Gå til innhold

Octavia -03 Clutchpedal "forsvinner"

Ranger emnet


Fristil

Anbefalte innlegg

Nå, etter sju år som smygende skygge her inne, har jeg faktisk et spørsmål verdt å stille.

 

Iallfall, ute for å prøvekjøre en mulig kandidat før kjøp nå i helga, en Ocavia -03 110Hk TDI. 107 000 km, manuell kasse, pen bil for alderen.

 

Etter ca 1 km, clutcher for å gire ut av en 60-sone. Merker at det er veldig langt fram til pedalen (4-5 cm), og når jeg trykker inn slipper såvidt motoren, men får den ikke ut av gir. Triller inn i en busslomme, stopper motor, girer om til 1. og triller sakte tilbake til selger. Han er litt i stuss, bytta clutch hos merkeforhandler (lekkasje i simring, oljeskade) før jul, men han ser pedalen langt fremme, prøver å trykke litt, napper i den for hånd, og den spretter ut. Ut å prøve litt forsiktig igjen. Etterhvert mindre forsiktig, prøver å provosere frem tilsvarende. Ingen feil funnet. Fin bil ellers, god å kjøre. Litt småfiks, rust bakluke osv...

 

Prater med selger etter turen, jeg mener dette burde reflekteres i prisen, han mener at om det skulle dukke opp igjen blir det garantisak etter nevnte jobb hos forhandler.

 

Har søkt her, men ikke funnet noe om dette. Googlet resten av verden, det nevnes som en kjent feil på engelskspråklige forum, men jeg får ikke helt tak i om det foreligger EN klar årsak, eller om det finnes flere alternativer, og hvor dyrt det faktisk kan være.

 

Det mest konkrete forslaget så langt er at bremser og clutch visstnok deler hydr-oljereservoar, men clutchen har tilførsel lenger oppe i tanken. Så er nivået for lavt, slutter cluthen å funke før bremsene, som en sikkerhetsfunksjon slik at man stopper bilen før bremsene ikke vil mer. Sjekket ikke nivået i tanken så nøye der og da, alt annet av slikt var jo på stell, og visste ikke at de delte tank. Sjekket konsistens osv på olja der, men ikke noe mer. Kontrollampa fungerte på selvtest, så da er bare spørsmålet om nivået kan være en skyldner, evnt at nivåsensoren i tanken har daua?

 

Uansett, inntil videre får ikke selger noen telefon fra meg, kjøper ikke billig bruksbil med som det lyser verksted-jobb av fra dag 1. Er det en grei fiks er det jo ingen sak, men å sette bort bilen for å undersøke og bytte og fikse blir fort kostbart... Får vel heller begynne å lete etter noe annet.

 

Noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt meg en tur inn på Finn for å finne en annen bil.

 

It has been done :) Tar ikke sjansen på det, nei. Får heller gå litt opp i pris, det var jo noe rust også. Og litt lakkslipp under kanalene. Og det er aldri et godt utgangspunkt.

 

Men jeg lar tråden stå åpen allikevel, hadde vært interessant om noen faktisk hadde opplevd dette, og kunne gi et svar. Om en annen stakkar får et tilsvarende problem i fremtiden, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe ang lavt nivå for bremsevesken. Det kan skyldes to ting.

 

Slavesylinderen på tverstilt 02M kasse sitter inne i selve girkassa. Denne er også kjent for å være en svakhet som gjerne begynner å lekke etter 100-150k km. Først svetter den gjerne litt, men til slutt slipper den alt trykket og du sitter med clutch pedalen i gulvet og klarer ikke clutche noe mer. Før dette skjer skal du kunne trekke pedalen tilbake, du vil da suge ny veske inn i hovedsylinderen slik at systemet igjen bygger opp nytt trykk slik at du klarer å clutche.

 

Et annet alternativ er at fordi slavesylinderen nettopp sitter INNI girkassen, vil du med normal bremseveske skifte ikke klare å bytte den delen av systemet som går fra luftenippelen som sitter på utsiden av kassa, og videre inn i kassen frem til sylinderen.

Denne bremsevesken er derfor ofte like gammel som bilen og har gjerne derfor både luft og vann innhold i seg som påvirkes av temperatur etterhvert som du kjører bilen.

 

Slavefix.jpg

 

En måte å utbedre dette på er å koble fra luftenippenen på kassen og bruke en sprøyte med en uthulet ledning til å mate inn ny bremseveske fra slavesylinderen. Start helt i bunn slik at du får presset ut den gamle veska og erstattet den med ny.

Gjøres i flere omganger for å være helt trygg på at du har fått ut alt den gamle driten.

Luft så normalt etterpå for å være helt sikker.

 

IMAG0248.jpg

Nettopp gjort dette på min.

 

Det kan så klart også skyldes en lekkasje et annet sted i systemet, feks bremser.

Men dette er en svakhet på bilene som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår