Einar Skrevet Mars 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 Siden vi i dag ikke får lov å å kjøpe blybensin lenger, så må man jo "lage" det selv. De fleste fyller blyerstatning når de fyller, og med det tempoet jeg må justere ventiler på Fåården så spørs det om jeg ikke må begynne selv også. Men fytti F å dyr den blyerstatninga har blitt. Noen som vet hvor man kan få tak i Blytetraetyl, blytetrametyl og Kalium? Hvilken blyerstatning er billigst(og funker)? Hørte om noe man kan montere i bensinsystemet som skal funke, fuel cat, men har ikke helt troa. Hva slags metall bruker man ved skifte av ventilseter, holder det med "krymping ved montering? Andre tips for å slippe å justere ventiler hver 5000. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 Blyerstatning selger de over alt, hvertfall det de kaller blyerstatning, da til meget varierende priser. I lengden er det nok bedre å skifte ventilseter og styringene i samme slengen :) Velox skifter slikt men vet ikke hvilken legering han bruker på setene, men bruker silisium-mangan-bronse styringer. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo3 Skrevet Mars 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 Blytilsetning er fullstendig bortkastet. Bly ble i sin tid tilsatt bensinen for å bedre oktantallet, og har du ingen problemer med oktan/selvtenning så er det bare å droppe det! Det kan jeg si med god dokumentasjon. Motoren holder seg renere uten bly og man slipper belegg på ventilene som kan få dem til å henge. Jeg har målt mange biler over flere år og har ikke funnet øket slitasjefaktor uten blytilsetning! En annen fordel er at tennpluggene holder opptil fire ganger lengre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 17, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2012 Da trur jeg du har litt flere motorer du bør måle på. Jeg justerer med litt ekstra klaring på eksos, og må justere igjen etter 5-10 k km for da lukker ikke eksosventilene. Eksos og innsugsventilen på denne toppen skal ligge jevnt, dette er ett bilde etter 251 k km, så enten har du målt på en bil med herdede ventilseter på eksos eller så har målingene dine vært feil. På min bil justerer jeg ut 0,15 pr 10k km for å holde tritt med det. Og man sliter ikke akkurat med å finne dokumentasjon på det motsatte av hva du sier. Det man trenger er hardere ventilseter på eksos, verken ventilstyringer eller ventiler trengs å skiftes, men jeg lurer på hvilke metaller som er gode nok til formålet. Det er jo ikke nødvendigvis så vanskelig å få til, frese ut spor til nye seter, dreie nye seter i egent metall, varme toppen, fryse setet og montere, så slipe ventil/ventilsete. Nå kjøpte jeg shell Millennium, det er en Kaliumbasert tilsetning som koster 69,- på Shell, kikket på andre stasjoner, bilrekvisita etc og prisen var fort en hundrings eller 2 mere for samme mengde. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kayheggz Skrevet Mars 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2012 Det er jo mulig og kjøpe ferdig konverterte topper fra http://www.oldcars.de. med dagens kurs synes jeg og mene at prisen på topper til 2.3 (YYP) ble på ca 7000,- eks moms. Vet ikke hvor mye det koster for og få konvertert topper her i norge, men ser for meg at det blir dyrere? Siter .:Fette kinder zind schwerer zu kidnappen:. - '74 Ford Consul 4.7 GL Perana - '82 Ford Granada 2.8 Ghia - '82 Ford Granada 2.3 L - '84 Ford Granada 2.8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.