Gå til innhold

Element plassering vs. Xmax!

Ranger emnet

mfafa

Anbefalte innlegg

Kom over noe interresant i et simuleringsprogram (vel, egentlig bare et regneark i excel). Der står det at Xmax (lineær slaglengde) til et element reduseres hvis elementet monteres horisontalt (i topp eller bunn av kassen). Dette pga. tyngdkraften som drar på membranet! Så tips til alle som vil ha best ytelse ut av subwooferne sine, ikke montér dem i topp eller bunn av kassen :) Det står til og med "some drive units have suspension types that will sink even further over time"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At elementer "sagger" som følge av dårlig oppheng er ikke noe nytt. Det som og skjer er at elementet "sagger" som følge av trøtthet i oppheng etter lengre tid bruk i horisontal stilling.

Xmax vil ikke reduseres. Elementet har fortsatt den samme vandringen, men det som skjer på veldig mange elementer, er at elementet er ikke sentrert i motoren ved oppstart og faller utenfor sentrert stilling ved stans. Dette kan føre til nedsatt responsevne med påfølgende dårlig gjengivelse.

Det må tilføyes at dette er sterkt varierende blandt de tilgjengelige elementene. Det finnes mange elementer som klarer en horisontal montering med påfølgende bruk over lengre tid.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

på den andre siden så kommer lyden bedre inn i bilen på mange biler ved å ha de montert horisontalt. Spessielt i coupeer og andre biler hvor elementet kommer nærme en vegg.

Det er ingen tvil om at i visse biltyper er en horisontal montering å foretrekke. Alt handler om å velge de rette kompromisser.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider