)

northcool

Anbefalte innlegg

Har man interesse for gamle erverdige biler kommer man ikke utenom MB 124, så nå til lørdag skal jeg en tur til Bergen og hente mitt første eksemplar. Nærmere bestemt en 300TE (1990) som jeg kjøper usett. (Liker å leve farlig;) Bilen kommer fra et dødsbo, har gått ca. 207 000 km, ac og sort skinn. Tilstand er ukjent, annet enn at en støtdemper bak skal være dårlig og noen rustflekker.

Det er vel ofte luftfjærning på disse? er det noen fare forbundet med å kjøre bilen fra Bergen til Østfold med en defekt støtdemper? På Land Rover vet jeg at man fort brenner kompressoren hvis den står og mater konstant...

Neon som har tips om hva annet jeg bør passe på i fbm at jeg skal kjøre en usett og uprøvd bil så langt? Tips til verktøy jeg bør ta med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet :)

300 TE er en T-modell, altså stasjonsvogn. Altså heter den S124 og ikke W124. Men nå flisespikker jeg :)

Alle s124 har nivåregulering bak, den er hydraulisk. Det sitter pumpe på motoren og en hydraulikkoljetank enten på pumpa eller bak forlykta. Under gulvet i varerommet er det også to gasskuler som tilhører demperne. Demperne er dyre, men ganske holdbare. Er vel rundt 5000 for en demper mener jeg. Kan lønne seg å prøve å bytte gasskulene først, da de er billigere. Men er det lekkasje i demperen må den selvsagt byttes. Det finnes ikke gode løsninger for å kutte ut nivåregulering på disse, så den kan likegodt fikses først som sist. Det skal også være en bestemt type olje på dette systemet, husker dessverre ikke hva den heter.

Å kjøpe gammel bil er alltid risikosport, spesielt når du er så gal å kjøpe usett :) Men det er jevnt over gode biler, så lenge de får nødvendig vedlikehold underveis. Jeg ville tatt med vanlig verktøy+ slepetau og startkabler. Og telefonnummeret til Falken/viking :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider