Gå til innhold

Bly erstatning eller tilsetning

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Siden vi i dag ikke får lov å å kjøpe blybensin lenger, så må man jo "lage" det selv.

De fleste fyller blyerstatning når de fyller, og med det tempoet jeg må justere ventiler på Fåården så spørs det om jeg ikke må begynne selv også.

 

Men fytti F å dyr den blyerstatninga har blitt.

 

Noen som vet hvor man kan få tak i Blytetraetyl, blytetrametyl og Kalium?

 

Hvilken blyerstatning er billigst(og funker)?

 

Hørte om noe man kan montere i bensinsystemet som skal funke, fuel cat, men har ikke helt troa.

 

Hva slags metall bruker man ved skifte av ventilseter, holder det med "krymping ved montering?

 

Andre tips for å slippe å justere ventiler hver 5000.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyerstatning selger de over alt, hvertfall det de kaller blyerstatning, da til meget varierende priser. I lengden er det nok bedre å skifte ventilseter og styringene i samme slengen :) Velox skifter slikt men vet ikke hvilken legering han bruker på setene, men bruker silisium-mangan-bronse styringer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blytilsetning er fullstendig bortkastet. Bly ble i sin tid tilsatt bensinen for å bedre oktantallet, og har du ingen problemer med oktan/selvtenning så er det bare å droppe det! Det kan jeg si med god dokumentasjon. Motoren holder seg renere uten bly og man slipper belegg på ventilene som kan få dem til å henge.

Jeg har målt mange biler over flere år og har ikke funnet øket slitasjefaktor uten blytilsetning!

En annen fordel er at tennpluggene holder opptil fire ganger lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trur jeg du har litt flere motorer du bør måle på.

Jeg justerer med litt ekstra klaring på eksos, og må justere igjen etter 5-10 k km for da lukker ikke eksosventilene.

 

Eksos og innsugsventilen på denne toppen skal ligge jevnt, dette er ett bilde etter 251 k km, så enten har du målt på en bil med herdede

ventilseter på eksos eller så har målingene dine vært feil.

 

På min bil justerer jeg ut 0,15 pr 10k km for å holde tritt med det.

 

Og man sliter ikke akkurat med å finne dokumentasjon på det motsatte av hva du sier.

 

Det man trenger er hardere ventilseter på eksos, verken ventilstyringer eller ventiler trengs å skiftes, men jeg lurer på hvilke metaller som er gode nok til formålet.

 

Det er jo ikke nødvendigvis så vanskelig å få til, frese ut spor til nye seter, dreie nye seter i egent metall, varme toppen, fryse setet og montere, så slipe ventil/ventilsete.

 

Nå kjøpte jeg shell Millennium, det er en Kaliumbasert tilsetning som koster 69,- på Shell, kikket på andre stasjoner, bilrekvisita etc og prisen var fort en hundrings eller 2 mere for samme mengde.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig og kjøpe ferdig konverterte topper fra http://www.oldcars.de.

med dagens kurs synes jeg og mene at prisen på topper til 2.3 (YYP) ble på ca 7000,- eks moms.

Vet ikke hvor mye det koster for og få konvertert topper her i norge, men ser for meg at det blir dyrere?

.:Fette kinder zind schwerer zu kidnappen:.

- '74 Ford Consul 4.7 GL Perana

- '82 Ford Granada 2.8 Ghia

- '82 Ford Granada 2.3 L

- '84 Ford Granada 2.8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår