Gå til innhold

TDI-motor går ikke rundt

Ranger emnet

arntarn

Anbefalte innlegg

neida. har ikke brukt makt. hmm. er litt usikker på dette me merkinga. er første gangen jeg gjør dette. men jeg tokk som sakt av toppen. byttet pakkning. satte på att toppen og monterte reima. har ikke rørt veia eller kamhjule. så er rart att dette ikke stemmer lenger?

før jeg bynte dreiet jeg på motor så det tegne som ser ut som en 0 komm fram på girkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg supplere Quattro73's illustrasjoner med en som viser tydeligere hvordan tannhjulet på veiva skal stå:

[ATTACH]28257[/ATTACH]

Jeg vet ikke hvordan du skal line opp denne rett uten låseverktøyet T10050.

Jeg kjøpte et sett av disse låseverktøyene billig på Ebay.

Edit: Quattro73 og jeg har kanskje funnet frem illustrasjoner for litt forskjellige versjoner av 1.9 TDI

Om du har merke på svinghjulet som rettes inn mot et merke er kanskje det rett prosedyre på din motor.

Opplys om motorkode om vi trenger å dobbeltsjekke riktig prosedyre.

---

post-49881-1380485392968.gif

Endret av Bwana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var fakktisk så enkelt som att veiv/tannhjul hadde kommet litt ut av merke sitt..

så når jeg fikk rettet på det var det bare å dra runt motor et par gange. så var det bare å starte. men litt treig startet så tror ikke det er 100 % rikti på plass. men får få ett verksted til å få det helt rett. så jeg slippe å få brente ventiler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Hvis du ikke bruker låseverktøy under skifting av regreim så er det veldig lett og få det feil slik at den ikke starter. Hvordan skal du få veiva til å være 180 grader feil når du ikke flytter på veiva når regreima er av?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiv går rundt to omdr for hver gang kam går rundt en gang. Om du tar av reima og snurrer veiva (eller kam) x antall ganger rundt så betyr det ingenting så lenge alt er på merkene når det monteres tilbake ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider