Gå til innhold

Forstilling - Hvordan vite hvilken del som er slitt?

Ranger emnet

BaardI

Anbefalte innlegg

Hei! Har nå en ganske utslitt forstilling, og hører lyder både høyt og lavt. Ble sittende idag og fundere på hvor problemet faktisk ligger; og da endte jeg opp med spørsmålet: Hvordan vite hvilken del som er slitt?

Det er klunkelyder når jeg kjører over humper. Dette er en eller annen foring, regner med dette blir lettere å finne ut av når jeg får bilen opp på bukk og får revet litt i delene. Den neste lyden er litt verre, men trur (dessverre) jeg vet hva dette er. Når bilen får stort rattomslag (og står i ro) kommer det kontinuerlige klunkelyder, som om noen hamrer veldig fort - men ikke veldig hardt. Er dette drivknutene som holder på å ta kvelden?

Har også en lyd bak og demperne siger litt, men der skal de bort og justerbart senkesett skal på.

Forresten; Er dette et godt alternativ til ny forstilling? http://www.034motorsport.com/chassis-components-audi-a4s4a6s6-control-arm-kit-density-line-oe-audivw-b5-a4s4rs4passat-c5-a6s6rs6-p-13856.html

Passat 3b 1997

150 000km på telleren

///

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringene er nok hele, er kulene på staga foran som det blir slark i. Få hjula over bakken, ta tak i hjulet kl 9 og 3 og vrikk forsiktig fram og tilbake, slarker det da er endeledd utslitt.

Ta tak kl 12 og 6, vrikk opp og ned, slarker det da er det en av de øvre kulene som er defekte, pleier somregel å se det på de når du vrikker på hjulet hvilken kule som lear seg.

Prøv også kl 11 og 5, samt 7 og 1, da ser du også på de øvre kulene.

Høres ut som dårlig drivknute ja.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringene er nok hele, er kulene på staga foran som det blir slark i. Få hjula over bakken, ta tak i hjulet kl 9 og 3 og vrikk forsiktig fram og tilbake, slarker det da er endeledd utslitt.

Ta tak kl 12 og 6, vrikk opp og ned, slarker det da er det en av de øvre kulene som er defekte, pleier somregel å se det på de når du vrikker på hjulet hvilken kule som lear seg.

Prøv også kl 11 og 5, samt 7 og 1, da ser du også på de øvre kulene.

Høres ut som dårlig drivknute ja.

Takker for svar! Da slipper jeg kanskje unne med å kun bytte de slitte kulene, drivknutene og demperne!

EDIT: Noen som vet hvor jeg får tak i sterkere kuler til forstillingen? Skaffe kuler fra passat 3BG?

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke bytta kulene gitt, det er komplette stag med foring og kuler. ;)

Edit: Kjøp settet til 5000kr så har du alt du trenger foran. http://www.bildeler.no/?Bilmerke=4&Bilmodell=9&Arsmodell=1998&R_Time=213802&Forside=&Vareklasse=4&Varegruppe=526

Endret av TL3518

1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har køyrt ca 100000 med deler frå norsk bildelesenter, så det er vel like godt som orginalt kanskje..

Det er vel dessverre slik at originalt ikke er godt nok. De originale forstillingene på VW/AUDI er ubrukelige, og er derfor jeg vil ha en som er bedre :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke tak i noe som er "bedre" enn det orginale, pga det er litt for spinkelt lagd i utgangspungtet, ikke plass til noe grøvere.

Da må du opp på nyere Audi (Av VW er det kun 3B/3BG som har multilink) for å få holdbar multilink forstilling.

Det at forstilligene på Vw/Audi er ubrukelige er Bullshit. Det er forstillinga på Passat 3B/3BG og Audi A6 gen. 1, A4 B5 og tildels A4 B6 som har ett noe lurvete rykte.

1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da også de det går flest av, og var i utgangspunktet det jeg tenkte på. Men trudde de hadde klart å få lagd en bedre forstilling til passat 3bg enn til passat 3b? eller har de bare puttet på samme?

EDIT: Blir det samme prisene hvis man bestiller fra tyskland?

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser f.eks. dette settet http://www.ebay.com/itm/Audi-A4-A6-S4-VW-Passat-B5-Control-Arms-Kit-Aluminum-/140676339138?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item20c0f695c2&vxp=mtr#ht_3219wt_1110

Prikk lik det fra bildeler.no, men ifølge Ebay vil den der ikke passe på min. Bare tøv, eller fins det faktisk en forskjell der en plass?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen? Den ser helt lik ut som den andre forstillingen, så regner med den passer; men greit å være sikker før jeg kjøper. Kan forresten også høres ut som om bakstillingen holder på å ta kvelden, men er usikker. Enten er det bakstillingen eller foringer på demperne bak

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider