Gå til innhold

Anlegg til under 10 k som spiller bra med god kvalitet? Audi 90 Coupe

Ranger emnet

Oeeix

Anbefalte innlegg

Hei, har fått meg bil da og må få meg noen høyttalere i den. Av en eller annen grunn er det ikke en eneste høyttaler i den, og ikke spiller helle!

Hva er det beste jeg kan få for under 10 k? helst enda billigere, men vil ha noe som spiller kraftig og klart. Minstekravet til spiller er at den skal ha aux inngang.

Kan jeg koble 6x9 høyttalere rett til spilleren og få god lyd? eller må jeg ha forsterker til dem og?

Av bass tenkte jeg meg helst 2x12"

Hvilken forsterker driver hvilke høyttalere bra? (har kke mye peiling på forhold mellom forsterker og høyttalere)

Eventuelt hva kan man trygt kjøpe brukt uten fare for at det er utslitt/dårlig?

Takker for svar på forhånd :)

1992 Audi Coupé 2,8L V6 quattro (Original registrert)

1985 Chevrolet Camaro Sport Coupe, Driftebil prosjekt

1989 Chevrolet Startcraft 6,2L Diesel Russebil Til Salgs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal du ha fin lyd og sub baki, så glemmer du 6x9" først som sist. Lyd bakfra blir aldri bra, og høyttalere i hatthylla vil påvirkes av trykket fra suben og låte ræva.

Av spillere så er det pioneer og alpine som er trygge kjøp. Denne er grei: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/andre-lyd-og-bildeprodukter/bilstereo/DEH7300BT/pioneer-bilstereo-deh-7300bt

Er det ikke huller til høyttalere i dørene? eller andre steder foran?

Du bør helt klart ha en forsterker til høyttalerene også ja.

Høyttalere: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-is165-integration

Sub: http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/digital-designs-ddle312-12-subwoofer-i-kasse

Forsterker til sub og front: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/gladen-audio-xl-250c4

Evt: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/mosconi-gladen-one-1204

Kjøper du alt fra samme plass, så burde du kunne forhandle deg frem til en fin pris med kabler osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker så mye :) angående det med høyttaler i dørene. du vet sikkert allerede at coupe er 2 dørs. det er ikke rom til høyttalere i dørene, men i sidene ved baksetene er det hull til høyttalere (der jeg tenkte på 6x9) og så er det 2 små hull oppå dashbordet. de er små med gitter over og jeg vil holde det fint, vet ikke om det er mulig å lage større hull og få nytt gitter som passer over... men altså er det 2 hull på med baksetene og 2 på dashbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11600&katid=40&mid=m436&id=&vn=736

det må jo være bra kjøp når bare spilleren egentlig koster 1000... men er de høyttalerne veldig dårlige?

Edit: har lest litt, og ser at folk er ikke veldig fan av 6x9" på forumer... why?

Endret av Oeeix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sound storm er søppel, og den spilleren er en mye mindre modell enn den jeg linket til. Grunnen til at 6x9" ikke anbefales, er fordi man som regel setter dem i hatthylla, og det blir ikke bra når du har sub baki. En annen grund er fordi det er vanskelig å få plass til slike i dørene FORAN. Det er nemlig slik at det er foran man sitter og kjører, også har vi et øre på hver side av hodet som er vinklet litt fremover, så da blir det mest riktig å ha høyttalere på hver side foran for et riktig lydbilde.

Jeg tror heller ikke jeg har vært borti noen todørs bil som det ikke er mulig å få plass til høyttalere i dørene foran ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nok få plass, men ville helst slippe å lage flere hull. (det er hull bak fra før av.) hullene er rett bak ryggen til framsetene, så blir jo "nesten" på siden av der du sitter.... men skal se litt etter om det er hull i dørene. (bilen har blitt trukket om så hullene er dekket av skinn)

og hadde det vært mulig å ha en mindre bass? Denne for eksempel: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=109010810

skal jeg ha så stor kasse som i den du linket ville jeg helst hatt 2 elementer, vil ha litt plass igjen i bagasjerommet :P

Edit: den du linket til ha cd spiler, mens den jeg linket til ikke har... er de like utenom det? for har ikke noe behov for cd-spiller... :)

Endret av Oeeix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polk settet går til nød, men du må nok opp i ca like stor kasse som den DD`n jeg linket til, også er ikke forsterkeren sprek nok til å utnytte suben skikkelig. De andre pakkene er ikke noe å ha. Pioneersuben er ikke i nærheten av den DD suben i ytelse, og kassa til DD suben er ikke så stor som den ser ut. Hadde det vært opp til meg, så hadde jeg styrt mest mulig unne bilstereo"spesialisten" også ;)

Forslaget jeg kom med, vil gi deg FIN lyd og plenty med trøkk, og du finner neppe noe bedre i den prisklassen nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som du har god peiling, så stoler på deg da :)

må bare sjekke målene på om de passer i hullene fra før av :)

men med denne: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-is165-integration

får jeg En 6,5" + den lille diskanten til den prisen? eller er det 2 og 2 ? og blir det rart om jeg ikke har noe "lyd" foran? i/på dashbordet hvis jeg har høyttalerne bak/på linje med seteryggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som du har god peiling, så stoler på deg da :)

må bare sjekke målene på om de passer i hullene fra før av :)

men med denne: http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/focal-is165-integration

får jeg En 6,5" + den lille diskanten til den prisen? eller er det 2 og 2 ? og blir det rart om jeg ikke har noe "lyd" foran? i/på dashbordet hvis jeg har høyttalerne bak/på linje med seteryggene?

Det der er et sett ja, med 2stk 6,5" og 2stk diskant. Det vil bli helt feil lydbilde med bare høyttalere på hver side bak ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for budsjettet ditt her cossie truffet blink ;) focal er kremen i go og klar lyd, holder vel med den mosconi forterkeren effekt messing, mosconi forsterkere er heftige saker, har selv en AS200.4. og med DD får du en god allround sub den en veldig god pris, mye trykk og mye god lyd.

disse ferdig pakkene bør du holde deg unan som regel, da forsterkerene er under dimensjonert, men pris messig så er ikke det polk settet så værst.

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn her er hullene til høyttalerne plassert... vil helst bruke de, så må da ha 5" istedet for 6,5" sånn som vocal høyttaleren er...

De bakerste 5" står i siden.

Hvordan blir lydbildet nå da hvis jeg har en 5" i hver av hullene som er og diskanter i de 2 små bak?

14lmq6t.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter uansett ikke med diskantene bak der, da diskanter er veldig retningsbestemte, og må helst stå rett mot ørene dine.

Jeg ville gått for et 5" fulltone-sett hvis du ikke vil borre hull til diskantene. :)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil helst slippe å bore hull ja, vil holde interiøret så fint jeg kan, men noen forslag til gode 5" fulltone høyttalere? er igrunnen helt grønn på høyttalere... :P

PS: hvordan virker det med OHM på høyttalerne i forhold til effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider