Gå til innhold

Klunkelyd når bilen står i tomgang, eller i lavt gir

Ranger emnet

karl92

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 2006 VW Passat 3C 2.0 TDI.

I det siste har jeg hatt et veldig irriterende problem. Når bilen står i tomgang eller akkurat når den girer fra tredje til andre, eller fra andre til tredje kommer det en klunkelyd. Lyden er mest åpenbar når bilen står i tomgang, for da slutter ikke denne "slålyden" før jeg gir frigass. Den forsvinner da helt, eller kommer igjen etter noen sekunder. Noen som vet hva dette kan være?

Jeg misstenker dette er en lyd som først ble merkbar etter jeg var i en kollisjon.

Lyden kan forøvrig høres her:

Den klunkelyden er helt fra starten av i videoen, men forsvinner i et par sekunder etter jeg gir gass - for å så begynne etter et par sekunder igjen. Det er først etter jeg har gitt gass en virkelig legger merke til forskjellen.

Takker for svar!

VW Passat, 2.0 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, kan dette med svinghjulet være en følge etter et sammenstøt? Har faktisk hatt to sammenstøt med bilen de siste fem månedene.

Første gang så kjørte jeg rett og slett opp på en høy kant og hele undersiden av bilen ble kraftig forslatt, og hele forstilling osv. var knust. For å si det slik, jeg har papirer på 135.000kr i skader som ble utbedret. Jeg ble ikke lenge etter krasjet i bakfra, noe som gjorde at lyden kom mer enn tidligere. Jeg vet ikke hvorvidt svinghjulet kan ha blitt truffet i det første sammenstøtet, elller blitt ristet så kraftig at dette kan være noe som følger av en av disse sammenstøtene?

VW Passat, 2.0 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra videoen er det definitivt svinghjulet som er defekt, det hørtes veldig ille ut også... Ville ikke kjørt noe mer med bilen.

Få bytta svinghjulet fort, om det havarerer fullstendig kan det begynne å brenne, veiva knekker, girkassa knuses. Har vært borti alle 3 utfallene..

Koster ca 25000kr for svinghjul og jobb.

Uhellene dine har ikkeno med svinghjulet å gjøre. For at svinghjulet skulle blitt skadet av det hadde girkassa blitt knust først.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar! :-) Jeg har en forsikring gjennom DNB som dekker skade eller havari på girkasse, motor og drivverk. En såkalt superkasko-forsikring.

Vil du si at svinghjulet ikke er ment å bli slitt på denne måten, og at dette er noe som går utenom normal slitasje?

VW Passat, 2.0 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider